Strategii de vreme rea: ce au de gand sa faca operatorii telecom

Autor: Anca Arsene-Barbulescu Postat la 16 mai 2011 62 afişări

Pentru al treilea an la rand, piata de telecomunicatii este in declin si nu da prea multe semne de revenire. Un context care a impins cei mai multi dintre operatorii de telefonie sa ia in calcul miscari cel putin neasteptate.

Strategii de vreme rea: ce au de gand sa faca operatorii telecom

"Este foarte putin probabil ca France Telecom sa renunte la operatiunile din Romania, mai ales ca Orange este numarul unu in piata, dar este destul de probabil ca sinergiile dintre France Telecom si Deutsche Telekom sa se inteteasca", apreciaza Marcin Jedrzejewski, manager in cadrul companiei de consultanta A.T. Kearney, specializat pe zona de telecomunicatii. Ca iesirea din piata nu este o posibilitate reiese din toate declaratiile oficialilor France Telecom, dar e clar ca grupul analizeaza afacerile din Romania.

Evaluarea strategica a portofoliului detinut nu este insa o operatiune noua si a mai fost mentionata la inceputul acestui an de catre Stephane Richard, directorul executiv al France Telecom, avand drept obiectiv optimizarea operatiunilor din fiecare tara. "In cel mai rau caz, in urma acestei evaluari s-ar putea lua decizia de a vinde operatiuni, dar in acelasi timp ar putea sta la baza unor proiecte de consolidare" a fost pozitia oficiala a grupului francez, cu mentiunea ca operatiunile din Romania nu intra in acest moment in randul celor care ar putea fi vandute. In schimb, Thierry Millet, seful Orange Romania, anunta la finalul saptamanii trecute un plan de investitii pentru urmatorii ani, cheltuielile ridicandu-se la 110 de milioane de euro in acest an si 500-600 de milioane de euro pana in 2015.

Intr-un alt registru, in companiile de telefonie mobila si fixa Cosmote si Romtelecom controlate de grupul elen OTE este pusa in miscare cea mai importanta schimbare de management. Desi inca neconfirmata in mod neoficial, inlocuirea lui Yorgos Ioannidis, seful Romtelecom, cu cel al Cosmote Stefanos Theocharopoulos urmeaza sa se intample, potrivit unor surse apropiate OTE. Astfel, Theocharopoulos va prelua conducerea ambilor operatori, coordonand afaceri din telecom chiar mai mari decat ale competitorilor Orange si Vodafone. Toate aceste ipoteze vin in contextul unei piete de telecomunicatii care n-a facut decat sa scada in ultimii doi ani. Punctul de inflexiune a fost anul 2007, ultimul an de crestere, cand industria era evaluata la 2,56 de miliarde de euro euro, potrivit unei analize realizate de compania de consultanta A.T. Kearney. A evoluat de la peste 1,9 miliarde de euro in anul precedent la putin peste 2,2 miliarde de euro in 2010. "E in primul rand o consecinta a situatiei economice, dar si a razboiului preturilor dat intre operatori si a presiunilor legate de reglementarea industriei", crede Jedrzejewski.

Romania nu face insa exceptie de la regula. Situatia pietei telecom de la noi se regaseste in mai toate pietele europene, lasand la o parte poate doar preturile din ce in ce mai mici, ajunse la un nivel minim in raport cu alte tari din regiune. Exista totusi perspective de crestere pe viitor, sustine managerul A.T. Kearney, mai ales in zona internetului mobil. Avansul ar putea veni deopotriva si din serviciile de voce, intrucat consumul de minute de conversatie este inca mai mic pe piata locala decat in alte tari, dar nu cata vreme operatorii furnizeaza pachete de voce la preturi derizorii. Un consumator roman vorbeste la telefonul mobil intr-o luna in jur de 171 de minute, mai mult decat dublu fata de nivelul de 84 de minute inregistrat in urma cu cinci ani. Cu toate acestea, costul mediu lunar pentru servicii de telefonie mobila a fost anul trecut de 6,3 euro, in timp ce in 2006 era de 11,2 euro, bani platiti pentru minute la jumatate fata de prezent.

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

/business-hi-tech/telecom/strategii-de-vreme-rea-ce-au-de-gand-sa-faca-operatorii-telecom-8265859
8265859
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.