La fabrica Boeing totul se măsoară în terenuri de fotbal - GALERIE FOTO
Şase-şapte luni şi aproximativ şase milioane de piese sunt necesare pentru construcţia unui avion Boeing. Pe coasta de vest a Statelor Unite, 18.000 de oameni se asigură că acest lucru se întâmplă, pentru ca alte milioane de oameni să poată zbura zilnic din toate colţurile lumii către toate colţurile lumii.
Departe de ochii curioşilor, la mai bine de jumătate de oră şi circa 50 de kilometri de oraşul american Seattle, se găseşte fabrica Everett a celor de la Boeing. Exceptând singla producătorului american de aeronave, nimic nu dă de gol clădirea. Mai există însă câteva indicii care să te ducă cu gândul la ceva important, cum ar fi paza excesivă şi faptul că facilitatea se întinde atât cât vezi cu ochii.
"Fabrica este suficient de mare cât să «găzduiască» 75 de terenuri de fotbal", răspunde ghidul american nedumeririi grupului de jurnalişti care nu reuşea să cuprindă cu ochii clădirea şi nici să o străbată la pas.
Din oraşul de smarald al americanilor, Seattle, până la fabrica Boeing, drumul poate fi străbătut doar de cunoscători pentru că nu vezi indicatoare care să te ajute.Odată ajuns acolo, eşti oprit la poartă pentru control. Unul dintre angajaţii însărcinaţi cu paza şi protecţia, însoţit de un câine specializat şi dresat, inspectează maşina. "Pasagerii sunt rugaţi să coboare, fără bagaje, până ce se face inspecţia", suntem informaţi la intrare. Procedura este scurtă şi non-invazivă.
Urmează vizita în fabrica propriu-zisă. Fiecare poartă în parte, ca să permită ieşirea aeronavelor construite înăuntru, are o lăţime similară cu cea a unei lungimi a unui teren de fotbal. La fabrica Boeing totul se măsoară în terenuri de fotbal, potrivit poveştilor ghidului nostru.Uşile fabricii, la fel ca şi fabrica în sine sunt impresionante, şi comparaţia cu terenul de fotbal are sens în condiţiile în care cifrele ar fi mult prea mari pentru, să zicem, mingi de golf.
"Nimeni nu s-a gândit la asta", adaugă acelaşi ghid, cu referire la comparaţia cu mingile de golf. O explicaţie poate fi şi faptul că în prezent fabrica are un volum de peste 13 milioane de metri cubi şi o suprafaţă de circa 400.000 de metri pătraţi, fiind cea mai mare construcţie din lume după volum.Legătura cu golful o fac maşinuţele de golf cu care se poate face turul fabricii şi care sunt conduse de angajaţi ai Boeing. Aceştia au devenit şoferi specializaţi după ce au condus sutele de vizitatori care trec zilnic pragul fabricii. De la deschidere, în urmă cu circa 50 de ani, până în prezent, peste trei milioane de vizitatori au mers să vadă unde şi cum se produc avioanele Boeing.
La fabrica de lângă Seattle, de pe coasta de vest a ţării se produc aeronavele 747, 767, 777 şi 787 Dreamliner. "Producem doar atât cât ni se cere." La momentul respectiv în fabrică erau într-un stadiu mai avansat sau mai puţin avansat de producţie câteva zeci de unităţi. Unele erau deja asamblate şi stăteau aşezate unele în spatele celorlalte, cu aripile întinse, pentru ca după ultimele "retuşuri", să iasă pe uşa fabricii şi să intre pe ultima sută de metri înainte să îşi ia zborul.Altele erau abia în stadiul de piese.
Milioanele, zecile sau sutele de milioane de piese pe care le cuprinzi cu privirea nu pot fi descrise. Avioanele însă da. În fiecare dintre sectoarele fabricii se puteau contura avioanele la care lucrează zilnic până la 18.000 de oameni. În total, Boeing numără la facilitatea de lângă Seattle 28.000 de angajaţi, însă doar în fabrica Everett în fiecare zi vin să lucreze circa 18.000. Împărţiţi în trei ture - primele două, cele mai numeroase, lucrează efectiv în producţie, în timp ce a treia este însărcinată cu aplicarea unei substanţe anticorozive pe avion - angajaţii din fabrică stau bine ascunşi de ochii vizitatorilor. Sau poate oamenii se "micşorează" pur şi simplu şi se contopesc în peisaj, pentru că oricum par nişte furnici lângă un avion în construcţie.
Fiecare avion în parte are în medie 6 milioane de piese şi este nevoie de şase-şapte luni pentru a fi asamblat. Întregul ciclu de dezvoltare al unui avion este însă mult mai lung, putând ajunge la şapte, chiar opt ani.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro