De pe terenul de fotbal în atelierul de încălţăminte

Autor: Alexandra Cepăreanu Postat la 16 septembrie 2024 160 afişări

Când era mic îşi dorea să fie sportiv de performanţă, dar în 2013, dorinţa de a fi creativ a dat naştere unui vis care părea să aştepte doar momentul potrivit pentru a prinde aripi. Astfel, în 2018, Codrin Sârbu din Bacău a devenit antreprenor după ce a reuşit să obţină un proiect european care i-a permis să îşi transforme visul în realitate. Aşa a luat naştere Sârbu Atelier, un loc în care creativitatea şi tradiţia se împletesc în fiecare pereche de încălţări realizate.

Gândul de a deschide un atelier de producţie de încălţăminte a luat naştere în 2013 când îmi doream să activez într-un domeniu în care îmi pot pune creativitatea la încercare. Dar momentul în care am prins cel mai mult curaj a fost în 2018, când am reuşit să obţin un proiect european care să mă ajute să încep acest vis. Din 2018 până în prezent suma la care s-a ridicat investiţia în dezvoltarea Sârbu Atelier este în jur de jumătate de milion de euro. Atelierul se află în oraşul natal, Bacău, şi este format în total din 20 de angajaţi. Anul acesta, după multe eforturi, am reuşit să achiziţionăm propria noastră fabrică, urmărind să ne extindem echipa şi producţia”, povesteşte pentru BUSINESS Magazin Codrin Sârbu, fondator şi administrator al Sârbu Atelier.

El spune că provocarea cea mai mare a fost să reuşească să recruteze oameni care aveau cunoştinţe în domeniu, mai ales că el nu avea experienţa şi nici nu ştia să producă încălţăminte. Însă lipsa cunoştinţelor în domeniul în care a ales să activeze nu i-a pus piedici, ci dimpotrivă, l-a făcut să înveţe mai rapid tot ce avea nevoie să cunoască.

„Faptul că eu nu ştiam să fac încălţăminte m-a făcut să fiu de zece ori mai atent şi să învăţ totul din mers. Dacă se puteau face lucrurile mai simplu, acum după toţi anii aceştia, cred ca o variantă mai simplă nu exista, decât dacă luam totul deja construit, iar eu doar administram ceea ce altcineva ar fi făcut înaintea mea, dar şi asta vine cu riscul de a nu fi fost implicat 100% ca acum. Din păcate industria de încălţăminte din România mi se pare că se află pe un trend de scădere, şi aici mă refer în primul rând la forţa de muncă dedicată, care parcă de la an la an începe să fie mai greu de găsit.”

Codrin Sârbu îşi dorea de fapt că devină sportiv de performanţă, el practicând acest sport încă de când era copil. Însă, paşii l-au dus spre domeniul producţiei de încălţăminte. „De obicei nu vizez prea mult noaptea, îmi place să visez cu ochii deschişi. Mi-am dorit să fiu sportiv de performanţă, dar după ce am văzut că nu am reuşit, m-am scuturat şi am devenit cizmar. Şi e foarte bine aşa. Dacă ar fi să o iau de la zero acum, după toată experienţa asta pe care am acumulat-o, probabil aş face o fabrică şi mai mare, iar dacă ar fi vorba să aleg un alt domeniu, cred că mi-ar plăcea să mă lupt în domeniul construcţiilor.”

În prezent, Sârbu Atelier lucrează cu materii prime pe care le achiziţionează de la furnizori din Italia, Turcia şi Ucraina. „Furnizorii cu care am ales să colaborez i-am selectat în primul rând după «feeling», pentru că partea umană şi seriozitatea contează foarte mult, iar de aici am căutat să iau de la fiecare în parte ce a fost mai bine pentru mine. De îmbunătăţit putem spune că mereu se poate mai bine, dar în momentul de faţă sunt foarte mulţumit de tot ce îmi oferă furnizorii cu care lucrez.”

Fabrica pe care o deţine atelierul produce în prezent peste 150 de perechi de încălţăminte pe săptămână. De asemenea, modelele create în cadrul Sârbu Atelier sunt inspirate după modelele cunoscute din piaţă, dar în mare parte dezvotate după preferinţele clienţilor, a mai spus Codrin Sârbu. „În momentul de faţă, producem peste 150 de perechi pe săptămână în acest concept de produs pe comandă, cu toate detaliile pe care şi le doreşte clientul. Modelele pe care am ales să le am în portofoliu au fost inspirate din ceea ce există pe piaţă, eu aducând anumite plusuri sau detalii care mi s-au părut că ar face diferenţa între brandul pe care doream să îl construiesc şi cele care deja existau.” Codrin Sârbu povesteşte că în aventura sa antreprenorială, şi-a dorit să îmbunătăţească oferta, mizând pe tehnica printului digital pe încălţăminte, care pe atunci nu era în prim-plan în acest domeniu. Fapt care a dus la crearea conceptului pe care îl promovează acum: personalizarea încălţămintei, cu poze, texte, nume, semnături, logo şi aşa mai departe. „Multe din ideile pe care le aducem la viaţă, sunt de fapt ideile clienţilor, pe care îi consiliem în alegerea modelului, a combinaţiilor de texturi de piele şi culori, în aplicarea personalizări şi altor detalii.” Preţul încălţămintei comercializate de Sârbu Atelier începe de la 450 de lei şi poate ajunge la 2.000 de lei, în funcţie de material, model şi complexitatea acestuia. „Media de preţ este în jur de 600 lei - 700 lei pentru marea majoritate (75%) a perechilor produse. Cei mai mulţi clienţi sunt din Bucureşti, dar în ultimii aproximativ doi ani am început să avem din ce în ce mai mulţi clienţi din afara României, din ţări precum Germania, Spania, America, Italia, Marea Britanie, Elveţia sau Irlanda”, adăugă Codrin Sârbu. Tot el completează că oportunitatea de a ieşi în afara graniţelor cu brandul şi produsele Sârbu Atelier este destul de posibilă anul viitor, când intenţionează să deschidă alte puncte de vânzare atât în ţară dar şi pste graniţele României. „Ţările alese pentru extindere sunt Italia şi Marea Britanie, în momentul de faţă doar în online. Iar ca puncte fizice în afara graniţelor intenţionăm să deschidem prima dată în Dubai.”


Carte de vizită Codrin Sârbu

După ce a luat examenul de bacalaureat, Codrin Sârbu a început să lucreze ca ospătar, apoi a fost consilier de vânzări şi director producţie într-o fabrică de ambalaje/cutii.

În 2013 a avut primul gând de a deveni antreprenor, dar acesta s-a concretizat abia cinci ani mai târziu, mai exact în 2018, când a înfiinţat atelierul de creaţie şi producţie de încălţăminte Sârbu Atelier, după ce a obţinut bani printr-un proiect european.

Cel mai mare hobby pe care îl are Codrin Sârbu este sportul şi în special fotbalul, pe care l-a practicat şi de performanţă.


Întrebat ce ar putea face statul pentru a „uşura” sau îmbunătăţi activitatea jucătorilor activi în domeniul producţiei de încălţăminte, antreprenorul răspunde că până să aştepte ajutorul autorităţilor încearcă să se concentreze să facă tot ce ţine de el pentru a avea succes în activitatea aleasă. „Când vine vorba de tot ce ar trebui să facă statul, cred că mă depăşeşte să ofer un răspuns şi aş vrea să mă concentrez pe tot ce ţine de mine să pot reuşi. Însă, ce mi-aş dori din partea statului ar fi să vină pentru doar 10 minute în postura de producător din orice domeniu şi să înţeleagă altfel că susţinerea mediului de afaceri din România ar trebui gestionată puţin altfel.”

Agenda zilnică a lui Codrin Sârbu este destul de simplă, spune antreprenorul care se trezeşte în fiecare dimineaţă la ora 7.00. „În fiecare zi, trebuie să duc copiii la grădiniţă şi la şcoală, iar apoi merg în fabrică să rezolv tot ce apare. Acolo petrec cel mai mult timp şi încerc să fiu conectat 100% pentru a găsi soluţii cât mai bune. Iar seara sunt momente când reuşesc să ajung şi la sală, dar în ultima vreme nu am reuşit să mă prezint acolo prea des”, dezvăluie Codrin Sârbu. El adaugă că nu a avut o persoană care să îl inspire în mod deosebit, ci a învăţat să îşi facă planuri de ansamblu şi să improvizeze pe parcurs. „Îmi fac planuri doar în mare şi să uit mai mult la ţinta finală, improvizând pe parcurs cum ajung acolo. Planurile cu amănuntul mă obosesc şi mă deconcentrează, pentru că sunt tipicar şi dacă nu iese cum am scris pe foaie mă simt dezamăgit şi fumez mult”, spune râzând fondatorul Sârbu Atelier.

Sfatul lui pentru tinerii care sunt la început de drum este să înveţe din eşecuri şi să fie perseverenţi. „Eu muncind fără să mă uit vreodată la ceas am devenit un mare «norocos». Sfaturi prea multe nu ştiu dacă sunt în măsură să dau, dar cred că o trăsătură pe care ar trebui să o aibă tinerii din ziua de astăzi este asumarea eşecului. Ideea este ca atunci când «întinzi mâna» cuiva căruia îi promiţi un lucru, chiar dacă după două ore îţi dai seama că ieşi în minus, trebuie să îţi duci promisiunea până la capăt. Dacă vrei să reuşeşti în afaceri trebuie să te aştepţi să ai şi zile pe minus, dar să ştii că în acele zile câştigi oameni, experienţe, legături şi contacte, care pe termen lung îţi aduc mai mult câştig.”    

Codrin Sârbu, fondator şi administrator al Sârbu Atelier: „Atunci când «întinzi mâna» cuiva căruia îi promiţi un lucru, chiar dacă după două ore îţi dai seama că ieşi în minus, trebuie să îţi duci promisiunea până la capăt. Dacă vrei să reuşeşti în afaceri trebuie să te aştepţi să ai şi zile pe minus, dar să ştii că în acele zile câştigi oameni, experienţe, legături şi contacte, care pe termen lung îţi aduc mai mult câştig.”

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.