Intr-un an in care piata imobiliara merge mai mult in virtutea proiectelor incepute in anii trecuti si producatorii de ciment vorbesc de posibilitatea scaderilor, e cert ca piata de tigla metalica va scadea si ea. Singura intrebare este cu cat.
Directorul general al filialei locale a grupului suedez Lindab, Andrei Sulyok, vorbeste despre a doua scadere a afacerilor in 15 ani de cand grupul este prezent in Romania. “Cea mai mare problema este ca nu poti fi sigur pe niste venituri si de aceea nu stim unde se va duce piata. Daca nu scadem cu mai mult de 40-50%, ne declaram multumiti”, afirma Sulyok saptamana trecuta.
O scadere de 30-40% a fost mentionata de mai multe companii producatoare si importatoare de tigla metalica pentru acoperisuri ca posibila pentru prima parte a anului. In cazul Lindab Romania, care a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 63 de milioane de euro - cumulata cu cele ale Rova si Vios, companii preluate de grup la nivel mondial - o scadere de 40% ar putea sa aduca un minus de circa 10 milioane de euro la cifra de afaceri, avand in vedere ca tigla metalica reprezinta undeva intre 30 si 40% din afacerile companiei. Marja de profit ar putea fi insa mai buna, Sulyok vorbind de o reducere a costurilor de personal cu circa 7% dupa concedierea a 30 de persoane, de reducerea pana la zero a bugetului de cheltuieli pentru manageri sau de eliminarea unor cheltuieli de marketing.
Piata de invelitori pentru acoperis a crescut anul trecut cu aproape 20%, pana la 179 de milioane de euro, potrivit unui studiu realizat de Neomar Consulting. Din total, tigla metalica detine ponderea cea mai mare, de 50%, urmata de tigla ceramica, cu 16%, si cea din beton, cu 15 procente. Tigla ceramica a crescut de altfel in ultimii ani ca pondere in vanzarile totale de invelitori pentru acoperisuri, iar tendinta este asteptata sa se mentina si in acest an, in special gratie pretului, avand in vedere ca tigla ceramica este mai ieftina decat cea metalica.
Piata de tigla metalica este asteptata sa scada in acest an spre 59 de milioane de euro, ca urmare nu doar a blocajului imobiliar in privinta proiectelor rezidentiale de mari dimensiuni, dar si a scaderii numarului de case noi si de renovari incepute. In acest context, companiile de profil, de la liderul Lindab pana la jucatori mai mici, precum Armat, filiala specializata a ArcelorMittal Construction, isi propun in primul rand mentinerea cotei de piata. “Trebuie subliniat ca acum invelim constructiile incepute anul trecut. Probleme mai mari vor fi abia peste cateva luni, cand, teoretic, va trebui sa invelim ce se construieste acum. Iar acum se construieste foarte putin”, afirma Alex Olteanu, directorul Armat, care a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de cinci milioane de euro. Olteanu estimeaza ca, in viitorul apropiat, constructiile noi vor reprezenta maxim 20% din totalul pietei de tigla metalica, restul fiind renovari si proiecte din fonduri publice.
Nici mentinerea cotelor de piata, nici chiar majorarea acestora nu vor putea aduce insa si acelasi volum de afaceri, tinand cont ca preturile de vanzare au scazut, in medie, in primele cinci luni ale anului cu aproximativ 20%, desi exista si campanii de reduceri cu 30%, precum cele derulate lunar de Lindab pentru cate un anumit tip de produs. In plus, preturile la materia prima pentru productia de tigla metalica, tabla, au scazut in acest interval, aducand astfel “disperarea”, dupa cum se exprima Sulyok, pentru companiile producatoare, care si-au facut stocuri semnificative la sfarsitul anului trecut.
In contextul scaderii vanzarilor, dar si a preturilor, companiile de profil incearca sa-si mentina afacerile si prin noi tipuri de produse. “Noi vrem si am reusit pana acum sa ne pastram la nivelul anului trecut. Ne extindem cu game de noi produse, precum constructii modulate, standardizate, garaje la cheie sau case pe structura metalica”, spune Alex Olteanu. Gamele diferite de produse, precum halele industriale prefabricate sau panourile termoizolante, reprezinta solutia si pentru un alt producator local de tigle metalice, Ruukki, care si-a bugetat pentru acest an o crestere a afacerilor de 20-30%. Deocamdata, producatorii si importatorii de invelitori de acoperisuri din profile metalice asteapta urmatoarele luni pentru a isi da seama cat de mare va fi scaderea din acest an, avand drept reper faptul ca luna mai se arata a fi prima de stabilizare, potrivit directorului Armat. El argumenteaza pornind de la constatarea ca scaderea preturilor s-a oprit in aceasta luna, iar vanzarile au crescut usor. In plus, noua initiativa legislativa, prin care creditele ipotecare ar putea fi garantate de catre stat in limita plafonului de 60.000 de euro, ar putea sa aduca un ajutor nesperat pentru industrie. Din nefericire insa pentru companiile de profil, numarul de cladiri nou construite pe care sa le acopere este din ce in ce mai mic.