Cele mai mari daune platite in Romania
Un portofoliu incarcat de despagubiri este cosmarul oricarei companii de asigurari, dar si un indiciu al gradului de solvabilitate. In ultimii ani, asiguratorii romani au platit daune de mai multe zeci de milioane de euro, cele mai multe pentru accidente aviatice si incendii.
Daca Millenium Business Center, cladirea de birouri care a luat foc la sfarsitul lunii iunie, ar fi fost asigurata de o companie din Romania, am fi avut de-a face cu cea mai mare despagubire care s-ar fi platit pana acum la noi, dar si cu un asigurator pus in fata unei probleme serioase, aceea de a achita o dauna care, potrivit estimarilor de la acel moment, se ridica la aproximativ 20 de milioane de euro. Spre norocul asiguratorilor locali, aceasta responsabilitate a cazut pe umerii filialei AI G din Germania.
Dar faptul ca au fost la cald martorii acestui eveniment i-a facut sa-si dea, inca o data, seama ca desi politele cu prime mari sunt tentante si aduc bani buni, sunt si mai riscante. In cazul in care se intampla evenimentul asigurat sau se distruge bunul pentru care a fost incheiat contractul, despagubirile pe care trebuie sa le plateasca asiguratorii nu sunt nici pe departe neglijabile. "Atunci cand incheiem un contract trebuie sa avem in vedere si faptul ca evenimentul respectiv se poate intampla si sa ne gandim foarte bine daca putem sau nu sa sustinem o paguba foarte mare", spune Adrian Marin, director asigurari generale in cadrul Generali, una dintre primele 10 companii de asigurari din piata.
Cu toate acestea, Generali domina topul celor mai mari despagubiri platite in Romania, in ultimii ani, avand cel mai mare numar de daune achitate (patru din primele zece). In 2004, o fabrica de textile care a luat foc a incasat 4,2 milioane de euro, in urma contractului de asigurare incheiat cu Generali. Tot in acelasi an si tot din cauza unui incendiu, o fabrica de mobilier din piele a fost despagubita cu 1,5 milioane de euro de acelasi asigurator.
Incendiile par sa fie evenimentele care au creat cele mai multe pagube in portofoliul Generali. Astfel, anul trecut, in urma unui incendiu al unei fabrici de textile, au platit o dauna ce depasea cu putin un milion de euro, iar anul acesta 1,2 mil. euro au fost destinati despagubirii unei fabrici de incaltaminte care a ars. Potrivit lui Narcis Pavalascu, reprezentantul local al Crawford, cel mai mare grup de evaluare de daune la nivel mondial in astfel de cazuri, procedura uzuala cuprinde urmatorii pasi: efectuarea unui studiu de siguranta de catre ISU, in urma caruia se primeste acordul pentru inceperea evaluarilor si, apoi, a reparatiilor, dar si pentru reluarea activitatii in spatiile care nu au fost afectate, evaluarea propriuzisa a pagubelor, stabilirea reparatiilor care urmeaza sa fie facute si, in cele din urma, organizarea unei licitatii pentru alegerea firmelor specializate care se vor ocupa de reparatii.
In aceste conditii, este greu de crezut ca repunerea in folosinta a intregii cladirii se va face mai devreme de cateva luni de la eveniment. Asta in cazul in care cladirea mai poate fi reparata. Asirom este insa asiguratorul care a platit cea mai mare despagubire pentru un eveniment: opt milioane de euro, in urma unei explozii la combinatul chimic Oltchim. Cheltuiala s-a facut simtita in rezultatul financiar al companiei, asiguratorul fiind pe minus dupa primele noua luni ale anului 2007. La sfarsitul aceluiasi an a avut loc accidentul aeronavei Tarom de pe aeroportul Otopeni, care a produs o paguba aproape la fel de mare. Aeronava efectua o cursa charter catre Sharm El Sheikh, in Egipt, iar in timpul decolarii a lovit un autovehicul utilitar aflat pe pista. In urma accidentului, aeronava a fost grav avariata, parasind pista si ruland pe o distanta de aproximativ 300 de metri de la locul impactului pe terenul viran din vecinatatea pistei. Aeronava a fost declarata dauna totala constructiva, iar Astra a platit companiei Tarom, in baza politei Airline Hull & Liability, 7,1 mil. euro, in doua transe - prima in luna februarie si cea de-a doua in luna martie 2008 - precum si circa 300.000 de euro care au reprezentat cheltuielile pentru mutarea navei.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro