Hobby de CEO. Nicolae Kovacs, CEO, Agista: „Tindem să facem business cu oameni de care ne apropie valori şi la ale căror principii achiesăm. De aceea se poate întâmpla să favorizăm oameni cu hobby-uri comune cu ale noastre sau pe care le respectăm”

Autor: Ioana Mihai-Andrei Postat la 02 decembrie 2023 224 afişări

Antreprenor cu experienţă extinsă în zona de private equity şi M&A, dar şi în zona fondurilor de investiţii, Nicolae Kovacs (40 de ani) este, din noiembrie 2021, CEO-ul Agista, fond de investiţii ancoră pre şi postlistare la bursă. Anterior a fost, din mai 2019, membru în boardul platformei de investiţii ROCA X, parte a Impetum Group, şi, din august 2018, membru al Comitetului de Investiţii la firma de private equity ROCA Investments, funcţii care au încetat în martie 2022. „În ultimii 15 ani am lucrat în banking, investment şi private equity, iar dacă e să mă duc mai în spate, aş putea spune că am aproape 20 de ani de când, proaspăt întors din Statele Unite, de la facultate, am început să investesc. M-am molipsit de tânăr cu mentalitatea de acolo, unde se vorbea despre bursă, investiţii şi instrumente specifice pieţei de capital”, povestea anterior, pentru BUSINESS Magazin, Nicolae Kovacs.

Originar din Miercurea Ciuc, Nick a studiat la Universitatea Româno-Americană şi la James Madison University între 2001 şi 2005, instituţii unde a învăţat cam tot ce înseamnă finanţare, de la pieţe de capital până la tot felul de structuri alternative de investiţii – portofolii de acţiuni listate, private equity sau venture capital.

AGISTA, lansat în 2022, este un fond de investiţii de growth care susţine prin capital şi know-how IMM-uri româneşti ale căror produse şi servicii sunt sau devin esenţiale pentru societate. Cu specific de acţionar minoritar, AGISTA acţionează ca un investitor ancoră, cu rol strategic, având reprezentant în boardul companilor din portofoliu, contribuind la dezvoltarea rapidă şi sănătoasă a acestora. Fondul Agista investeşte în toate domeniile de activitate, dar urmăreşte preponderent industriile: IT&C, healthcare, reciclying şi agritech. De la lansarea şi până în prezent, Agista a investit în Centrokinetic, Bittnet Group, Eplus Smart Energy, Dendrio Solutions, GRX - de curând FORT şi Top Tech.

Ce hobby aveţi şi cât timp îi dedicaţi? Când şi cum a început interesul pentru această zonă?

Ca fost sportiv de performanţă – am jucat hochei timp de peste 10 ani – sportul e parte din ADN-ul meu. E structura pe care am construit omul care sunt astăzi. Din hochei am făcut tranziţia spre golf. A venit destul de firesc, odată cu maturizarea mea şi dezvoltarea apetitului pentru business. Am început golful în 2010 când lucram pentru un fond de private equity. Aveam mai mulţi colegi britanici şi un coleg spaniol care jucau golf. La finalul sezonului 2010, am vizitat împreuna clubul BlackSeaRama de pe coasta bulgară a Mării Negre, ei în calitate de golferi, eu în calitate de simplu turist.

Eram de ceva vreme în căutarea unui challenge sportiv care să satisfacă setea de competiţie după anii de hochei. Aşa că am luat o lecţie cu un instructor şi ce a urmat este o poveste frumoasă pe care o construiesc de peste 13 ani.

A fost nevoie de luni de antrenament, cu mii de mingi lovite până la examenul de handicap care îmi permitea accesul pe teren. Am avut norocul să învăţ de la un om deosebit, Mihai Olaru, care din păcate nu mai este printre noi, dar care m-a ajutat enorm să înţeleg şi să iubesc acest sport.

În foarte scurt timp, golful a devenit un stil de viaţă şi un sport de familie. Soţia mea joacă şi băieţii mei la fel. Astfel, weekendurile şi vacanţele ni le petrecem doar în resorturi de golf.

Am câteva premii semnificative la activ şi înainte să fiu CEO-ul Agista, câtă vreme eram doar investitor şi implicarea mea în businessurile pe care le deţineam nu era atât de activă, dedicăm mare parte din timp golfului. Zilele acestea sunt mai dedicat familiei şi businessului, petrec mult mai puţin pe teren. Joc însă cu aceeaşi pasiune că în prima zi.

Ce corespondenţe există între acest hobby / sport şi afaceri?

Cred că poţi înţelege foarte multe despre un om, după felul în care gestionează golful. Aici nu mă refer la cât de bine joacă, ci la faptul că pe terenul de golf tind să iasă adevăratele valori ale unui om la iveală. După cum joacă golf, îţi poţi da seama de cât de echilibrat şi corect este un om. O rundă de golf te poate trece prin foarte multe stări de spirit, de la euforie la, de multe ori, furie în secunde iar rezistenţa la stres este extrem de importantă. Cam aşa trec şi oamenii de business prin ciclurile de piaţă sau prin evoluţiile economice, măsuri fiscale şi alte realităţi ale vieţii de business care sunt adesea neaşteptate.

Capacitatea jucătorilor profesionişti notabili de a trece peste evenimentele negative şi de a se încarcă din cele pozitive este determinantă pentru evoluţia în acest sport. Sunt puţini jucători care reuşesc să rămână constanţi în golf.

Poate de accea, mulţi CEO din Statele Unite, angajează sau intră în relaţii de business după ce joacă câteva runde de golf cu persoană respectivă.

Este practicarea unui hobby benefică pentru relaţiile de afaceri / pentru afacere?

Tindem să facem business cu oameni de care ne apropie valori şi la ale căror principii achiesăm. De aceea se poate întâmpla să favorizăm oameni cu hobby-uri comune cu ale noastre sau pe care le respectăm.

În cazul meu nu pot spune că am un criteriu de a face business doar cu golferi, dar e adevărat că eu consider că golful este activitatea sportivă în care se realizează cel mai puternic „bonding” între oameni, având în vedere că o rundă de golf durează peste 4 ore, timp în care ai timp să discuţi şi să înţelegi partenerii de joc la un nivel profund.

Ce beneficii are hobby-ul pentru dvs.?

Pentru mine, golful înseamnă competitivitate, dar şi relaxare într-un mediu foarte plăcut. Golful este, mai presus de toate, un sport al minţii şi al echilibrului. Cu siguranţă că talentul, pregătirea fizică şi coordonarea mână-ochi sunt foarte importante, dar trebuie să fii echilibrat şi cu mintea liberă în momentul în care joci. Aşadar, pentru mine este şi un puternic antrenament mental. Iar faptul că îmi petrec timpul jucând golf şi tot ce văd în jur este natură frumoasă pe o suprafaţă de peste 50 de hectare, este terapie curată şi mă relaxează foarte mult.

Există regulile aplicabile în hobby şi în afaceri? Dacă da, care?

O cutumă importantă în golf este că în primul şi în primul rând eşti în competiţie cu terenul şi cu tine însuţi. Consider că un om care înţelege acest lucru şi poate colabora chiar şi cu cel pe care îl vede ca pe un competitor, e un om care va avea succes orice ar face. Şi, mai ales, va avea succes într-un fel în care aduce valoare pentru toţi stakeholderii săi. 

Care sunt regulile obligatorii în sport / hobby şi afaceri?

În primul rând pun accentul pe corectitudine. Şi în business, lipsa de corectitudine este mai devreme sau mai târziu evidentă şi are consecinţe ireversibile de cele mai multe ori.

Ce tip de sport / hobby nu aţi practica niciodată? De ce?

Climbing.   

PREFERINŢE:

CUVÂNT: IMPACT

CARTE: „Never split the difference” – Chris Voss

PERSONALITATE: Stephen Schwarzman

(CEO, Blackstone)

SPORTIV:

Tiger Woods

TIP DE VACANŢĂ: Aventură de familie şi golf

DESTINAŢIE DE VACANŢĂ: Florida, SUA

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Hobby de CEO,
Nicolae Kovacs,
Agista,
golf,

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.