Retrospectiva anului economic 2012, AVIAŢIE - Norii de deasupra României se colorează în roz

Autor: Razvan Muresan Postat la 19 decembrie 2012 157 afişări

Pragul de trei milioane de pasageri transportaţi pe calea aerului va fi depăşit în 2012 de maghiarii de la Wizz Air, iar reţeta low-cost arată că plusurile de două cifre de la an la an nu se opresc aici. În piaţa low-cost, maghiarii deţin în prezent o cotă de piaţă de 66,4% în România, faţă de 26,2%, cât are Blue Air, mult peste media Wizz Air la nivelul Europei Centrale şi de Est - de 37,7%, potrivit datelor furnizate de companie.

Retragerea operatorului low-cost easyJet de la Bucureşti, absenţa liderului european Ryanair şi stagnarea numărului de pasageri transportaţi de Blue Air i-ar putea pune pe maghiarii de la Wizz Air într-o situaţie avantajoasă în materie de tarif perceput pentru bilete. În termeni de număr de pasageri transportaţi, Blue Air a coborât de la 1,7 milioane de pasageri transportaţi în 2009 la 1,5 milioane anul trecut, şi tot 1,5 milioane în 2012, în timp ce Wizz Air a crescut de la 1,7 milioane în 2009 la 2,7 milioane în 2011 şi 3,1 milioane în 2012, devansând şi transportatorul naţional TAROM, ale cărui pierderi au ajuns la peste 200 de milioane de euro în ultimii patru ani.

2012 a fost şi anul închiderii aeroportului Băneasa din Bucureşti, iar Otopeni va rămâne cel puţin în următorii zece ani singurul aeroport din Capitală, unul deloc ieftin după cum spun principalii operatori aerieni care zboară de acolo. Celor 102 avioane care decolau în medie în fiecare zi de pe Otopeni li s-au adăugat alte 35 de curse în medie ale Blue Air sau Wizz Air, potrivit datelor Ziarului Financiar. "Fie că e criză sau nu, lumea tot călătoreşte, iar preţul şi rezervarea tot mai din timp sunt priorităţile pasagerului", spune Mirela Tudorache-Secan, directorul de marketing al Blue Air.

Nu în cele din urmă, 2012 a fost şi anul în care managementul privat a fost instituit la transportatorul naţional TAROM. Belgianul Christian Edouard Heinzmann, 59 de ani, a fost numit CEO de către consiliul de administraţie, din care mai fac parte, printre alţii, Dan Pascariu, preşedintele Consiliului de Administraţie al UniCredit Ţiriac Bank, antreprenorul Marius Ghenea, astronautul Dumitru Prunariu şi Ciprian Ladunca, vicepreşedintele companiei de asigurări Metlife Alico România. După cum declara, citat de ZF, Doru Lionăchescu, preşedintele casei de investiţii Capital Partners, handicapul pregătirii mediocre a noului CA al Tarom nu e totuşi cea mai mare problemă şi nu va fi principala cauză a eşecului acestui experiment nefericit: "Principala problemă o constituie arhitectura actuală a industriei aviatice mondiale, care nu lasă nicio speranţă de supravieţuire independentă operatorilor minusculi, mai ales celor deţinuti de stat, aşa cum e TAROM".

Urmărește Business Magazin

/analize/agricultura/retrospectiva-anului-economic-2012-aviatie-norii-de-deasupra-romaniei-se-coloreaza-in-roz-10401855
10401855
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.