Cu cardul la piaţă. Soluţia contactless care te ajută să scapi de plata cash în pieţele din România

Autor: Andra Stroe Postat la 06 ianuarie 2021 156 afişări

Cashless Market este o inovaţie menită să faciliteze plata cu cardul în pieţe, sporind gradul de confort pentru clienţi şi volumul de vânzări al comercianţilor.

Descrierea inovaţiei:

În România, în anumite zone de comercianţi, numerarul este singura modalitate de a achita cumpărăturile. Până anul trecut, acesta a fost şi cazul pieţelor agroalimentare, ceea ce poate fi considerat un factor al limitării numărului de clienţi, precum şi a puterii de cumpărare a acestora şi, prin urmare, al nivelului de vânzări. În iunie 2019, Mastercard a lansat plata cu cardul în piaţa Cibin, din Sibiu, în colaborare cu Asociaţia Administratorilor de Pieţe din România (AAPR) şi Patria Bank, beneficiind de susţinerea Primăriei Sibiu. Cashless Market debuta atunci ca un program-pilot, care îşi propunea să aducă în atenţia consumatorilor şi producătorilor beneficiile introducerii plăţii cu cardul şi, totodată, să genereze o mişcare amplă, la care ulterior să adere şi alte pieţe, transformând plăţile electronice în normalitate. Iniţial, 30 de producători agricoli care îşi vindeau marfa în piaţa Cibin au primit un pachet care a inclus un POS şi un card, menit să îi ajute să rămână competitivi în faţa consumatorilor, prin oferirea unei alternative la plata cu cardul, micii întreprinzători având astfel oportunitatea de a rămâne relevanţi într-un mediu din ce în ce mai dinamic. În acelaşi timp, iniţiativa a urmărit identificarea unui numitor comun între tendinţa în creştere a unui stil de viaţă sănătos, axat pe o alimentaţie bogată în fructe şi legume, şi fenomenul „eat local”, care presupune consumul de produse oferite de localnici.

Elementul de noutate:

Implementarea plăţii contactless în pieţele agroalimentare din Sibiu şi, ulterior, în Iaşi, Galaţi şi Bucureşti, reprezintă o premieră pentru piaţa locală şi este rezultatul experimentului desfăşurat de Mastercard în anul 2015, când a instalat un POS în Piaţa Hala Traian din Bucureşti. În urma reacţiilor bune primite atunci din partea consumatorilor şi a comercianţilor, compania a decis să facă posibilă plata cu cardul pentru mai mulţi producători agricoli.

Efectele inovaţiei:

A fost creată o alternativă digitală de plată pentru clienţi, au crescut încasările producătorilor, a fost sporit gradul de incluziune financiară la nivel general şi un nou segment a fost bancarizat. În prezent, Cashless Market include şapte pieţe din patru oraşe ale ţării (Sibiu, Iaşi Galaţi şi Bucureşti) şi vizează o extindere continuă a plăţii cu cardul la piaţă.

Acest proiect a apărut în ediţia specială Business MAGAZIN - Cele mai inovatoare companii din România. 

Metodologie: Business MAGAZIN vă prezintă anual, din 2014, o colecţie de inovaţii realizate de companiile din România. Colecţia proiectelor inovatoare din acest an a fost realizată în baza unui chestionar publicat pe site-ul businessmagazin.ro în care am solicitat date despre proiecte inovatoare puse în practică în companii active pe piaţa locală. Am solicitat o descriere a inovaţiei, o fişă care să cuprindă, succint, domeniul inovaţiei (tehnic, de business, de marketing, resurse umane etc.), efectele inovaţiei (asupra oamenilor, partenerilor de afaceri, societăţii în ansamblu), precum şi elementul de noutate al acestora.

În selecţie am luat în calcul şi dacă aceste inovaţii au fost realizate şi concepute în România, iar în situaţia multinaţionalelor, am avut în vedere ca inovaţia menţionată să fi fost aplicată în filiala din România în acelaşi timp cu implementarea la nivel mondial sau ca piaţa locală să fi fost printre primele unde aceasta a fost implementată. Nu am luat în calcul inovaţiile mai vechi de trei ani. De asemenea, nu ne asumăm că am fi surprins în întregime plaja proiectelor inovatoare din piaţa locală - lista este una deschisă, pe care ne-am propus să o completăm an de an, în funcţie de propunerile primite de la reprezentanţii companiilor din România.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.