Piaţa nunţilor din ţara noastră a ajuns la valoarea de 1 miliard de euro. Cum au ajuns sarmalele la preţ de fine dining în România?
Un business de peste 1 miliard de euro. Aceasta este cifra-cheie a nunţilor din România. Care sunt cele mai scumpe „input-uri”? De ce porneşte meniul de la 100 de euro în Capitală? Când au ajuns sarmalele la preţ de fine dining? De ce se fac credite pentru cinci nunţi sau mai multe? Când s-a transformat plicul în POS instalat pe telefon, ca invitaţii să plătească cu cardul, criptomonede sau NFT-uri? Cine s-a măritat pentru 5 milioane de euro pe o insulă în Maldive? Sunt câteva întrebări la care Business Magazin va răspunde.
În 2024, piaţa nunţilor din România continuă să fie vibrantă, cu aproximativ 60.000 de evenimente stabilite sau chiar deja organizate. În pofida faptului că inflaţia a crescut considerabil costurile, dorinţa de a celebra iubirea rămâne puternică. În medie, o nuntă cu 100 de invitaţi, indiferent că are loc în inima capitalei, Bucureşti, sau pe insula grecească Thassos, ajunge la 20.000 de euro. Astfel, luând în calcul costul mediu al organizării unui astfel de eveniment şi numărul evenimentelor organizate anul acesta, am putea spune că piaţa nunţilor din România va ajunge la aproximativ 1,2 miliarde de euro.
„Industria nunţilor (din România – n. red.) este la cel mai înalt nivel european şi mondial. Spunem aceasta pentru că organizatorii unui târg de nunţi din Londra ne-au vizitat în urmă cu câţiva ani şi au declarat că au fost la cele mai importante târguri de nunţi din lume şi pot spune cu mâna pe inimă că târgul nostru este în top cinci cele mai impresionante. Acest lucru este dat atât de locaţie, Palatul Parlamentului, cât şi de faptul că românii alocă un buget semnificativ din veniturile lor pentru organizarea nunţii mult visate, ceea ce a determinat ca şi furnizorii să se alinieze celor mai înalte standarde mondiale”, spune Alin Caraman, cel care a pus bazele târgului de nunţi Mariage Fest şi este proprietarul Bon Mariage, agenţie full service organizatoare de nunţi din România.
Alin Caraman anticipează că în 2024 la nivel naţional vor avea loc circa 60.000 de nunţi. Însă, românii nu-şi mai fac nunţile doar în ţara de origine sau în locaţii tradiţionale, cum sunt restaurantele. „Anul acesta e full de nunţi pe plajă. Deşi, la început, a fost un business în care nimeni nu credea şi toţi ziceau că n-o să meargă, că nu se fac nunţi prin străinătate şi mai ales pe plajă, acum pot să spun că a devenit un trend şi tot mai mulţi români se căsătoresc pe plajă în străinătate. Grecia este destinaţia preferată a românilor şi am ajuns să facem nunţi aproape de luni până luni, cu nişte mici pauze. Posturile sunt momentele de respiro, dar, altfel, până în octombrie e full sezon pentru evenimentele în Grecia şi în România. După luna octombrie, se fac nunţi în destinaţiile exotice până în mai, pe contrasens”, afirmă Ioana Selner, antreprenoarea ce a creionat businessul Nuntă pe Plajă în urmă cu nouă ani. Ea a adăugat că anul acesta în Grecia va avea circa 150 de evenimente, iar în afara Greciei mai puţine, pentru că sunt şi mai scumpe. „Organizăm nunţi în Mexic, Dubai, Coasta de Azur, Italia, Thailanda, Bora Bora, Maldive.”
Ioana Selner, fondator, Nuntă pe plajă: „Nunta într-o destinaţie relativ aproape de România, în Grecia, pe Insula Thassos, care include cununia civilă şi cea religioasă, cu 50 de meniuri de mâncare, băutură, servicii foto şi video, decor, organizare, planificare, consultanţă şi transport din Bucureşti cu autocarul până acolo, costă în jur de 20.000 euro plus TVA.”
Cât costă organizarea celui mai important eveniment din viaţa unui cuplu la mare, la mal de apă?
„Nunta într-o destinaţie relativ aproape de România, în Grecia, pe Insula Thassos, care include cununia civilă şi cea religioasă, cu 50 de meniuri de mâncare, băutură, servicii foto şi video, decor, organizare, planificare, consultanţă şi transport din Bucureşti cu autocarul până acolo, costă în jur de 20.000 euro plus TVA”, a spus Ioana Selner. Mirii nu plătesc cazare şi transport pentru invitaţi, fiindcă invitaţii vin într-o vacanţă în Grecia şi într-una din zile participă şi la nuntă. „Invitaţii vin în vacanţă în Grecia pentru minimum cinci nopţi. Sunt mulţi care vin pentru zece nopţi, pentru că vin cu familia, cu copiii, cu bunicii, deci în formulă completă”, a explicat antreprenoarea. Apoi, ea precizează că sunt două categorii de nunţi pe plajă. Este categoria de persoane care face nuntă direct pe nisip şi cealaltă categorie care face nuntă într-o zonă panoramică, cum este de exemplu în Santorini, la Caldera. „Caldera este a cincea destinaţie din lume pentru organizarea de nunţi, dar costurile pentru o nuntă în Santorini sunt de trei ori mai mari decât pentru o nuntă în Thassos, deoarece Caldera are un brand”, a completat Ioana Selner. Astfel, o nuntă cu 50 de invitaţi acolo sare de 60.000 de euro.
Cât costă o nuntă în capitala europeană Bucureşti?
„Anul acesta, noi vom găzdui nunţi în fiecare weekend. Având în vedere că Jubile deţine mai multe saloane, numărul evenimentelor se apropie de 90. În 2024 preţul variază de la 95 euro la 180 euro. Ca pachete suplimentare, putem oferi mirilor burger bar, candy bar, cheese bar, donut bar, lemonade bar, sushi bar şi shot bar”, spun reprezentanţii Jubile, cunoscuţi pentru restaurantul din nordul Bucureştiului. Astfel, pentru o nuntă cu 100 de invitaţi, dacă iau cel mai ieftin meniu, mirii plătesc circa 10.000 de euro, iar dacă îl aleg pe cel mai scump, se îndreaptă spre 20.000 de euro. „Am primit oferte cuprinse între 110 şi 150 de euro pe meniu plus TVA, la care se adaugă pachetul de băuturi alcoolice (între 25 şi 50 de euro/persoană) şi non-alcoolice (9-10 euro/persoană). Dacă adaug formaţia, fotograful, aranjamentele florale şi schimbarea scaunelor standard cu unele mai frumoase, atunci costurile ajung să fie destul de mari. Noroc că am făcut economii şi am fost mai atenţi cu cheltuielile, altfel sigur trebuia să ne împrumutăm pentru această petrecere de o zi”, afirmă Elena, care în acest an, în luna august, îşi va celebra iubirea într-un restaurant din Bucureşti. Spre exemplu, ea spune că pentru aranjamentul floral va plăti între 6.000 - 8.000 de euro, taxa pentru cununia religioasă se ridică la 2.000 de lei, iar dacă îţi doreşti şi cor, se mai adaugă 2.000 de lei la nota finală. Costul unei formaţii, puţin cunoscute, porneşte de la 5.000 de euro, iar al unei formaţii mai cunoscute se îndreaptă spre 15.000 de euro, cântăreţii celebri depăşind cu brio acest tarif. „Costurile nu sunt cu mult diferite în Bacău faţă de Bucureşti”, spune Andreea, tânăra care-şi face nunta în Bacău în acest an, care crede că nu-şi va acoperi cheltuielile şi, probabil, o să facă un împrumut bancar. Elena a adăugat că a început în februarie să caute un restaurant în Bucureşti pentru o nuntă considerată mică, de 100 de persoane, în perioada august - octombrie 2024 şi a surprins-o cel mai mult faptul că unele localuri cereau chirie pentru ziua nunţii dincolo de „consumaţie”, iar altele au cerut 10 - 15 euro în plus la costul standard pentru adăugarea sarmalelor în meniul de nuntă. „Ce nuntă românească nu are sarmale în meniu by default?”, se întreabă Elena. Reprezentanţii Jubile, pe de altă parte, spun că, deşi foarte mulţi invitaţi optează pentru preparate tradiţionale, cele mai solicitate preparate sunt cele pe bază de peşte şi fructe de mare.
Se mai fac nunţi mari, cu toate neamurile şi cunoştinţele?
„Media invitaţilor la o nuntă este între 110 şi 200. Dar, în acest an, cea mai mare nuntă pe care o avem este de 800 persoane şi se desfăşoară la Jubile Concept. Ca particularităţi, pe lângă sala spaţioasă de 1.500 mp pusă la dispoziţie, avem şi piscină, cât şi o pajişte de aproximativ 2.500 mp, dar putem vorbi şi despre colţuri în care găsim insule de gătit fructe de mare în direct în faţa invitaţilor, colţuri de fotografii cu decor suprarealist, acrobaţi pe picioroange care se vor ocupa de primirea invitaţilor, dar şi o zonă de socializare în aer liber”, spun reprezentanţii Jubile. Anul trecut, Cosmina, o tânără economistă, şi-a organizat o nuntă cu 600 de invitaţi în Arad, iar Claudiu, un tânăr antreprenor, spune că-şi va face nunta în vara aceasta tot cu 600 de invitaţi. În pofida provocărilor organizării unui astfel de eveniment, ei susţin că le-a făcut plăcere, respectiv se bucură să aibă atât de mulţi oameni alături. Astfel, deşi inflaţia a afectat bugetele, românii nu par dispuşi să renunţe la tradiţia nunţilor fastuoase. Ioana Selner, fondatoarea Nuntă pe Plajă, îşi aminteşte că, la început, mirii erau reticenţi şi făceau nunţi în Grecia cu 10-15 persoane, iar acum au ajuns la 150-200 de invitaţi, o creştere semnificativă.
Alin Caraman, fondator Mariage Fest şi proprietar Bon Mariage: „Industria nunţilor (din România – n. red.) este la cel mai înalt nivel european şi mondial. Spunem aceasta pentru că organizatorii unui târg de nunţi din Londra ne-au vizitat în urmă cu câţiva ani şi au declarat că au fost la cele mai importante târguri de nunţi din lume şi pot spune cu mâna pe inimă că târgul nostru este în top cinci cele mai impresionante.”
Ce locaţii de nunţi mai sunt la modă?
„Dat fiind faptul că orice cuplu îşi doreşte o nuntă unică, şi locaţiile alese trebuie să respecte această sintagmă. Evident că nunţile în aer liber sau nunţile lângă o pădure sau nunţile în cadrul unei păduri sau pe malul unui lac sau pe malul mării sunt în topul preferinţelor”, spune Alin Caraman. Astfel, el menţionează că la cea de 40-lea ediţie a târgului de nunţi una dintre noile idei cu care a venit a fost realizarea unui work-shop unde pe scenă să fie cei mai buni specialişti din piaţă şi orice cuplu prezent şi să primească „tips and tricks” de la aceştia. „La fiecare târg sunt furnizori cu noutăţi şi cu noi trenduri, pentru că orice mireasă îşi va dori să aibă o nuntă unică. Această unicitate poate fi dată printr-un buget extravagant, pe care extrem de puţine cupluri şi-l permit, iar pentru restul contează ideile originale.” La rândul lor, reprezentanţii Jubile observă tendinţe legate de natură, aranjamente florale în culori pale, cât şi tematici boho chic. În prezent, cele mai căutate evenimente sunt evenimentele în natură, în zona pădurii Snagov, cât şi pe malul lacului Snagov, acestea fiind în apropiere de Bucureşti. În cadrul acestor evenimente, există un bucătar specializat în preparate de tip sushi care găteşte în faţa invitaţilor, aceştia putând chiar să-şi personalizeze „farfuria”. „Personalizăm toate evenimentele 100% şi suntem bucuroşi să satisfacem cele mai particulare dorinţe ale mirilor, de la venirea cu elicopterul ori şalupe de mare viteză până la apariţia miresei pe un cal alb”, au subliniat ei. Ioana Selner a observat că mirii îşi doresc o nuntă relaxată, unică, diferită, care să nu aibă legătură cu tradiţiile, care să fie pentru sufletul lor şi la care ei să fie invitaţi. „În general, nunta e un stres, o bătaie de cap şi mirii sunt pompieri la nunta lor în loc să fie invitaţi şi nu se bucură de moment. Trece nunta pe lângă ei şi n-au înţeles nimic. În momentul în care ajung la noi, avem grijă ca ei să vină la propria nuntă în calitate de invitaţi. E adevărat că emoţiile momentului există, dar una este să ai emoţiile acelea şi alta e să fie dublate de stres”, a precizat ea. Profilul mirilor businessului Nuntă pe Plajă sunt tineri între 20 şi 35 de ani, majoritatea, şi trăiesc fie în oraşe mari, precum Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca, Iaşi, fie sunt din diaspora, adică sunt cei care vor un altfel de eveniment, ca afară. De asemenea, cei mai mulţi dintre clienţi au studii superioare şi venituri peste medie. „Clienţii ce aleg Jubile au venituri medii şi peste medie, studii universitare şi postuniversitare şi au o pasiune pentru fashion şi călătorii”, explică reprezentanţii Jubile, cu peste 20 de ani de experienţă în domeniu. Aceştia le calcă pragul cu cel puţin 8-12 luni înainte de eveniment, pentru că în afară de locaţie trebuie stabilite şi alte aspecte, precum ţinutele mirilor, programul de entertainment, decorul sau aranjamentele florale. De asemenea, pentru nunţile pe plajă, Ioana Selner spune că mirii vin cu un an înainte, chiar şi cu doi şi toată organizarea este realizată etapizat. „E un proces de durată, pentru că sunt multe elemente de care ţinem cont şi mulţi oameni implicaţi. În acest moment am 25 de persoane în echipă, cu care lucrez foarte eficient, pentru că totul e ca un ceas elveţian în business.”
Flori pentru orice buget
„Bujorii, hortensiile şi trandafirii în nuanţe pastelate rămân în top pentru mirii care nu doresc să iasă în evidenţă. Pentru cei care îşi doresc ceva spectaculos, vorbim despre flori exotice şi specialităţi precum: scabiosa, astilbe, orhidee, diverse soiuri de trandafiri, protea, ornithogalum, anemone şi matthiola”, spune Gabriel Molnar, proprietarul companiei Comgaby Moln, care se află în spatele brandului Florăria Magnolia, cea mai mare reţea de florării din România. El a subliniat că anul 2024 aduce o varietate de tendinţe florale interesante pentru nunţi, cu accent pe naturaleţe, dar şi pe expresia personalităţii. „Sunt în trend culorile vibrante şi îndrăzneţe, texturile bogate şi variate, detalii personalizate şi aranjamente florale mai complexe, cum ar fi pereţii florali, arcadele şi instalaţiile suspendate, care devin tot mai populare. Florile pot fi integrate şi în mobilier şi decoraţiuni, oferind un aspect unitar şi elegant”, a explicat acesta. Molnar a mai spus că se observă o tendinţă de a renunţa la aranjamentele florale rigide şi formale, astfel că florile sălbatice, exotice şi verdeaţa sunt din ce în ce mai populare. „Miresele şi mirii doresc ca florile să reflecte personalitatea şi povestea lor de dragoste.” Preţul unui buchet de mireasă sau al unui aranjament floral variază în funcţie de soiurile de flori alese. Preţul unui buchet de mireasă porneşte de la câteva sute de lei şi poate ajunge la 1.000 de lei (circa 200 de euro), iar cele mai frecvente cereri de personalizare pentru buchetele de mireasă şi aranjamentele florale includ integrarea florilor preferate şi ajustarea designului pentru a se potrivi temei şi paletei de culori a nunţii. Sunt şi cerinţe pentru buchete cu flori exotice sau neobişnuite, dar menţin în continuare cereri mai mari pentru buchetele simple, clasice. „Tot mai multe mirese vin cu idei şi inspiraţii de pe Pinterest, iar artiştii noştri fac tot posibilul pentru a aduce la realitate ceea ce îşi doresc miresele într-o zi atât de importantă.” Însă, costurile dorinţelor atipice ajung la mii de euro pentru decoruri impresionante, cu multe specialităţi şi flori exotice, a precizat Gabriel Molnar, fondatorul Florăriei Magnolia, care a realizat mii de buchete şi aranjamente florale, diverse, în cei peste 25 ani în această industrie. „Am avut un eveniment la care mireasa a cerut ca trandafii să aibă grad de înflorire 45% în ziua nunţii. În general, femeile vin cu diverse cerinţe după ce văd tot felul de imagini pe Pinterest, dar care în viaţa reală nu se pot realiza, în sensul că n-ai cum să ai un trandafir înflorit la 45%, la 50% sau la 70%”, a spus, la rândul ei, Ioana Selner. Mai mult, ea a completat că un decor extravagant începe de la 150.000 de euro, pe care şi-l permit mai puţini clienţi. „Noi oferim servicii de bază până la servicii premiu şi chiar nu de lux. Lucrăm cu designeri internaţionali, care au făcut de design pentru nunţi de prestigiu, dar un decor făcut de ei începe de la 150.000 euro”, a spus Ioana Selner, care a completat că cele mai cerute destinaţii în Grecia sunt Thassos, Rodos şi Santorini, iar Thassos e varianta cea mai ieftină.
Tendinţele în materie de wedding cakes
„Tendinţele din România sunt date de trendul internaţional, astfel că în acest an avem printre preferinţele mireselor torturi de nuntă în culori pastel, torturi care în aparenţă sunt simple, dar care necesită perfecţiune în execuţie. Ca decor, predomină alegerile pentru torturile cu flori din wafe, foi de orez, cu petale sau perle care imită sticla. Trebuie să precizez că realizarea decorului pentru aceste torturi necesită folosirea unor tehnici inovative de prelucrare a materiilor prime (wafe, foi de orez), pe care le-am deprins la cursuri cu traineri internaţionali”, a spus Andra Ioana Dragomir, director general al Dulcelle. Ea consideră că este necesară pregătirea periodică a personalului pentru a putea ţine pasul cu tendinţele internaţionale în materie de cake design, căci, altfel, pierzi clienţii. Bugetul, care include atât candy barul, cât şi tortul (piesa de prezentare şi porţiile), este în medie 8-10 euro / invitat, a afirmat reprezentanta Dulcelle. „Cererile sunt foarte diverse, spre surprinderea mea foarte multe mirese se inspiră din aplicaţia Pinterest şi la momentul când doresc să plaseze o comandă ştiu deja ce îşi doresc. Altele vin cu mai multe modele şi îşi aleg ca tortul lor să conţină câte un element sau mai multe elemente de decor din fiecare model care le-a plăcut.” Andra Ioana Dragomir îşi aminteşte că, recent, au avut cerere pentru o piesă festivă de 2,5 metri inălţime, pentru un botez, cu multe piese de decor şi figurine dar şi o piesă festivă pentru nuntă în forma de castel, tot în jur de 2 metri înălţime, care au costat 8.000 lei fiecare, iar preţul a fost determinat de greutatea lor, ambele având peste 50 kg. „În orice caz, în România, în comparaţie cu partea de bucătărie, cofetăria este mult subapreciată de către clienţi care vor să plătească cât mai puţin pentru nişte produse lucrate şi spectaculoase, asta deşi munca în cofetărie este mult mai complicată decât partea de bucătărie.” Cele mai căutate compoziţii pentru dulciurile la nunţi şi botezuri rămân cele pe bază de mousse de ciocolată, cu fructe în interior (de obicei zmeură) şi o bază crocantă, sau bavaroise de vanilie si caramel sărat. Deşi mulţi aleg şi compoziţii inedite, după gusturile lor (de exemplu tortul myanmar sau exotic passion - pe bază de mango şi fructul pasiunii), numărul acestora este mult mai mic, a menţionat ea. „Avem nenumărate poveşti ale unor cupluri care au dorit o compoziţie creată special pentru evenimentul lor şi au căutat în diferite reţete pe internet, astfel încât a trebuit să facem o compoziţie nouă iar mai apoi să o adaptăm pentru a fi pe placul lor. Uneori am păstrat ideea şi am numit reţeta după numele miresei de exemplu”, a subliniat reprezentanta Dulcelle. Ea a mai spus că au şi o gamă de miniprăjituri, lucrate individual, de peste 25 de sortimente la un candy bar. „Toţi vor specialităţile noastre de miniprăjituri premium, de petite fours sau lollipops cu foiţă de aur sau argint întrucât îşi doresc ca dessert tabelul de la evenimentul lor să fie cât mai spectaculos. Deşi foarte mulţi vor şi gama de miniecler sau minitarte de exemplu, totuşi vor ca şi aceste prăjituri să fie realizate special pentru evenimentul lor, în tematica şi cromatica evenimentului.” În ceea ce priveşte designul, ea a spus că au avut solicitări de a realiza torturi care să reprezinte un NFT (non fungible token). „Anul acesta, deşi suntem abia în luna mai, avem deja peste 200 evenimente antamate, iar solicitările vin continuu.” Ea a spus că au o capacitate destul de mare, astfel încât iau evenimente şi cu două săptămâni înainte, dar, dacă un client doreşte un model spectaculos, care implică o manoperă deosebită, va trebui să comande cu minimum o lună înainte de eveniment. „Cei mai mulţi dintre clienţi, pentru a se asigura că vom avea disponibilitate în ziua în care au evenimentul, apelează la noi cu câteva luni înainte.”
Legătura eternă la preţul de 1.000 de euro
Verighetele, simbolul legăturii de dragoste eternă, reprezintă mult mai mult decât simple bijuterii. Şi costă mai mult. În medie, mirii din România sunt dispuşi să dea 1.000 de euro pe ele. „Pentru verighete, cel mai des cerut este aurul alb de 14 K, iar bugetul mediu este de 4.500-5.000 lei (circa 1.000 de euro). Pentru inelele de logodnă, bugetul variază destul de mult în funcţie de complexitatea proiectului şi pietrele alese. Aş spune că o medie este în jur de 4.000 lei”, afirmă reprezentanţii bijuteriei contemporane Alis Lalu Jewelry. Cea mai scumpă bijuterie din gama companiei este un inel cu perlă neagră, din colecţia Mimesis, şi este specială datorită tehnicii complexe de realizare. Ce se poartă? „De la minimalist la extravagant, de la linii clasice la cele organice, cred că se conturează curajul de a-şi alege verighetele ca pe o extensie a personalităţii lor şi de a apela la designerii români pentru a-şi vedea dorinţele materializate. Piaţa de bijuterie de autor este o nişă, însă publicul curios prinde repede gustul bijuteriei de autor, iar consumatorul este unul fidel”, a explicat ea. Deşi diamantele rămân în topul preferinţelor, sunt din ce în ce mai mulţi cei care aleg o piatră şi în funcţie de simbolurile lor de cuplu. „Am lucrat la un moment dat un inel cu o piatră de râu pe care viitorii miri au găsit-o împreună, într-una dintre excursiile lor.” Reprezentanţii Alis Lalu Jewelry au mai spus că Mirii au început să renunţe uşor la clasica dată inscripţionată pe verighetă şi aleg mesaje sau simboluri cu însemnătate pentru relaţia lor de cuplu. „Pentru că povestea fiecărui cuplu este unică, şi pentru că verighetele pe care le lucrez sunt bijuterii de autor, manufacturate, bijuterii care nu se supun unor tipare, consider că toate cererile adresate mie au ceva special. Fiecare verighetă are povestea ei, plecând de la ideea creativă, piatra folosită, tehnica de finisare, iar scopul lor este acela de a reflecta personalitatea celor care le poartă”, au completat ei. Procesul de realizare a verighetelor durează minimum două luni.
Andra Ioana Dragomir, fondator, Dulcelle: „Anul acesta, deşi suntem abia în luna mai, avem deja peste 200 evenimente antamate, iar solicitările vin continuu.”
Nuntă de valoare şi cu valoare: marea zi de 5 mil. euro
„Cea mai scumpă nuntă a fost organizată în urmă cu câţiva ani în Maldive, unde mirii au închiriat o insulă privată doar pentru ei. Ea era româncă, el era rus. Părea un vis foarte îndepărtat, dar ne-am trezit că s-a materializat. Am închiriat chartere private, pentru că nu aveam nicio limită de buget, şi am mers acolo cu circa 40 de persoane, prieteni foarte apropiaţi. A costat 5 milioane de euro şi a fost în stilul nunţilor libaneze pe care le vezi la televizor, un eveniment exclusivist”, a afirmat Ioana Selner. Darul mirilor în acest an porneşte de la minimum 300 de euro per cuplu, iar în caz de neprezentare, suma scade la 200 de euro. Prietenii apropiaţi sau membrii familiei, de obicei, contribuie la viaţa de familie a proaspeţilor însurăţei cu 400 de euro. „Acum, meniul, plus muzica şi ce alte cheltuieli mai au mirii cu decorul, fotografii etc te duce în 150 de euro/persoană. Aşadar, pentru a ajunge pe break even, darul trebuie să fie de minimum 200 de euro/persoană”, este de părere Bogdan, un tânăr căsătorit de câţiva ani, care din banii de la nuntă a dat avansul pentru prima casă. Valoarea darului poate creşte în funcţie de locaţia evenimentului. „În 2022, am fost la o nuntă la Lagoo Snagov şi am dat 4.500 lei per cuplu (circa 1.000 euro la vremea respectivă). E o locaţie pretenţioasă şi am fost la nişte prieteni foarte apropiaţi”, spune Alexandra, o tânără de 25 de ani, care menţionează că, pe lângă locaţie şi prietenie, s-a gândit şi la faptul că rochia miresei a costat 9.000 de euro. O noutate acum este flexibilitatea metodelor de plată: mirii acceptă plăţi cu cardul, criptomonede sau chiar NFT-uri, adaptându-se astfel tendinţelor moderne. „Darul a ajuns să fie digital. Adică mirii au pe telefon POS şi invitaţii plătesc cu cardul sau cu criptomonede ori NFT-uri. E un altfel de dar, care creează şi o amintire pentru miri. La criptomonede, de exemplu, cel mai des se plăteşte cu Bitcoin”, a spus Ioana Selner, fondatoarea Nuntă pe plajă. În acest context economic dificil, cu costuri ridicate pe toate palierele, dacă darul per cuplu porneşte de la 300 de euro, unii recurg la credite pentru a putea participa la multiple nunţi într-un singur sezon. „Am nişte prieteni care anul trecut şi-au luat un credit de nevoi personale pentru a merge la cinci nunţi. Pe lângă dar mai sunt şi cheltuielile cu ţinutele, coafatul şi machiatul, cât şi transportul, şi a fost dificil să le susţină altfel”, spune Manuela, o tânără deja căsătorită. Astfel, obligaţia socială de a participa şi de a contribui generos rămâne un aspect central al nunţilor şi o nouă piaţa în care băncile pot intra cu produse dedicate.
Nuntă pe Zoom sau pe Teams, în zece ani?
Nu, consideră Alin Caraman, reprezentantul Bon Mariage şi Mariage Fest. El spune că nu crede în migrarea clienţilor către online nici pentru târgurile de nunţi, nici pentru eveniment în sine, pentru că niciodată o mireasă nu îşi va alege o rochie fără să o pipăie, fără să o probeze, fără să vadă cu ochii ei toate opţiunile, iar apoi va dori să-şi expună alegerea fizic. „Acelaşi lucru este valabil în cazul verighetelor, al invitaţilor, decorurilor şi, cel mai important, alegerea celor ce se vor ocupa de nuntă o vor face faţă în faţă, pentru a vedea că au aceeaşi chimie cu cei ce în următorul an se vor ocupa de cel mai important moment al vieţilor”, a întărit el.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro