Tehnologia 4G cucereşte România: sfârşitul tuturor restricţiilor

Autor: Dorin Oancea, Adrian Seceleanu Postat la 08 decembrie 2013 2121 afişări

La nouă ani de la momentul când Vodafone (Connex) lansa în premieră în România serviciile de date 3G, piaţa locală va marca în aprilie 2014 o nouă revoluţie tehnologică: mai multe reţele mobile cu tehnologia 4G vor oferi în majoritatea oraşelor din ţară nu doar viteze de acces la internet de aproape 300 de ori mai mari, ci şi o stabilitate şi o calitate a serviciului ce vor putea rivaliza în sfârşit cu cele ale conexiunilor fixe.

Accesarea de conţinut video la calitate HD de pe o tabletă va fi ceva ce oricine din România va putea face oricând. Să priveşti o cursă de Formula 1 la calitate HD oriunde în ţară va putea fi experimentat anul viitor în România„, spune Inaki Berroeta, CEO al Vodafone România - operator care oferă deja în 10 oraşe mari din ţară acces la net la viteze de până la 100 Mbps. La fel ca şi rivalii de la Orange şi Cosmote, Vodafone va avea însă acces de anul viitor din aprilie la o gamă extinsă de frecvenţe radio, achiziţionate în 2012 de la statul român, fapt ce va permite o exploatare la capacitate maximă a tehnologiei 4G. Având întreg spectrul radio la dispoziţie, cei trei operatori vor putea face un pas semnificativ în îmbunătăţirea calităţii serviciilor 4G. Diferenţa este semnificativă - toate telefoanele, tabletele şi modemurile ultrarapide 4G din reţelele celor trei operatori, cărora acum li s-a făcut loc cu greu în frecvenţele radio disponibile în prezent, vor avea propria lor bandă de circulaţie, fără restricţii, fără semafoare.

„Anul viitor, cred eu, va fi un an când oamenii vor experimenta foarte rapid conţinut de pe echipamentele lor mobile. Ceea ce se întâmplă acum este că oamenii se uită un pic la YouTube, la clipuri video. Dar cred că anul viitor oamenii vor consuma conţinut live TV de pe telefonul mobil, vor folosi cu adevărat acest echipament ca un ecran de pe care vor accesa conţinut. Şi acest lucru nu se va întâmpla din cauza capabilităţilor telefonului, ci din cauza capabilităţilor pe care le are reţeaua", adaugă Berroeta.

Vodafone, prima companie care anunţa în 2012 lansarea serviciilor de date 4G în România, îşi va accelera chiar în perioada următoare investiţiile în reţea, ca parte a programului lansat de grupul britanic cu fondurile obţinute după vânzarea participaţiei la operatorul american Verizon. „Vom investi mai mult în următorii ani. După cum ştiţi, grupul Vodafone şi-a vândut participaţia la operatorul Verizon (...) Vom investi mai mult decât în mod obişnuit. Vom mări investiţiile în reţeaua de magazine, vom accelera dezvoltarea reţelei 4G şi vom continua investiţiile în infrastructura de fibră optică„, spune Berroeta. Vodafone România va investi ca parte a acestui program, denumit Spring, o sumă suplimentară de 45 de milioane de lire sterline până în anul 2016, a precizat Berroeta. În mod obişnuit, Vodafone investeşte anual, în România, circa 100 de milioane de euro.

În urmă cu nouă ani, apelurile video, consumul de servicii TV prin internet sau accesul la muzică online erau promisiunile care animau estimările optimiste în legătură cu consumul de servicii de date 3G. S-a schimbat însă ceva de atunci, care să justifice acest optimism, că 4G va schimba totul şi va influenţa radical piaţa locală de comunicaţii, aşa cum spun, din nou, operatorii de telefonie mobilă?

Peisajul este într-adevăr cu totul altul: de la numărul de conexiuni la internet pe mobil - care depăşise cifra de 7 milioane la finele anului trecut - şi preţurile solicitate de operatori pentru acest serviciu, până la tipul de servicii şi aplicaţii disponibile online, care împing utilizatorii spre achiziţia de tablete şi smartphone-uri care să le ofere acces rapid la conţinut.

Care sunt datele care dau speranţe operatorilor? Este vorba nu doar despre cei peste 6 milioane de români care au cont pe reţeaua de socializare Facebook, de traficul mobil tot mai mare înregistrat de un site de partajare video precum YouTube, dar şi de faptul că utilizatorii din România încep să aprecieze şi să plătească (cu zecile de mii deocamdată) pentru a accesa servicii de conţinut video online (precum Voyo sau Seenow) sau de muzică (Zonga sau Deezer).

Vedem tot mai mult cum utilizatorii chiar folosesc smartphone-urile şi tabletele pe care le cumpără, spune Julien Ducarroz, directorul comercial al Orange. Suntem aproape de momentul când smartphone-urile şi tabletele vor ajunge ceva viral pe piaţă, spune şi Andrea Rossini, directorul comercial al Vodafone.

Cele mai recente date statistice privind utilizarea serviciilor de date mobile, valabile cu un an în urmă şi care nu surprind astfel explozia vânzărilor din 2012, când operatorii au stimulat consumul adăugând internet în aproape toate planurile tarifare de comunicaţii mobile, indicau deja un avans semnificativ al utilizării acestor servicii, chiar şi înainte de disponibilitatea 4G, spune Cătălin Marinescu, preşedintele Autorităţii de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). „Utilizarea tehnologiei 3G a contribuit pe parcursul ultimilor ani la creşterea şi dezvoltarea pieţei de comunicaţii din România. Datele din piaţă la nivelul anului 2012 ne indică tendinţa de creştere atât a numărului de conexiuni active la internet mobil în bandă largă (7,1 milioane, însemnând o creştere de 68% faţă de 2011), cât şi a numărului de conexiuni active pentru acces la internet la puncte mobile (10,1 milioane, însemnând o creştere de 35,1% faţă de anul 2011). 

Paginatie:

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
cover story,
4g,
vodafone,
orange,
telecom
/cover-story/tehnologia-4g-cucereste-romania-sfarsitul-tuturor-restrictiilor-11746203
11746203
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.