CSR 2024. OSCAR Downstream: Caravana reciclării creative

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 20 martie 2025 16 afişări

Motivaţie:

Caravana Reciclării Creative este un proiect care adresează doi vectori importanţi în strategia de sustenabilitatea Oscar Downstream, respectiv educaţia şi protecţia mediului. „Considerăm că putem învăţa multe de la copiii şi profesorii noştri. Trebuie doar să le creăm cadrul potrivit, iar Caravana Reciclării Creative reprezintă un astfel de cadru. Fiecare grup de participanţi obţine beneficii specifice care, puse laolaltă, construiesc un mecanism unitar ce poate avea efect de domino, determinând schimbări de comportament în comunităţile respective”, declară Nicolae Bănică, CEO, Oscar Downstream.

 

Descrierea proiectului:

Caravana Reciclării Creative, o campanie derulată de OSCAR Downstream în colaborare cu Asociaţia PlaYouth, este un proiect naţional dedicat cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar şi elevilor acestora. Scopul principal este încurajarea reciclării creative a deşeurilor (upcycling), sprijinirea participanţilor direcţi şi indirecţi (elevi, profesori, familii, comunităţi) să conştientizeze efectele consumerismului asupra mediului înconjurător şi să îşi îmbunătăţească comportamentul, pentru un viitor mai sustenabil.

Proiectul se desfăşoară cu sprijinul inspectoratelor şcolare din judeţele în care Caravana ajunge, dovedindu-se o resursă foarte bună pentru Săptămâna Verde prevăzută în anul şcolar românesc. Participanţii direcţi (echipele formate din cadre didactice şi elevi) realizează proiecte creative pentru cele cinci zone verzi amenajate în cadrul şcolilor („Colectare selectivă”, „Păsări fericite”, „Grădina minunată”, „Lecturi inspirate” şi „Reciclate şi-napoi la lume date”). Proiectele lor sunt ulterior evaluate de un juriu, iar cele mai creative sunt premiate.

Oscar Downstream are o echipă dedicată care lucrează îndeaproape cu partenerii de la Asociaţia PlaYouth pentru organizarea şi buna desfăşurare a Caravanei pe tot parcursul proiectului. Odată anunţat traseul caravanei (judeţele în care urmează să ajungă), cadrele didactice eligibile se pot înscrie pe pagina dedicată.

După înscrierea cadrelor didactice, urmează, în luna februarie, promovarea proiectului în şcoală şi către părinţi, alegerea echipelor de elevi şi întâlniri de prezentare şi ateliere interactive cu cadrele didactice, în care acestea au primit toate informaţiile necesare pentru buna desfăşurare a proiectului. Derularea proiectului în şcoli are loc în perioada martie – mai. În această etapă, sunt stabilite listele de obiecte ce vor fi create (număr/ necesar materiale), este lansată zona de colectare a materialelor necesare, se derulează ateliere de reciclare creativă. Zonele sunt lansate în prezenţa invitaţilor (elevi, părinţi, invitaţi din comunitate) şi sunt stabilite modele de bune practici (folosirea zonelor verzi de către diferite grupuri de copii din şcoală pentru alte activităţi sau ateliere).

Echipele participante trimit rapoartele de activitate până la finalul lunii mai, iar jurizarea se desfăşoară în perioada mai – iunie. 

Câştigătorii sunt anunţaţi la sfârşitul lunii iunie, iar tabăra de animaţie socio-educativă şi creativitate organizată pentru cadrele didactice care au coordonat echipele câştigătoare ale premiului I are loc în iulie. Contribuţia Oscar Downstream a fost atât financiară (peste 100.000 de euro pentru cele două ediţii), dar şi in-kind, compania asigurând carburant suplimentar şi pentru deplasarea caravanei.

Rezultate:

Ediţia pilot, organizată în 2023, a avut loc în judeţele Călăraşi, Giurgiu, Braşov şi Sibiu. A doua ediţie, desfăşurată în prima parte a acestui an, s-a extins la opt judeţe - Arad, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Maramureş, Satu Mare, Sălaj şi Timiş. La ediţia din 2023, proiectul s-a desfăşurat în 87 de unităţi şcolare, cu participarea a 435 de profesori (87 echipe a câte cinci profesori) şi peste 11.000 de copii direct implicaţi din învăţământul preuniversitar. Ediţia din 2024 a atras participarea a peste 1.300 cadre didactice şi 36.000 de elevi din 210 de unităţi de învăţământ. „Rezultatele au fost de-a dreptul neaşteptate, juriul fiind impresionat de multitudinea, entuziasmul, ingeniozitatea şi creativitatea proiectelor trimise pentru evaluare”, afirmă Nicolae Bănică. Astfel, în 2024 caravana a avut 39 de şcoli câştigătoare (cu circa 5.000 de elevi şi 200 cadre didactice), juriul acordând mai multe premii III şi menţiuni, faţă de prima ediţie. 

Premiul întâi a fost acordat unui număr de opt unităţi de învăţământ, respectiv Liceul Teoretic Sebiş, Sebiş (Arad), Şcoala Gimnazială Nr. 1, Botean (Bihor), Şcoala Gimnazială Octavian Goga, Baia Mare (Maramureş), Şcoala Gimnazială Porolissum, Zalău (Sălaj), CSEI Lacrima, Unirea (Bistriţa-Năsăud), Liceul Tehnic Simion Bărnuţiu, Carei (Satu Mare), Colegiul Naţional Emil Racoviţă, Cluj-Napoca (Cluj) şi Grădiniţa cu PP nr. 32, Timişoara (Timiş). 

Cele 40 de cadre didactice care au coordonat echipele câştigătoare au participat, în perioada 15 – 18 iulie, la o tabără de animaţie socio-educativă la Băile Felix. 

„După primele două ediţii (2023 şi 2024), Caravana Reciclării Creative a conturat huburi de creativitate şi sustenabilitate în 12 judeţe din ţară, ajungând la peste 135.000 de beneficiari indirecţi, care au început să transforme treptat comunităţile locale”, afirmă Nicolae Bănică.

„Participanţii au mărturisit că proiectul le-a adus împlinire la nivel personal, le-a dezvoltat imaginaţia, spiritul creativ, spiritul de echipă, libera exprimare, stima de sine, dorinţa de implicare, simţul estetic, dar şi dorinţa de a petrece timp la şcoală. Un cadru didactic a remarcat, totodată, că activităţile din proiect au ajutat la sudarea parteneriatului dintre părinţi şi profesori”, conform lui Nicolae Bănică. 

În ceea ce îi priveşte pe elevi, aceştia şi-au schimbat comportamentul în bine, nu mai risipesc hârtia şi materialele didactice, au înlocuit plasticul cu materialele refolosibile şi manifestă dorinţa de a continua astfel de iniţiative şi pe viitor.

Impactul acestui proiect se propagă de la beneficiarii direcţi în rândul comunităţilor în care ajunge caravana. Astfel, acestea au mai mulţi locuitori atenţi şi educaţi, responsabili şi implicaţi. Cu ajutorul copiilor, oamenii învaţă să folosească creativ şi responsabil resursele de care dispun şi să nu le mai irosească, reducând astfel şi cantitatea de deşeuri generate. În plus, comunităţile vizate pot dezvolta proiecte şi activităţi inovative care să ajute anumite categorii de oameni, inclusiv mici afaceri ce pot beneficia de pe urma reciclării creative.

„Scopul principal este încurajarea reciclării creative a deşeurilor (upcycling), sprijinirea participanţilor direcţi şi indirecţi (elevi, profesori, familii, comunităţi) să conştientizeze efectele consumerismului asupra mediului înconjurător şi să îşi îmbunătăţească comportamentul, pentru un viitor mai sustenabil.” 

Nicolae Bănică, CEO, Oscar Downstream

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.