Cum au ajuns publicitarii romani sa faca reclame pentru export
Gandeste local si aplica global. De ceva vreme, acest principiu se aplica si in industria noastra de publicitate. Agentiile creeaza reclame care in cele din urma ajung sa ruleze si pe televizoarele vecinilor europeni. Exportul de reclame este o economie de costuri pentru bugetele clientilor si un castig in bugetele publicitarilor.
Practic, reteaua Saatchi & Saatchi organizeaza o licitatie intre agentiile din mai multe tari, iar castigatorul realizeaza proiectul. Asa s-a intamplat anul trecut, cand Saatchi & Saatchi Romania a dezvoltat impreuna cu Saatchi & Saatchi Frankfurt campania "Soundproof City" pentru Sony Ericsson, desfasurata in Germania, "iar anul acesta, impreuna cu Saatchi & Saatchi Geneva am semnat campania <Skins Sensations> pentru Fenistil, ce a rulat in Polonia", completeaza Florescu.
Si Leo Burnett, a creat pentru pietele externe. "In cazul nostru, Leo Burnett Romania a creat de-a lungul celor 16 ani de activitate sute de spoturi pentru clienti locali si internationali si nu o data am creat spoturi si pentru export. De exemplu, pentru Procter & Gamble, unul din clientii nostri traditionali, am exportat spoturi aproape in fiecare an, una dintre cele mai raspandite campanii ale noastre fiind <Tide pentru Supermame>", spune Andreea Boaca, brand communication director la Leo Burnett.
Pentru ca agentiile din Occident si din Statele Unite ale Americii sunt departe de perspectiva de a fi detronate in materie de creativitate si executie tehnica, deocamdata Europa de Est ramane principala destinatie a reclamelor romanesti. Chiar daca la o prima vedere criza a accentuat fenomenul exportului de reclame, din dorinta de a face economii, publicitarii spun ca nu acesta este principalul argument.
"Exportul de reclame a adus, evident, si o economie a cheltuielilor de marketing, dar in multe cazuri, economia a fost un obiectiv secundar.
Principalul scop a fost construirea unor marci globale puternice", precizeaza Andy Lita. Se mentin insa si cateva exceptii. "Sunt si brand-uri pentru care specificul local conteaza foarte mult si, de aceea, vor continua sa produca aici. Regiunea Balcanica este o zona foarte diferita si diversa de la tara la tara si avem exemplele Romaniei versus Serbia sau Albania, asa ca exista in continuare nevoie de capabilitatile si experienta agentiilor de publicitate romanesti ca sa produca si sa creeze comunicare relevanta", mai spune Boaca.
In aceste conditii, perspectiva pare optimista - atat exporturile, cat si importurile de reclame au sanse sa creasca, iar daca Romania va ramane un furnizor de reclame competitiv si ieftin, atunci spoturile create aici vor ajunge sa fie adaptate pentru tot mai multe tari, inclusiv in Europa Occidentala.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro