Urmatorul pas: Moldova. Republica Moldova
O tara cu aceeasi limba, situata foarte aproape, cu o piata mica, dar cu potential mare, unde tot ce inseamna servicii, comert sau productie este in etapa de inceput. Moldova ar putea fi pasul natural de facut pentru orice afacere prezenta sau dezvoltata in Romania. A inceput cucerirea?
Si, la fel cum printre primele restaurante vestice din Romania a fost McDonald's, asa este acum si la Chisinau: in 2007, fostul campion international de tenis, omul de afaceri Ilie Nastase, prelua, impreuna cu directorul de operatiuni al McDonald's Moldova, cele trei restaurante ale lantului. Oficialii companiei anuntau atunci ca nu este vorba de o franciza propriu-zisa, ci de o licenta de dezvoltare, ceea ce inseamna ca grupul american McDonald's renunta la investitiile directe in Republica Moldova, reteaua de restaurante urmand a fi dezvoltata de catre noii proprietari.
Mare parte dintre potentialii investitori din Republica Moldova au participat la Moldova Business Week, insa, la iesirea din Palatul Republicii, unde a avut loc evenimentul, prezenta investitiilor devenea chiar greu de reperat. Asta desi in 2008, cand in est criza nu era decat o problema a vesticilor, iar statele rasaritene anuntau cresteri economice record, Republica Moldova, desi saraca, "duduia" de potential sau cel putin asta credeau investitorii, care se inghesuiau sa exploateze si sa slefuiasca perla neatinsa a estului. In prezent, retailerii resimt in mai mica sau mai mare masura criza financiara mondiala, care a afectat toate statele, chiar si Republica Moldova si Romania. "Nu as spune ca se resimte criza.
Lumea are bani si cumpara", marturisea una dintre vanzatoarele magazinului Mango din MallDova, in timp ce urmarea cu privirea singurul client din magazin. Un vanzator de la Pepe Jeans spunea insa ca "suntem de mai bine de un an pe piata si e mai rau ca anul trecut. Criza se simte".
Primul mall de la Chisinau, MallDova, a fost inaugurat in 2008 de catre Anchor Group - grupul turcesc care a dezvoltat si primul mall din capitala, Bucuresti Mall, iar ulterior a deschis Plaza Romania -, in urma unei investitii de 56 de milioane de euro. Mall-ul a fost construit de compania Lemi Invest, un joint-venture intre Fiba Holding (grup de companii din care face parte si Anchor Grup) si Leogrant, unul dintre cei mai mari dezvoltatori din Republica Moldova. In urma cu doi ani, la inagurarea mall-ului, Anchor atragea peste Prut mare parte dintre retailerii care au luat cu asalt primele centre comerciale din Bucuresti in urma cu circa un deceniu. Reteta Anchor fusese testata deja in Romania, asa ca deschiderea primului mall de la Chisinau a fost atractiva, mai ales ca piata din Romania era aproape saturata: in Romania, "tara mall-urilor", numarul acestora este de circa 50 si numai in Bucuresti sunt opt. Branduri precum Orsay, Debenhams, Mango sau Pepe Jeans, prezente si in Romania, si-au facut intrarea pe piata moldoveneasca odata cu deschiderea MallDova.
"Chisinau nu se compara nici ca venituri, nici ca populatie, deci nici ca vanzari cu Bucurestiul", recunoaste Arpad Szanto, director de expansiune pentru Romania in cadrul retailerului de fashion Orsay, care a deschis in regim autonom magazinele din Romania si in sistem de franciza pe cel din Republica Moldova.
Urmărește Business Magazin

Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro