Dintr-un sector static, energia se transformă într-unul dintre cele mai interesante „spectacole“ ale economiei
Dintr-un sector static, energia se transformă într-unul dintre cele mai interesante „spectacole“ ale economiei, democratizarea producţiei şi modul în care electricitatea se va consuma având puterea De a redefini urbanitatea. Unul dintre cei mai bine poziţionaţi jucători ai acestei tranziţii este Enel X, divizia de soluţii smart a italienilor de la Enel. Care sunt planurile Enel X pentru România într-un domeniu la care toată lumea este conectată?
Venirea în România este o oportunitate deosebită pentru mine, deoarece există atât de mult loc de creştere şi de consolidare a Enel X pe segmentul produselor inovatoare şi soluţiilor digitale pentru sectoare în care energia prezintă cel mai mare potenţial de transformare: oraşe, case, industrii şi mobilitate electrică”, spune Daniel Ortiz, director general Enel X România.
Ortiz a preluat conducerea Enel X România anul acesta, la începutul lunii mai, continuând astfel o experienţă de 20 de ani în cadrul grupului Enel. Înainte de a veni aici, a coordonat timp de trei ani departamentul Business-to-Consumer din cadrul Endesa X (Spania), unde a fost responsabil de gestionarea portofoliului de soluţii şi servicii dedicate clienţilor rezidenţiali. La momentul preluării mandatului, Enel X deja era unul dintre cei mai mari jucători din domeniul mobilităţii electrice din România şi un partener al companiilor care au făcut pasul de la consumul de energie la producerea proprie de electricitate, mai ales prin soluţii solare.
„Românii au un apetit mare pentru soluţii inovatoare, inclusiv pentru cele din sectorul energetic, iar în acest caz văd o mare asemănare între piaţa locală şi cea din Spania. Mă aştept ca piaţa din România să ardă câteva etape şi să adopte aceste soluţii într-un ritm rapid, deoarece putem vedea deja că există mult know-how local în ceea ce priveşte soluţiile energetice.”
Pe partea de mobilitate electrică, Enel a trecut de 160 de puncte de încărcare instalate atât în spaţiile publice, cât şi în cele private, în mall-uri sau hipermarketuri. Dintre acestea, 60% sunt doar în Bucureşti, unde sunt înregistrate peste 150 de reîncărcări pe săptămână.
„În prezent, acoperim peste
20 de localităţi din toată ţara. Prin intermediul partenerului nostru NEPI Rockcastle, cel mai mare investitor imobiliar în zona de retail real estate din România, suntem prezenţi în Bucureşti şi în alte 12 oraşe din România, acoperind astfel o distanţă de aproximativ 1.000 km pe principalele drumuri din România: Bucureşti, Sibiu, Deva, Râmnicu Vâlcea, Târgu-Mureş, Drobeta-Turnu Severin, Timişoara, Buzău, Galaţi, Brăila, Târgu-Jiu şi Satu Mare.”
Dincolo de parteneriatele cu dezvoltatorii imobiliari, staţiile electrice realizate alături de marii retaileri sunt o alte cale de a ajunge la consumatorul final. Un exemplu este proiectul cu Mega Image din mai multe localităţi din judeţul Ilfov (Mogoşoaia, Popeşti-Leordeni, Jilava, Voluntari, Otopeni, Chitila, Bragadiru, Corbeanca), Dumbrăviţa din judeţul Timiş, din judeţele Giurgiu şi Vrancea pe harta punctelor noastre de încărcare.
„Dacă punem la socoteală şi staţiile publice instalate la începutul anului în Constanţa, vedem clar că acum este posibil să traversăm ţara de la est la vest la volanul unei maşini electrice, fără nicio grijă.”
Ortiz mai spune că pe partea de mobilitate electrică planurile Enel sunt de a dezvolta în continuare infrastructura pentru vehiculele electrice şi hibrid plug-in prin instalarea mai multor puncte de încărcare rapide şi ultrarapide în România.
„Suntem deja prezenţi de la est la vest şi lucrăm pentru a conecta partea de nord a ţării cu cea de sud.”
Electromobilitatea a depăşit faza de concept şi începe să ia amploare, mai spune reprezentantul Enel X. Potrivit acestuia, datele oficiale arată că, în primele trei luni ale anului, vânzările de maşini „electrificate” au crescut cu aproape 80% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
„Prin urmare, ne concentrăm eforturile asupra dezvoltării în continuare a reţelei noastre de puncte de încărcare în toată România, în următorii ani. Mixul tehnologic al reţelei va lua în considerare atât evoluţia tehnologică a vehiculelor electrice, cât şi nevoile de mobilitate ale clienţilor.” Soluţiile pentru consumatorii industriali care vor să-şi producă singuri energia electrică sunt un alt vector de creştere. „În total, am instalat peste 11.500 de panouri fotovoltaice, ceea ce contribuie la reducerea emisiilor de dioxid de carbon cu aproximativ 2.350 tone/an. Economiile anuale înregistrate de companiile care au instalat astfel de sisteme depăşesc 500.000 de euro, evitând costurile de transport şi distribuţie a energiei electrice, precum şi contribuţiile pentru certificate verzi şi cogenerare.”
Kaufland, de exemplu, este unul dintre partenerii Enel X în această zonă care deodată democratizează producţia de energie. ”Am implementat un sistem fotovoltaic pentru centrul logistic al retailerului din Turda, cu o capacitate instalată de 1 MWp. Proiectul de 1 milion de euro integrează peste 2.000 de panouri fotovoltaice amplasate pe terenul din imediata apropiere a centrului logistic.Vom continua în aceeaşi direcţie, vizând companii din industria alimentară, comerţ cu amănuntul, centre logistice, centre comerciale, dar şi clădiri de birouri şi industriale.”
Dar nu doar marii consumatori de energie sunt interesaţi de producerea de electricitate pe cont propriu. Prosumatorul, micul consumator rezidenţial devenit producător de energie, pare a fi o altă megatendinţă a energiei, care a prins rădăcini şi în România.
„Până la finalul anului, pe baza avizelor de racordare valabile şi a contractelor de racordare în derulare, estimăm o creştere de până la 4.000 de prosumatori, adică cu 120% faţă de datele înregistrate la finalul lunii mai anul acesta“, spuneau recent reprezentanţii Enel România, companie care are în portofoliu peste 3 milioane de clienţi, în trei zone de distribuţie: Muntenia Sud, Dobrogea şi Banat. Italienii au cuplat deja 1.816 de prosumatori la reţelele lor.
Producţia de energie pe persoană fizică nu este însă singura schimbare, felul în care este consumată această energie produsă fiind o revoluţie în sine.
„Munca de acasă a schimbat unele paradigme în relaţia cu locuinţele noastre. Nevoia de a avea un ecosistem eficient în spaţiile noastre de locuit a devenit mai evidentă odată ce am început să petrecem mai mult timp în interiorul acestora. În acest context, soluţiile pentru case inteligente precum Homix din portofoliul Enel pot asigura economii de energie şi bani, în paralel cu o gestionare uşoară, chiar de la distanţă, a încălzirii, securităţii, iluminatului şi a tuturor celorlalte dispozitive ale ecosistemului caselor inteligente.”
Toate aceste schimbări produc însă o volatilitate uriaşă pentru un sistem energetic gândit să funcţioneze într-o singură direcţie, de la producător, spre consumator, fără drept de apel. Această volatilitate poate fi la rândul ei gestionată, astfel încât tranziţia energetică să poată avea loc. Una dintre soluţii este livrată de Enel X.
„Suntem în discuţii cu autorităţile pentru a lansa un proiect pilot. La nivel global, Enel este cel mai mare operator de soluţii de demand response (servicii de echilibrare a reţelei prin managementul consumului de energie) şi avem o abordare agregată. Aplicăm această abordare în Marea Britanie, America de Nord. În Polonia, de exemplu, o piaţă cu mecanisme de echilibrare relativ similare cu cele din România, există 500-600 MW pe care operatorul de transport îi are la dispoziţie. Consumatorii industriali pot beneficia şi direcţiona venituri din această activitate.”
Deşi în acest moment legislaţia locală nu facilitează în niciun fel implementarea unor astfel de soluţii, Enel X înclină să vadă partea plină a paharului.
„Situaţia s-a îmbunătăţit în ultima perioadă. În plus, în secţiunea dedicată surselor regenerabile de energie şi eficienţei energetice din cadrul PNRR (Planul Naţional de Recuperare şi Rezilienţă) sunt enumerate reforme pentru integrarea bateriilor în sistemul energetic, care ar permite exploatarea beneficiilor aduse de acestea în cea mai mare măsură posibilă (servicii de sistem, demand response etc.).”
Dincolo de zona de soluţii smart, Enel este unul dintre cei mai importanţi jucători din segmentul energetic local având un portofoliu de 3 milioane de clienţi şi o reţea de distribuţie care acoperă Banatul, Dobrogea şi Muntenia Sud. Mai mult, Enel este unul dintre cei mai mari producători de energie verde din România, fiind compania cu cel mai avansat program de contorizare inteligentă a consumatorilor, cel mai important pas spre conceptul de smart grid. Cu o astfel de masă critică, revoluţiile ieşite din „laboratoarele” Enel X au toate şansele să producă schimbări la nivelul întregului sistem.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro