Manager la Zenith
Prin mainile Mariei Tudor trec zeci de milioane de euro - bugetele de publicitate ale clientilor Zenith Media. De opt ani, lupta pentru ca unii dintre cei mai mari advertiseri din piata sa aiba parte de expunere maxima in media. Lucrurile stau insa cu totul altfel cand vine vorba de propria persoana.
Maria Tudor (40) conduce Zenith Media, una dintre cele mai importante agentii de media din Romania, lider de piata, conform studiilor RECMA (compania de cercetare care evalueaza industria media globala). Zenith Media a luat nastere la inceputul anului 2000, sub conducerea Mariei Tudor, si a fost un promotor al industriei comunicarii de media de sine statatoare. Compania afiliata la reteaua internationala Zenith Optimedia are in spate "mai mult decat EBITDA (profit operational) pur, are istorie, portofoliu, oameni, brand...", spune managerul. Are in spate aproximativ acelasi actionariat cu agentia de publicitate Saatchi & Saatchi, cu care inca imparte cativa clienti internationali, ca Toyota sau Bunge. Asta pentru ca agentia Zenith Media provine din departamentul de media al fostei agentii de publicitate Bates Centrade Saatchi&Saatchi, care sa divizat la nivel international.
"Suntem in discutii deja de ceva vreme cu Publicis Group. Discutiile sunt destul de avansate, ceea ce inseamna ca actionariatul probabil se va schimba la un moment dat."
No strings attached
Bates Centrade Saatchi & Saatchi sa divizat, iar Bates a devenit parte integranta din grupul international WPP.
Reteaua internationala Zenith nu exista ca operatiune in Romania, ci doar sub forma departamentului de media al agentiei care tocmai disparuse. Practic, Zenith Media a plecat la drum cu zero clienti directi. Ce s-a incercat in primul an de existenta a fost crearea unei identitati separate pentru agentie. "Am reusit in scurt timp sa fim recunoscuti ca agentie independenta, lucru care din punct de vedere business presupunea cel putin 50% clienti directi (nu prin intermediul unei agentii de creatie cum functiona traditional). Cand am lansat Zenith, toate agentiile erau in general shopuri de media si isi faceau cifra de afaceri cumparand media in numele altor agentii. Noi ne-am asumat riscul unui volum mai mic, si am ales sa lucram pe clientii nostri, carora sa le oferim servicii complete de comunicare media", spune Tudor.
Primul client propriu a fost Allied Domecq, cu marcile Jack Daniel's, Ballantines, Teacher's, Finlandia.
"Directorul general al companiei, Roberto Roccatti, ne-a cerut ajutorul pe niste date, i-a placut ca am fost prompti, ne-am intalnit si am semnat primul contract in martie 2000.
"De atunci, compania a crescut si se numara azi printre cele mai mari agentii de media dintro piata dinamica, proaspat iesita din tranzitie si care se apropie vertiginos de jumatate de miliard de euro. Cu toate acestea, piata romaneasca de media actioneaza intr-un context global, si majoritatea agentiilor fac parte din grupuri internationale. "In publicitate si in media se practica deja contractele internationale. Daca esti dependent de un client international, la un moment dat se poate sa-l pierzi, iar acest lucru sa te afecteze negativ fara sa fie neaparat vina ta. La fel, poti sa castigi clienti internationali fara sa fie neaparat meritul tau", explica Maria Tudor. De altfel, cel mai dificil moment din cariera sa a fost determinat tot de pierderea unui astfel de client - Orange - cu care a lucrat din 1997 pana in 2003. "Nu cred ca a fost dificil, ci trist, dar lam perceput ca dificil, pentru ca am luato personal cand Orange a trebuit sa plece din Zenith. A fost aliniat la nivel international, in conditiile in care local avusesem o relatie foarte buna cu clientul si rezultate extraordinare." Lasand deoparte partea emotionala, Orange reprezenta foarte mult si din businessul agentiei, asa ca inceputul lui 2004 a fost extrem de greu pentru Zenith. Au avut noroc ca piata se afla intr-un moment de crestere favorabil, au avut sprijinul furnizorilor de media si au tras tare, iar in prima jumatate de an dupa pierderea contului de telecomunicatii, Zenith a participat la zece pitchuri din care a castigat noua. "Practic, la sfarsitul lui 2004, in conditiile in care nu mai aveam Orange, am avut crestere in cifra de afaceri.
"Pe de alta parte, un succes notabil de care managerul Zenith Media isi aminteste cu placere este castigarea contului Nestle. "La sfarsitul lui 2006, intr-o vineri dupa-amiaza, eram la masa cu un alt client. Asteptam raspunsul Nestle de o luna jumatate, iar eu am aceasta superstitie ca vineri dupaamiaza vin vestile proaste. Mi se trimisesera mailuri, dar nu eram in agentie. Am fost sunata, dar aveam telefonul dat pe silent. In cele din urma, am vazut foarte multe apeluri ratate si la primul telefon dat am aflat ca am castigat Nestle. A fost foarte frumos."
Softist cu structura hard
Nu e usor sa administrezi bugetele celor mai mari advertiseri din Romania si sa iei asupra ta intreaga responsabilitate a unui business de peste 50 de milioane de euro. Tudor insa a mai trecut prin suficiente probe de foc in parcursul sau profesional. "Mi se pare hilar sa povestesc despre inceputuri acum, in primul rand pentru ca nu imi place sa ma intorc in trecut. Majoritatea oamenilor se uita cu nostalgie la trecut si de cele mai multe ori prezentul nu e atat de frumos cum pare trecutul. Cum pare! Erau alte vremuri atunci si alte reguli." Regulile despre care vorbeste au aduso impreuna cu familia din Arges, locul de origine, in Bucuresti, unde a urmat Liceul de Cinematografie. "Am nimerit acolo absolut intamplator, pentru ca acceptau oameni din afara Bucurestiului. Erau alte vremuri. Dar eram si sunt foarte ambitioasa, asa ca am intrat prima." A urmat Facultatea de Automatica si Calculatoare din cadrul Universitatii Politehnice, din ratiuni mai mult sau mai putin intamplatoare. "Am dat la Automatica dintr-un motiv atat de putin inteligent... Dirigintele meu era un tip care se tot lauda cu fiica lui, studenta la Automatica, despre care spunea ca e o facultate extraordinara unde nu intra oricine." Ambitia si-a spus din nou cuvantul, iar actualul om de media si comunicare a pornit pe un drum care ii garanta o cariera promitatoare in... programare. "Adevarul e ca aceasta facultate te formeaza din punctul de vedere al gandirii logice. Si cred ca mi-a folosit foarte mult. Cand faci negocieri, ori strategii, ai nevoie de o gandire logica si usurinta in a manevra cifrele." In facultate, la putin peste 18 ani, Tudor a avut si primul job, nu in cinematografie, cum ar fi trebuit conform repartizarilor de la stat, ci in constructii.
"Am facut facultatea la seral, pentru ca nu ma puteau intretine ai mei si trebuia sa primesc un job ca asistent de platou. Dar pentru ca nu puteam sa lucrez in Buftea unde era platoul de filmare si in acelasi timp sa ajung si la facultate, am lucrat in contabilitate pentru o firma de constructii. In anul trei a trebuit sa trec la zi si cred ca am fost singura inconstienta care s-a transferat din anul 3 seral in anul 3 la zi. In mod normal, se trecea din 3 in 2. De aceea, am avut foarte multe diferente de dat. A fost o perioada extrem de grea. Daca nu luam diferentele, pierdeam facultatea cu totul. Primul semestru a fost un cosmar complet, dar in anul patru eram deja sefa de grupa."
Jobul care a urmat Facultatii de Automatica si Calculatoare a fost, in mod firesc, cel de softist. "Am fost atat de mandra cand mam angajat ca analist programare la IPA - Institutul de Proiectari si Automatizari; era unul dintre cei mai ravniti angajatori ai vremii." Cu toate acestea, IPA a numarat zece zile in CV-ul Mariei Tudor, timp in care nu a avut nici macar propriul scaun pe care sa stea. "E greu de crezut ca la IPA nu existau suficiente scaune pentru toti oamenii. Si nu aveam decat un singur calculator la care lucra doar seful." Asa ca in momentul in care o firma americana care facea softuri pentru Statele Unite a inchiriat un spatiu la parterul IPA si a hotarat sa angajeze un junior, juniorul respectiv a fost Maria Tudor. Dupa trei luni de proba, a primit 30 de dolari, bani care la vremea respectiva i s-au parut foarte multi. De altfel, tot pe atunci a facut si prima investitie serioasa: "O Dacie la mana a doua, evident. Jumatate din bani i-am avut, cealalta jumatate i-am imprumutat. Masina a stat o vreme buna in fata blocului pentru ca imi era frica sa o conduc. Era prapadita rau, nu intra in viteza cum trebuie, dar asa am devenit soferul bun care sunt astazi", glumeste Tudor.
La compania de soft, avea toate sansele sa devina un as in ale programarii. "Am fost cea mai fericita cand softul facut de mine s-a vandut pe piata americana. Banuiesc ca firma a facut o gramada de bani; eu eram fericita cu cei 30 de dolari ai mei. Dar in calculatoare se castigau extrem de multi bani atunci, deci eram o favorizata a soartei. Teoretic eram printre cei alesi, nu oricine avea dolari pe vremea aceea. As fi putut sa continui pe linia asta foarte bine si foarte frumos."
La 25 de ani ii devenise insa tot mai clar ca limbajul de programare este insuficient pentru firea sa comunicativa. "In soft, comunici cu calculatorul, dragul de el e un partener bun, face tot ce spui si da si replici in felul lui. Atunci calculatorul era pentru mine un tool fara secrete, cand am venit in publicitate am devenit un stupid user. Deja am uitat tot, chiar daca la vremea aia am fost un profesionist destul de bunicel."
Vorbiti C++?
Cum a trecut de la limbaje de programare la strategii de comunicare media? A trebuit circa un an de zile si cateva joburi efemere tocmai pentru a 'colora' un CV prea tehnic si rigid pentru intelesul angajatorilor. Cauta un mentor de la care sa invete, asa ca jobul tinta era cel de asistenta. Ironia a fost insa ca tocmai calificarea inalta in programare sa nu o califice pentru un astfel de post.
"Nu-mi gaseam niciun job, nu interesa pe nimeni ca ma pricepeam la C++ sau ca facusem super softuri. Vorbeam franceza foarte bine, dar stiam engleza numai din cartile de soft. Am inceput deci sa invat engleza, sa lucrez parttime, ca asistenta, secretara, inclusiv la Roland Berger. Am lucrat un an de zile tot felul de joburi parttime ca sa imi construiesc CV-ul. Pentru ca CV-ul meu nu era suficient de interesant. La interviuri, ma intrebau de Excel, relativ banal ca idee pentru nivelul meu de expertiza, dar cu care nu mai lucrasem. Asa ca am invatat sa raspund retoric: "Daca eu stiu C++ si am facut programare, mai intrebati de Excel?"
In cele din urma, a gasit media intr-un anunt de ziar. Se poate la fel de bine spune ca media a gasit-o pe Maria Tudor, pentru ca in momentul in care a pasit in Bates Saatchi&Saatchi pentru un interviu nu stia ca intra in agentia de publicitate numarul unu a vremii. "Ei cautau copywriter si media assistant. Nu stiam absolut deloc ce inseamna si nici n-am cautat, apropro de ceea ce se cheama azi regula de aur a interviurilor - researchul. Nu prea aveam atuuri, cred ca am fost si foarte 'ieftina' din punct de vedere salarial, caci nu aveam o nevoie in asta ci doream schimbarea. Cert este ca la inceputul anului 1995 am fost aleasa ca junior intrun departament de media aproape inexistent la vremea respectiva."
Start cu nabadai
Despre prima zi de lucru in media, spune ca nu a fost tocmai placuta. "Mediul nu era prietenos. Era o echipa foarte unita, iar nou venitii reprezentau insula din mijlocul grupului, care trebuia sa fie acceptata. Imi amintesc ca in aceeasi zi cu mine a inceput si cel care fusese angajat pe postul de copywriter. Dupa doua saptamani, cand ne-au chemat si pe noi la bere, in Big Mamou, unde mi-amintesc cum discutam despre publicitate pana la 2 noaptea cu cea mai mare efervescenta si pasiune, am stiut ca am intrat."
La mai putin de doua luni de la angajarea la Bates Saatchi & Saatchi, Tudor a devenit responsabila de pitchul Interbrew. "Colega mea a intrat in concediu de maternitate, iar eu am devenit expert media in locul ei, fara sa stiu nimic. Acum juniorii primesc tot felul de traininguri. Atunci, mi-au pus in brate o carte extrem de rigida si urata si dupa o luna vroiam deja sa ma intorc la jobul meu vechi." Pitchul din martie pentru Interbrew sa soldat cu castigarea contului, nu insa fara peripetii. "Dupa ce l-am castigat, am realizat ca uitasem sa pun taxele de bere in buget. Nu eram deci intr-o situatie foarte roz, dar am gasit o solutie." De fapt, acesta este unul din lucrurile in care crede cu tarie: "E uman sa gresesti; important este ca greseala respectiva sa nu fie fatala, sa o descoperi la timp si sa gasesti o solutie."
La zenit
Adica in top. In prezent, Maria Tudor este omul din fruntea Zenith Media, agentia cu 35 de angajati si cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro. Raspunde de bugetele clientilor, de bunul mers al companiei si, cum spune ea insasi, de fiecare "greseluta" ce poate aparea. Sa obisnuit sa ia decizii la fiecare pas, cu responsabilitatea pe care ti-o da constienta permanenta a faptului ca bugetul de publicitate al clientilor (circa 80% din bugetele totale de marketing) trece prin agentie. "Vorbim de cifra de afaceri a agentiei, dar in realitate e vorba de bugetele clientilor. In agentie ramane comisionul sau fee-ul pe care l-am agreat." Portofoliul Zenith Media include peste 30 de companii din domenii diverse, printre care Bayer, BRDGSG, Bunge, Caroli, Carrefour, Electrolux, Interstar, ING, L'Oreal, Nestle, Parmalat, Policolor, Reckitt Benkiser, Toyota Romania, Ursus Breweries, Vincon. Desi recunoaste ca uneori nu sar da jos din pat dimineata pentru a mai castiga cateva clipe de odihna, vorbeste cu un entuziasm molipsitor despre ce face: "Imi place meseria mea cu totul. Nu sunt genul de om facut sa stea tot timpul in birou sau sa fiu sefa. Imi place foarte tare sa negociez si de cele mai multe ori sunt 'the bad guy' in discutii, imi place sa lucrez cu clientii, nu-mi place partea administrativa. Imi place biroul meu foarte mult si ma simt bine in agentia asta. Pot sa fac lucrurile sa se miste aici. Nu m-as simti bine intro organizatie in care sa nu pot schimba lucrurile care nu merg." Si pentru ca organizatia trebuie sa fie bine structurata ca lucrurile sa functioneze la nivel optim, Tudor lucreaza acum la structura interna a agentiei, in timp ce cresterea se va face natural, prin clienti. "Tocmai am fost anuntata ca am mai castigat un client in conditiile in care nici nu am participat la vreun pitch. Este o companie noua care actioneaza in domeniul financiar si ofera servicii complet noi, chiar atipice pe piata romaneasca."
Cu exceptia unui domeniu esential, telecomunicatiile, Zenith Media are un portofoliu relativ complet de clienti pentru care presteaza servicii full de comunicare media. In asemenea conditii, nu poate spune ca prefera o categorie in detrimentul alteia. "M-a intrebat o prietena daca inteleg fotbalul. Normal ca inteleg fotbalul, imi dau cu parerea enorm. Nu neaparat pentru ca imi place in particular, dar face parte din meseria mea. Fotbalul influenteaza audienta si normal ca trebuie sa stiu ce se petrece in zona aia, nu? Un bun profesionist nu trebuie sa lucreze numai cu anumite categorii. Nu sunt de acord ca femeile ar trebui sa activeze in anumite domenii, iar barbatii in altele. Una reprezinta afinitatile personale, si cu totul altceva businessul. Constructiile, de exemplu, la care ma pricep foarte putin, dar sa vedeti ce invat. Invat enorm. Asta imi si place. Mai am un challenge anul acesta sau la inceputul anului viitor", mai marturiseste Managing Directorul Zenith Media. Nu vrea sa divulge secretul, dar neaga varianta unei cariere internationale si spune doar ca e vorba de "un rol mai complex".
Pana atunci, regulile jocului raman cele 10 ore de munca pe zi, filmul de vineri seara cu nepotelul sau, plimbarile in parc si calatoriile. "Timpul meu liber este foarte limitat si tocmai de aceea sunt asa zgarcita cu el. Nu lucrez sub nicio forma in weekenduri, atunci ma intalnesc cu oamenii pe care realmente ii pretuiesc. Imi place la nebunie sa calatoresc si imi cheltui toti banii in scopul acesta. Imi place enorm sa stau la cafea cu prietenii, sa citesc beletristica, nu business, sa merg in parc. Imi pare rau, dar eu sunt un om normal cu un stil de viata foarte normal."
Portofoliul Zenith Media include peste 30 de companii din domenii diverse, printre care: Atlas, Bayer, BRDGSG, Bricostore, Bunge, Caroli, Carrefour, Discovery Channel, Electrolux, Interstar, ING, L'Oreal, Nestle, Parmalat, Policolor, Puma Romania, Reckitt Benkiser, Toyota Romania, Ursus Breweries, Vincon.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro