BM Storytellers - poveştile ultimilor zece ani spuse de Sergiu Oprescu, Adrian Bulboacă, Radu Florescu şi Sergiu Biriş
Vă propun să închideţi ochii câteva secunde şi să vă amintiţi ce făceaţi în 2007. Ce planuri aveaţi? Cu ce sentiment general vă trezeaţi în fiecare zi? Ce speranţe aveaţi pentru anii următori? Patru oameni de afaceri şi-au amintit săptămâna trecută, la a treia ediţie a BM Storytellers, cum i-a marcat 2007 în plan personal şi profesional.
„România tocmai intrase în Uniunea Europeană şi investitorii veneau cu miliarde în România, toţi antreprenorii făceau proiecţii şi business planuri de creştere cu 20-30% pe an în următorii 4-5 ani, băncile aveau sentimentul că trebuie să câştige cât mai multă cotă de piaţă în zona de retail şi în general era o stare de efervescenţă."
Portretul anului 2007 făcut de către Sergiu Oprescu, CEO al Alpha Bank, în deschiderea BMStorytellers ilustrează corect sentimentul care marca România în 2007, un an intens pentru economia românească şi pentru toţi actorii ei, începând de la oamenii care consumau mai mult decât câştigau până la companiile care vindeau orice şi creşteau cu doi digiţi.
2007 a fost un an special pentru invitaţii celei de-a treia ediţii a BMStorytellers: Sergiu Oprescu prelua, la 43 de ani, conducerea executivă a Alpha Bank, după 14 ani de experienţă în domeniul bancar; Adrian-Cătălin Bulboacă îşi deschidea propria societate de avocatură, după 11 ani de practicat avocatura de business la Taylor Joynson Garret şi Linklaters;
Sergiu Biriş lansa primul proiect sonor din cariera sa de antreprenor online, Trilulilu, la doar un an de la terminarea facultăţii, iar Radu Florescu se pregătea să se retragă de la conducerea executivă a Saatchi & Saatchi România, compBusiness Magazin a fost o oglindă a afacerilor româneşti din ultimii zece ani, iar o privire pe arhiva din 2007 a revistei arată un sentiment de asemenea optimist. Niciun eşec nu a fost pe vreuna din coperţile din 2007. Dimpotrivă. Începutul de an a fost marcat în revistă de venirea în România a Google, a Hervis şi a Decathlon, companii care aşteptaseră aderarea României la UE pentru a intra pe piaţă. Aşteptarea aderării a fost însă folosită de antreprenorii locali pentru a dezvolta afaceri în lipsa multinaţionalelor: Ioan Ciolan, fondatorul Ambient, avea în 2007 afaceri de 120 de milioane de euro şi se pregătea să se lupte cu multinaţionalele din domeniu („Gata de luptă„), Raul Ciurtin ridicase Albalact până la o valoare de 100 de milioane de euro pe bursă şi miza pe Fulga şi pe Zuzu ca să crească şi mai mult („Cum a devenit Zuzu milionar„), iar Gabriel Cârlig nu contenea să se extindă în străinătate: după Ungaria, Franţa şi Italia plănuia să deschidă magazine în Germania şi Spania („Croitorul Jolidon„).
Piaţa nu creştea numai în Bucureşti; trei coperţi au fost dedicate Sibiului, Clujului şi Iaşiului, oraşe importante în economia unei ţări în creştere accelerată: Sibiu a fost în 2007 capitală culturală europeană, beneficiind de investiţii de zeci de milioane de euro în infrastructură şi unităţi de cazare, dar şi de creşterea exponenţială a numărului de turişti şi investitori, iar Iaşi, un oraş situat la graniţa estică a UE, s-a poziţionat ca un important pol pentru companiile care doreau servicii ieftine, dar în cadrul uniunii. Cluj-Napoca, cel mai mare oraş din Ardeal, avea de luat o revanşă importantă în 2007 în faţa rivalelor Timişoara şi Constanţa, oraşele româneşti cu cea mai bună creştere economică după Bucureşti în anii anteriori. Un alt cover story care vorbea despre un oraş în plin proces de dezvoltare a fost „Made in Craiova„, oraşul fiind marcat în 2007 de achiziţia fabricii de automobile de către Ford, tranzacţie care urma să transforme România într-un exportator net de automobile şi într-un furnizor foarte activ de componente şi accesorii auto.
Pe o piaţă care creştea accelerat, subiectele abordate de Business Magazin au vizat inclusiv strategii de adaptare la creştere, dar şi strategii inedite de creştere: „Cum faci faţă succesului„ a fost un articol de copertă care vorbea despre cum companiile trebuie să se reinventeze, să caute noutatea, să se raporteze mai puţin la competitori şi mai mult la propriile competenţe. Păstrarea succesului era o temă delicată, mai ales pentru antreprenorii care refuzau oferte de zeci de milioane, mizând pe strategia proprie şi pe creşteri continue în următorii ani. „Think Big„ a fost un articol care analiza strategiile ieşite din comun ale unor antreprenori care făceau în 2007 eforturi să lanseze cel mai mare hotel din Europa sau cea mai mare dezvoltare imobiliară de la zero dintr-o capitală europeană.
Tot pe creştere şi pe salturi spectaculoase mizau şi managerii din afacerile imobiliare. Shimon Galon, şeful din 2007 al dezvoltatorului imobiliar GTC, vindea cu 150 de milioane de euro clădirile America House şi Europa House şi bifa astfel unul dintre cele mai spectaculoase exituri din domeniu. Stefano Albarosa, fostul şef al grupului Cefin, dezvolta în 2007 proiecte de un miliard de euro.
2007 a fost şi anul când petrolul a ajuns la 100 de dolari pe baril („Bancnota de un baril„), când s-au conturat cele mai agresive strategii ale businessurilor low-cost, atât în aviaţie, cât şi în vestimentaţie sau amenajări interioare, din dorinţa de a accesa noi şi noi categorii de public („Magia low-cost„).
Cele mai multe coperţi din anul 2007 au avut ca temă centrală consumul, banii şi creditarea: „Liber la credite„, „La masa celor mari„, „Cât mai creşte creditul imobiliar„, „Averea din pivniţă„ şi, nu în ultimul rând, „Cât mai creşte preţul caselor„. Răspunsul la multe din aceste dileme privind consumul avea să vină mai devreme decât credeau cei mai mulţi oameni de afaceri intervievaţi pentru articolele din revistă. Sau, cum au conchis invitaţii de la Storytellers: „Am descoperit cu toţii că a avea creşteri anuale de 20-30% este un lucru fabulos în istoria businessului, nu numai în România, ci oriunde în lume„. Venind în zilele noastre, CEO-ul Alpha Bank crede că trebuie să învăţăm mai mult din greşeli: „Nu am fost pregătiţi să facem faţă unei faze de exuberanţă de patru-cinci ani, nu am fost pregătiţi nici pentru criză, întrebarea este dacă acum suntem pregătiţi pentru relansarea economică. Piaţa creşte şi ar trebui să nu pierdem această creştere„.anie pe care a fondat-o la începutul anilor ’90 şi care a devenit unul dintre principalele grupuri de comunicare de pe piaţa locală.
SERGIU OPRESCU are o experienţă de peste 20 de ani în domeniul bancar şi pieţele de capital. În prezent ocupă funcţia de preşedinte executiv al Alpha Bank România, care se află pe locul 8 în sistemul bancar local.
Citiţi aici discursul complet al lui Sergiu Oprescu de la BM Storytellers.
ADRIAN-CĂTĂLIN BULBOACĂ este fondatorul societăţii de avocatură Bulboacă şi Asociaţii, care lucrează acum cu 40 de avocaţi şi care a avut în ultimii 7 ani clienţi precum Deutsche Bank, Alpha Bank, Romgaz.
Citiţi aici discursul complet al lui Adrian-Cătălin Bulboacă de la BM Storytellers.
RADU FLORESCU este american de origine română şi este unul dintre cei care au participat, la începutul anilor ‘90, la fondarea industriei publicităţii din România. Ceea ce a fost o vizită colorată la început s-a transformat într-un business cu o vârstă de 20 de ani, pe care CEO-ul Saatchi & Saatchi, Radu Florescu, încă îl conduce.
Citiţi aici discursul complet al lui Radu Florescu de la BM Storytellers.
În 2007 s-a decis că e timpul să aibă un produs propriu şi a lansat Trilulilu, primul YouTube românesc, care a ajuns în trei luni de la lansare printre primele trei site-uri româneşti. În timpul facultăţii, pe care a terminat-o în 2006, SERGIU BIRIŞ avea deja propria afacere, o agenţie de web design.
Citiţi aici discursul complet al lui Sergiu Biriş de la BM Storytellers.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro