Cum au reuşit trei tineri din România să transforme o investiţie de 2.400 de euro într-o companie cu venituri de 65 de milioane de lei?

Autor: Andra Stroe Postat la 13 septembrie 2023 1837 afişări

La vârsta de 23 de ani, când pentru mulţi parcursul profesional abia începe să se contureze la orizont, Mirela Ivaşcu pornea, alături de soţul său şi de sora sa, tot tineri fără experienţă antreprenorială, primul business. De la un mic distribuitor de tâmplărie PVC, compania a ajuns astăzi un producător important în industrie, cu exporturi pe mai multe pieţe externe. Cum au reuşit cei trei tineri să transforme o investiţie de  2.400 de euro într-o companie cu venituri de 65 de milioane de lei?

După o perioadă în care am lucrat ca angajaţi ai unui producător de tâmplărie din PVC, am decis să mă îndrept, împreună cu soţul meu, Ionuţ Atudosiei, şi sora mea, Raluca Ivaşcu, spre o nouă direcţie. Astfel, în anul 2004, am pus bazele afacerii noastre, Deco Plast, cu o investiţie iniţială de 2.400 de euro, proveniţi dintr-un împrumut generos oferit de către părinţii noştri. Această sumă modestă ne-a permis să inaugurăm primul nostru magazin, situat pe Şoseaua Virtuţii, în sectorul 6 al Bucureştiului. Astfel a luat naştere aventura noastră antreprenorială, marcată de pasiune, sacrificii şi o doză generoasă de curaj”, povesteşte Mirela Ivaşcu, managing director al companiei.

În nici două decenii au reuşit să transforme cei 2.400 de euro într-o afacere cu venituri de aproximativ 65,6 milioane de lei în 2022, în creştere cu 25% faţă de anul precedent. În prezent, compania produce în cele două fabrici peste 167.000 de metri pătraţi de tâmplărie PVC, iar produsele sunt solicitate nu doar în România, ci şi în ţări precum Italia, Franţa şi Belgia. „Mai mult, anul acesta am inaugurat şi un nou depozit cu o suprafaţă totală de 410 metri pătraţi, după o investiţie de 30.000 de euro, în zona Lizeanu din Bucureşti. Astfel, ne-am asigurat condiţiile optime pentru depozitarea şi manipularea produselor, fiind pregătiţi să facem faţă cerinţelor în creştere ale partenerilor din zona de nord a capitalei.”

Provocări etapizate

Având în vedere că au pornit afacerea când încă erau foarte tineri, spune că nu pot vorbi real de o experienţă profesională anterioară extinsă. „În 2004, Ionuţ avea 24 de ani, iar eu, 23. Cu toate acestea, amândoi am început să lucrăm încă de la vârsta de 19 ani, acumulând experienţă în diverse domenii. Astfel, chiar dacă nu am avut o experienţă profesională solidă înainte de a ne începe propria afacere, am avut încă de la o vârstă fragedă dorinţa şi gândirea strategică a unor antreprenori, aceste calităţi ne-au determinat să alegem calea antreprenoriatului.” Ea spune că nu au avut un model pe care l-a urmat, ci au ales să îşi construiască propriul drum, să înveţe din propriile experienţe şi să se ghideze după valorile şi viziunea proprie.

Parcursul în lumea afacerilor a fost astfel presărat cu multe provocări şi momente de adaptare. Prima situaţie de criză reală în care a trebuit să se adapteze a fost între 2008 şi 2010, când compania era încă foarte tânără. „Atunci am fost nevoiţi să ne reorientăm strategiile şi am înţeles rapid că soluţia pentru a ne consolida poziţia era să nu mai livrăm marfa din depozit până când nu era achitată integral.”

O altă perioadă delicată a fost cea dintre 2017 şi 2020, când au resimţit criza în ceea ce priveşte forţa de muncă, iar căutarea de personal pe piaţa internă, fie el calificat sau necalificat, care devenise o provocare majoră pentru multe industrii, i-a afectat deopotrivă. „Criza forţei de muncă a început acum aproximativ 6 ani. Pentru a depăşi acest obstacol, am luat decizia de a căuta angajaţi în India şi Nepal, iar astăzi am ajuns să avem 65 de angajaţi străini în echipa Deco Plast. (…) În prezent, suntem o echipă diversă, cu aproximativ jumătate dintre membri din străinătate şi cealaltă jumătate provenind de pe plan local. Totodată, suntem mereu în căutare de personal, calificat sau necalificat, dar cu dorinţa puternică de a învăţa. Ne dorim oameni care au o atitudine deschisă, sunt comunicativi şi îşi doresc să se dezvolte în echipa noastră. Pe parcursul acestor ani, echipa executivă şi colegii noştri au jucat un rol crucial în succesul nostru. Împreună am învăţat, am crescut şi lucrăm în continuare împreună!”

Anul 2020 i-a adus faţă în faţă cu o nouă criză: pandemia. „Cu toate restricţiile şi incertitudinile, ne-am continuat activitatea, respectând cu stricteţe normele de igienă impuse de autorităţi şi testându-ne săptămânal.” Ca urmare a efectelor pandemiei, exporturile au stagnat, iar vânzările au scăzut în prima jumătate a anului. Cu toate acestea, Mirela Ivaşcu spune că au reuşit să se redreseze rapid şi au continuat să înregistreze creşteri semnificative în a doua jumătate a anului 2020, trendul ascendent continuând şi în următorul an.

În 2021, au fost puşi în faţa unor provocări legate de întârzieri în transporturi şi creşteri lunare ale costurilor materiilor prime. „Cu toate acestea, ne-am adaptat rapid şi am dezvoltat o strategie eficientă de comunicare cu partenerii noştri, păstrându-i la curent cu evoluţia pieţei şi reuşind să anticipăm scumpirile şi întârzierile în aprovizionare.”

În antreprenoriat, spune fondatoarea, există provocări la tot pasul, însă cel mai mult contează atitudinea pe care o ai în faţa lor. „Eu şi echipa mea nu privim provocările ca pe nişte ziduri de care te loveşti, ci ne gândim întotdeauna cum să le trecem şi cum să facem o schimbare în bine. Pe parcursul celor 19 ani de activitate, am înfruntat diverse provocări, de la crize financiare până la dificultăţi în recrutarea de personal şi pandemie. Însă pot spune, cu încredere, că fiecare criză ne-a provocat să fim mai buni, iar cu fiecare obstacol depăşit, am învăţat să ne adaptăm, să fim mai rezilienţi şi să evoluăm. Cred că asta te învaţă de fapt o criză!”

Sustenabilitatea din spatele ferestrei

Despre schimbările apărute în industrie, antreprenoarea spune că este de-a dreptul fascinant să privim înapoi şi să vedem cum a evoluat piaţa în ultimii ani. „Aş spune că din experienţa noastră de peste 19 ani, am învăţat că fiecare perioadă dificilă are un început şi un sfârşit. Pandemia a dus la închiderea multor fabrici din Europa, iar acum observăm eforturi susţinute de recuperare a profitului din partea multor companii din industrie. Cu toate acestea, ne aşteptăm ca anul acesta să aducă mai multă stabilitate în ceea ce priveşte preţurile şi mai puţine întârzieri în aprovizionare. Astfel, noi, la Deco Plast, ne-am adaptat strategia, prin producţia unor stocuri mai mari şi expedierea comenzilor cu mai mult timp în avans pentru a evita întârzierile.”

În ceea ce priveşte evoluţia proiectelor, spune că a remarcat o schimbare de la spaţiile de birouri către sectorul rezidenţial în timpul pandemiei. „De la sfârşitul anului trecut, observăm o tendinţă de revenire către normalitatea de dinaintea pandemiei.”

Ea adaugă că tendinţa generală se îndreaptă către sisteme de tâmplărie eficiente energetic. „Motivele sunt evidente – costurile tot mai mari ale energiei electrice şi resursele naturale tot mai limitate şi scumpe. În plus, trebuie să ne aliniem la noile norme Near Zero Energy Building (nZEB) pentru toate tipurile de clădiri. Asta înseamnă că energia regenerabilă trebuie să acopere cel puţin 30% din consum într-o clădire cu standard nZEB. Anul acesta s-a observat o afinitate crescută şi pentru smart living, care se reflectă inclusiv în accesorii şi device-uri aplicabile sistemelor de tâmplărie, cum ar fi clanţe şi yale inteligente, sau lacăte cu Wi-Fi şi amprentă digitală.”

Un alt factor pe care compania pune accentul este sustenabilitatea, astfel că toate produsele Deco Plast conţin, potrivit antreprenoarei, 30% materiale reciclabile. „În plus, resturile rezultate în urma procesului de producţie nu sunt ignorate, ci sunt transformate în resurse valoroase. Avem o colaborare strânsă cu o firmă specializată în reciclare, care preia toate aceste resturi şi le transformă în materiale auxiliare, cum ar fi accesorii de tip glafuri. Această iniţiativă contribuie la reducerea impactului asupra mediului şi la promovarea unei economii circulare sustenabile.”

Tâmplăria produsă de companie este realizată la comandă, în conformitate cu bugetul şi specificaţiile tehnice ale fiecărui client. „În contrast, lanţurile de magazine cu vânzare în masă comercializează produse fabricate în serie. Noi ne focalizăm pe oferirea de soluţii personalizate, care să se potrivească perfect nevoilor şi preferinţelor fiecărui client. Această abordare ne permite să creăm produse de calitate, realizate cu atenţie la detalii, dar şi să construim relaţii durabile cu clienţii noştri.”

Parteneriatele desfăşurate de Deco Plast sunt în principal cu distribuitori, atât locali, cât şi internaţionali, companii cu acţionariat român, italian sau belgian, care achiziţionează tâmplăria de la Deco Plast şi se ocupă separat de gestionarea transportului şi montajului. „În ceea ce priveşte exportul, produsele noastre merg, cu precădere, spre distribuitori din Italia în proporţie de 50%, 30% spre Franţa, respectiv 20% în Belgia. La nivel de vânzări, partea de distribuţie generează aproximativ 80% din vânzări, lucrările cu montaj 10%, iar exportul tot 10%.”

Ca unul dintre „producătorii de tâmplărie cu tradiţie în România, şi unul dintre puţinii producători cu prezenţă internaţională în Italia, Franţa şi Belgia”, odată cu punerea în funcţiune a noii unităţi de producţie, construită de la zero în intervalul 2021-2022, compania ţinteşte consolidarea poziţiei internaţionale, în pieţe din afara Europei. „Deco Plast este cel mai mare şi îndrăzneţ vis al nostru! Privind în urmă cu 19 ani, nici nu visam să ajungem aici. Ne dorim să extindem afacerile cu distribuţie mult mai prezentă în Uniunea Europeană şi să contribuim la creşterea acestei industrii într-un mod durabil şi inovator. Referitor la viitorul companiei, momentan nu luăm în considerare vânzarea afacerii, ci dorim să o păstrăm în continuare în cadrul familiei noastre”, susţine Mirela Ivaşcu.

Antreprenoriatul, un maraton

Despre sine, antreprenoarea spune că e o persoană foarte organizată, dar nu mereu punctuală. „Sunt zile în care mă simt ca un atlet care participă la un maraton. Îmi place foarte mult ce fac, îmi doresc să construiesc mai mult şi de aici îmi iau toată energia necesară. Sunt şi o persoană foarte optimistă, care vede mereu partea plină a paharului, şi asta ajută mult.”

În opinia sa, antreprenoriatul te dezvoltă foarte mult ca om, dar subliniază că este important să găseşti ceva la care eşti bun şi să urmezi cu multă răbdare şi muncă acea cale. „Pe parcursul călătoriei, esenţiale sunt determinarea, perseverenţa şi ambiţia. Indiferent de domeniul ales, antreprenoriatul aduce cu sine provocări şi foarte multă muncă, însă şi satisfacţiile sunt pe măsură.”  

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Antreprenoriat,
Mirela Ivaşcu,

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.