Povestea tânărului care a reuşit să convingă cei mai bogaţi oameni din lume să investească în proiectul lui 800 de milioane de dolari

Autor: Ioana Matei Postat la 16 septembrie 2023 67630 afişări

Un fost trader de la Goldman Sachs s-a mutat în zona Bay Area, San Francisco, pentru a căuta succesul în domeniul tehnologiei. Până aici, nimic nou. povestea lui a luat o turnură diferită după ce a decis să nu pună bazele unui start-up şi a ajuns să facă exact opusul: să cumpere cu banii giganţilor tech terenuri agricole. Scopul? Un vis californian atipic.

În ultimii cinci ani, o companie numită Flannery Associates a cheltuit peste 800 de milioane de dolari pentru achiziţionarea de teren în afara oraşului San Francisco - fără a explica cine se află în spatele acestui efort sau ce planuri are compania respectivă pentru acele terenuri. Acum, oficialii locali care investigau problema au primit în sfârşit un răspuns: un grup de lideri din industria tehnologică, bogaţi şi cunoscuţi, sunt implicaţi în această aventură şi speră să folosească terenul pentru a construi un oraş nou, potrivit relatărilor din The New York Times şi Bloomberg. Potrivit rapoartelor citate de cele două publicaţii, Reid Hoffman, cofondatorul LinkedIn, investitorii Marc Andreessen şi Chris Dixon de la Andreessen Horowitz, Nat Friedman, fostul CEO al GitHub, Laurene Powell Jobs, fondatorul Emerson Collective, şi alţi lideri şi investitori din domeniul tehnologiei au investit în acest proiect. Liderul Flannery Associates pare să fie Jan Sramek, un fost trader al Goldman Sachs.

 Imigrant european impresionat de energia start-up-urilor americane, fostul trader s-a mutat în zona San Francisco Bay Area pentru a reuşi în domeniul tehnologiei. La scurt timp după, a început să facă excursii de pescuit în comitatul Solano, de pe marginea estică a golfului San Francisco. Un colţ rural al comitatului a devenit în cele din urmă centrul unui plan conceput de  Sramek pentru a construi un oraş de la zero. A creat compania numită Flannery Associates şi a petrecut ultimii ani folosind bani de la unele dintre cele mai bogate persoane din Silicon Valley pentru a-şi transforma ideea ambiţioasă în realitate, potrivit surselor citate de New York Times. Povestea despre cum Sramek a convins câţiva dintre cei mai bogaţi oameni din lume să investească peste 800 de milioane de dolari în ferme şi terenuri neamenajate pentru visul unui oraş nou pare să devină o legendă a Silicon Valley care îmbină idealismul - sau aroganţa - cu capitalismul de modă veche.

Ideea de a crea un oraş în care maşinile sunt autonome şi reglementarea este lejeră a fost discutată în întâlniri şi petreceri ale elitei tehnologice din Silicon Valley timp de ani de zile, scrie New York Times. Cu toate acestea, Sramek avea un plan exact despre cum investitorii ar putea să achiziţioneze proprietăţile, au declarat persoane care cunosc planurile sale. După ce a prezentat ideea la aproximativ o duzină de potenţiali finanţatori, a primit primul său cec de la Patrick Collison, directorul executiv al Stripe, o companie de plăţi cu o evaluare în creştere, care îl transformase pe Collison într-un miliardar pe hârtie.


„California Forever este compania mamă a Flannery Associates. În ultimii ani, Flannery a achiziţionat peste 20.000 de hectare Solano, California. Până în prezent, compania noastră a păstrat tăcerea cu privire la activităţile noastre. Aceasta a creat, pe bună dreptate, interes, îngrijorare şi speculaţii. Acum, că nu mai suntem limitaţi de confidenţialitate, suntem dornici să începem o conversaţie despre viitorul comitatului Solano, o conversaţie cu voi toţi. Aşa cum se întâmplă în multe părţi ale statului nostru, comitatul Solano se confruntă cu numeroase provocări, dar are şi numeroase oportunităţi. În ultimii ani, am efectuat sondaje şi interviuri cu aproximativ 2.000 de rezidenţi de aici, iar vocile voastre au fost clare. Locuitorii doresc mai multe oportunităţi de a cumpăra case în comunităţi sigure şi prietenoase pentru pietoni. Locuri de muncă locale bine plătite, astfel încât să poată locui şi lucra în comitat. Mai multe resurse pentru îmbunătăţirea şcolilor, promovarea siguranţei publice şi reducerea persoanelor fără adăpost, precum şi resurse pentru investiţii în infrastructura pentru transport, apă şi protecţia împotriva incendiilor forestiere.”

Sursa: site-ul californiaforever.com


În câteva luni, acele discuţii au evoluat în Flannery Associates. Ceea ce a început cu obiectivul relativ modest de a cumpăra 4 hectare s-a transformat acum într-o achiziţie de terenuri pe scară largă, conform documentelor judecătoreşti şi unei prezentări pentru investitori examinate de The Times. Cu cei 900 de milioane de dolari, a cumpărat aproape suficiente parcele pentru a acoperi de două ori suprafaţa San Franciscoului.

Flannery Associates a început recent să facă sondaje printre rezidenţii comitatului Solano, zona din nord-estul San Franciscoului unde se află terenul lor, cu privire la planurile de construire a unui „oraş nou cu zeci de mii de locuinţe noi, o fermă solară mare, livezi cu peste un milion de arbori noi şi peste zece mii de acri de parcuri şi spaţii deschise noi", conform SFGate.

Cu toate acestea, proiectul se confruntă cu o problemă semnificativă: reglementările privind zonele de dezvoltare urbană, scrie The Verge. Terenul este în mare parte destinat utilizării agricole, nu rezidenţiale, ceea ce înseamnă că Flannery Associates va trebui să obţină o schimbare de reglementare, lucru care nu este uşor de realizat în California. Compania pare să încerce să supună la vot prin referendum o iniţiativă la în comitatul respectiv anul viitor pentru a încerca să facă proiectul să avanseze. Nu este foarte clar de ce investitorii au dorit să facă acest lucru, dar cel puţin unul dintre ei, VC Michael Moritz, un veteran al industriei, a prezentat efortul ca o modalitate de a scăpa de San Francisco. Figuri de marcă din industria tehnologică au criticat conducerea oraşului din cauza problemelor precum criminalitatea şi lipsa de adăpost, chiar dacă industria tehnologică a contribuit la agravarea crizei locuinţelor accesibile din oraş. „Acest efort ar trebui să elibereze o parte din presiunea pe care o simţim cu toţii în Silicon Valley - creşterea preţurilor la locuinţe, lipsa de adăpost, traficul aglomerat etc.“, a declarat Moritz unui investitor, conform New York Times.

Liderii din industria tehnologică au încercat anterior să creeze propriile oraşe ca o modalitate de a evada în locuri mai prietenoase sau de a-şi sprijini afacerile. Aşa cum a arătat Bloomberg, Elon Musk şi Larry Ellison au cumpărat amândoi suprafeţe mari de teren pentru a crea comunităţi dedicate - în cazul lui Musk, pentru angajaţii Tesla şi SpaceX în afara oraşului Austin, şi în cazul lui Ellison, pentru prietenii săi bogaţi din Hawaii.  

Cine este Jan Sramek, europeanul care vrea să redeseneze visul american?

♦Œ Jan Sramek, fondatorul California Forever, este un geniu financiar în vârstă de 36 de ani care şi-a făcut un nume şi o avere în prima parte a anilor '20 ca trader pe pieţe emergente în biroul londonez al Goldman Sachs.

♦ În 2009, când avea doar 22 de ani, Sramek a devenit cel mai tânăr finanţator inclus vreodată în lista anuală a celor 100 de Stele în Ascensiune a Financial News.

Ž♦ El a fost şi campion la handbal în echipa naţională a Cehiei şi a coscris o carte despre secretul succesului său, afirmând că, dacă i s-ar fi oferit şansa de a-şi sfătui versiunea mai tânără, ar cita-o pe Ayn Rand:             „Întrebarea nu este cine mă va lăsa; este cine mă va opri.“

♦ La câteva zile după împlinirea vârstei de 24 de ani, Sramek a părăsit misterios Goldman Sachs şi a dispărut din lumina reflectoarelor.

♦ De atunci, s-a mutat în zona Bay Area şi pare că a lucrat în tăcere la planul său pentru California Forever începând din 2017.

Sursa: DailyMail.com

Reid Hoffman, cofondatorul LinkedIn, investitorii Marc Andreessen şi Chris Dixon de la Andreessen Horowitz Nat Friedman, fostul CEO al GitHub, Laurene Powell Jobs, fondatorul Emerson Collective, şi alţi lideri şi investitori din domeniul tehnologiei au investit în acest proiect.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.