Antreprenor, caut know-how
„Avem nevoie de modele în business, de educaţie, de exemple şi de direcţie. Venim la evenimente dedicate antreprenorilor pentru a crea legături cu alţi oameni care fac business.” Acestea sunt principalele motivaţii care au adunat la finalul lunii mai sute de antreprenori la Sala Palatului din Bucureşti, la evenimentul „Fundamental”, creat de Răzvan Căzănescu, antreprenorul care a construit TBF, un sistem de management folosit de peste 3.000 de companii. El spune că nu are vreo educaţie formală, renunţând la facultate după doar trei luni, însă a învăţat permanent din greşeli şi vine să le spună antreprenorilor pe mai multe platforme ceea ce aşteaptă să audă: plătiţii angajaţii în funcţie de rezultate, fiţi disciplinaţi, eliminaţi bonusurile toxice, evaluaţi des angajaţii. Cum s-a văzut evenimentul din perspectiva participanţilor?
Ce spun antreprenorii prezenţi la eveniment
Adrian Dragomir, fondatorul platformei de analiză financiară a companiilor Termene.ro: „Rezonez foarte mult cu mindsetul responsabilităţilor,
să plătim oamenii pentru rezultatele concrete pe care le livrează la locul de muncă. Când nu ştim care este standardul, este un haos total şi ajungem în situaţii în care oamenii sunt apreciaţi în funcţie de cât de carismatici sunt, cum se înţeleg cu şefii, cu colegii, lucruri care sunt importante, dar nu ar trebui să conteze când primim salariu.”
♦ Mulţi antreprenori au venit pentru că îl cunosc pe Răzvan Căzănescu, unii au venit pentru că au nevoie să audă nişte realităţi. Toţi de aici îşi doresc să facă lucrurile mai bine, să crească. În societăţile capitaliste, democratice, antreprenorii sunt unul dintre polii de putere.
♦ În România a fost un context bun de business, cu toate problemele pe care le avem, dar sunt oportunităţi de business peste media europeană.
Marius Cărpuci, director executiv al Mida Soft Business, un integrator IT cu o cifră de afaceri de circa 100 mil. lei în 2022 şi 36 de angajaţi:
♦ Am început implementarea sistemului de management TBF cu câteva luni în urmă şi motivul pentru care suntem aici este faptul că repetiţia este mama învăţării. Am aderat la viziunea privind schimbarea modului în care facem lucrurile în România. Cred că antreprenorii pot juca un rol important.
♦ Trebuie să schimbăm mentalitatea, procesele şi procedurile. Am început cu implementarea responsabilităţilor, după ce am identificat rolurile şi le-am dat sarcini măsurabile. Acum ne uităm spre creştere, spre ce obiective ne putem seta şi cum putem să răsplătim atingerea obiectivelor de creştere. Mai avem de lucru, pentru că e greu să sincronizăm toate departamentele, dar cred că vom ajunge în curând la un nivel de maturitate pe care ulterior să-l putem fructifica.
♦ Cel mai des mă lovesc în acest moment de două lucruri. Primul vine din exterior şi este lipsa dezvoltării noastre ca ţară, a maturităţii legislaţiei şi a infrastructurii. Al doilea vine din interior şi este faptul că învăţăm destul de greu şi fac referire la ultimii 30 de ani. Avem anumite WOW moments (cele mai bune exemple care merită arătate – n. red.), dar nu reuşim să ne menţinem pe termen mediu şi lung pe traiectoria corectă.
Daniela Monica Guzu, psiholog, psihoterapeut şi psihosexolog la cabinetul individual de psihologie Guzu Daniela Monica, aflat în sectorul 3 din Bucureşti:
♦ Sunt foarte mulţi antreprenori aici şi sunt foarte interesată de networking. Sunt psiholog, am un cabinet individual, şi am venit să văd cum pot folosi informaţia de aici pentru felia mea de tort.
♦ Sunt corporatişti care vin la psiholog să se dezvolte pe partea profesională, dar cei mai mulţi vin cu probleme personale. Când te arde, când te doare, când a ajuns cuţitul la os, atunci acţionezi.
Ion Gheorghescu, administrator Stereogis Proiect, companie care oferă consultanţă şi management de proiect şi servicii de topografie, geodezie, cadastru:
♦ Am o companie, îmi doresc ca în perioada următoare să scalăm. Sunt oportunităţi, ne întâlnim cu alţi antreprenori, facem networking.
♦ Ne lipseşte know-how pentru că am ajuns antreprenor fără să fac o facultate în domeniu, iar antreprenorii români care vor să-şi crească firmele au nevoie de traininguri, de educaţie, pentru că nu ne-a pregătit nimeni pentru treaba asta.
♦ Ca antreprenor, a trebuit să învăţ singur ce înseamnă cash flow, plan de afaceri. Suntem 25 de angajaţi în companie.
Răzvan Căzănescu
„Am renunţat la facultate după trei luni, la informatică, la Universitatea de Vest, Timişoara. Apoi am început în marketing, m-am educat de unul singur, am ajuns să cresc vânzările.”
„România, dacă ar fi un business, este încă un start-up – încă încearcă să-şi găsească modelul de business, liderii, valorile. Viitorul antreprenoriatului în România poate fi tragic sau remarcabil, nu ştim, de aceea muncim, să încercăm să fie tot mai bine.”
„Stilul meu de manager este bazat pe rezultate, mă asigur Că plătesc oamenii corect, că procedurile şi trainingurile sunt realizate des, astfel încât oamenii să aibă şansa să-şi crească productivitatea, sunt exigent în recrutare.”
Gabriela Pantea, director economic, Neomed, companie din Oradea deţinută de Valentin Pantea, prezentă pe piaţă din 1996, cu afaceri de peste 30 mil. lei şi 50 de angajaţi:
♦ Am venit la acest eveniment să mă dezvolt ca antreprenor şi ca manager, pentru că nu am făcut o şcoală de antreprenoriat şi încerc să învăţ din mers. Facem comerţ cu aparatură medicală şi avem magazine fizice şi magazin online, iar produsele le distribuim către spitalele publice prin procedura de licitaţie.
♦ Mi s-a părut interesantă trecerea de la managementul bazat pe sarcini la cel bazat pe rezultate. Acum ne propunem să definim mai bine obiectivele companiei şi să măsurăm rezultatele, pentru că deocamdată sunt vagi.
Andra Elena Triţă, administrator al companiei de consultanţă Argument Bizz, din Craiova, judeţul Dolj, ce a fost pusă pe picioare în 2017:
♦ Noi suntem o parte importantă din societate şi cred că avem o doză de nebunie, pentru că altfel n-am face antreprenoriat când nu există predictibilitate.
Cornel Măhălean, director general al grupului Arena Systems, din care fac parte Fabrica de Plase, companie cu o cifră de afaceri de
3 mil. lei, şi Life Sport Nets, companie cu o cifră de afaceri de 1 mil. lei. În total, cele două firme conduse de antreprenor au 10 angajaţi:
„Am venit aici pentru a intra în contact cu cât mai mulţi antreprenori din România şi a lua pulsul pieţei. Problema noastră, ca a multor antreprenori, este că suntem foarte prezenţi în zona operaţională şi nu ne putem detaşa, dar trebuie să învăţăm asta. Ne-am dori ca angajaţii să-şi cunoască bine rolurile, obligaţiile şi drepturile, dar şi obiectivele afacerii şi să-şi asume creşterea odată cu noi.”
♦ Avem două companii. Producem plase textile pentru diverse industrii, precum cea de construcţii, cea sportivă, cea de relaxare şi cea agricolă. Cea de-a doua companie se ocupă de dotarea şi amenajarea terenurilor de sport, a bazelor sportive şi a sălilor polivalente cu echipamente profesionale.
♦ Cred că în România nu avem o pregătire pentru antreprenoriat, ci suntem nişte haiduci care încearcă să facă lucrurile singuri. Cred că ar trebui să ne unim, să investim în educaţie şi astfel am ajunge la rezultatele pe care ni le dorim mai uşor.
Cristian Mateescu, fondator, MCL Consult Telecom, firmă din Bucureşti, cu o vechime de un deceniu, ce are o cifră de afaceri de 2,3 mil. lei în 2022 şi o rată a profitului de 18,5%:
♦ Am venit deschis să aflu ce noutăţi sunt, fără aşteptări. Mi-a plăcut argumentul despre renunţarea la scuze, crearea nivelurilor de salarizare în funcţie de performanţă, cât şi trecerea de la managementul bazat pe sarcini la cel bazat pe rezultate.
♦ Compania mea se axează pe comercializarea de echipamente de test pentru industria telecomunicaţiilor şi cea electronică, aparate folosite în laboratoare pentru măsurători, pentru parametrii tehnici. Suntem o echipă mică, de trei oameni.
Lenuţa Cornea, expert contabil la cabinetul individual cu acelaşi nume din Galaţi:
♦ Sunt economist, dar în cabinetul meu individual fac şi contabilitatea şi mă ocup şi de resurse umane. Lucrez cu antreprenori din diverse domenii, iar aici am venit să văd ce pot învăţa pentru a îmbunătăţi relaţia cu ei.
♦ Nu prea ştim să facem economii, dar eu cred că cel puţin 25% din venituri ar trebui să economisim. În foarte puţine firme văd contul de back-up pentru zile grele.
♦ Un alt capitol la care stăm prost este faptul că de multe ori se confundă buzunarul firmei cu cel al antreprenorului, dar sper să învăţăm diferenţa.
Florin Ioniţă, manager regional, parfumerie auto cu sediul în Bucureşti: „Cred că reuşeşti să ajungi într-un anumit punct dacă eşti motivat, dacă ştii ce îţi doreşti de la tine şi de la companie şi cât îţi doreşti să câştigi.”
♦ Îmi place mult ideea de a plăti angajaţii pentru rezultate, în loc de sarcini. Cred că aplicarea sa ar avea un impact foarte mare în business. Nu sunt antreprenor, dar am o poziţie de conducere, adică sunt manager regional la o companie şi o să implementez ce am învăţat în ceea ce priveşte productivitatea echipei.
♦ Ne ocupăm cu vânzarea parfumurilor auto B2C, avem patru sedii în România, iar numărul total de angajaţi este 12. Cel mai greu lucru în echipă este să menţinem oamenii productivi. Noi măsuram productivitatea o dată pe lună, dar aici am înţeles că e necesar să o măsurăm o dată la două săptămâni şi vom schimba acest lucru.
♦ E prima dată când vin la un eveniment de-ale lui Răzvan Căzănescu, dar îl urmăresc pe YouTube şi pe social media, iar pe e-mail primesc newsletterul TBF. Pe viitor, mă tentează antreprenoriatul şi aş începe un proiect în zona online, care cred că e viitorul.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro