25 de ani de capitalism. 1990: Omul care a adus Coca-Cola în România
În primele zile ale capitalismului, Ion Stamanichi, directorul celei mari mari fabrici de sucuri din ţară, Ci-Co din Capitală, i-a scris o scrisoare directorului companiei americane de la acea vreme. Pe scurt, îi lansa o invitaţie pentru a-şi uni forţele cu el ca să vândă Coca-Cola pe piaţa românească. Nu doar că mesajul a avut răsunet şi în câteva luni de la trimiterea scrisorii o întreagă delegaţie evalua potenţialul afacerii din România, dar după un an a şi început producţia de Coca-Cola. "
"Am plătit opt milioane de dolari pentru fabrica din Bucureşti", spunea anterior Muhtar Kent, preşedinte şi chief operating officer (COO), dar investiţia era de fapt la acea vreme un joint-venture, pentru că directorul român avea de îndeplinit partea sa de "contract". Fără a avea niciun fel de act, ci doar un gentlemen agreement, "m-am întors în ţară şi am băgat buldozerul în fabrică", spune Stamanichi, "pentru că nu era timp de aşteptat pentru formalităţi".
Noua marcă, cunoscută pe atunci în România doar din auzite, a depăşit în vânzări după câteva luni marca rivală Pepsi, ce avea deja avantajul unei istorii de câteva decenii pe piaţa românească. Despre Stamanichi, care s-a retras de mai mulţi ani din funcţia de conducere a companiei româneşti şi a trecut pe baricadele consultanţei, Kent spunea "că fost un manager extraordinar", dar menţionează între partenerii de bază şi pe Coca-Cola Hellenic Bottling Company, îmbuteliatorul cu care americanii lucrează în România.
În perioada 1975-1991, Ion Stamanichi a condus CI-CO SA, cel mai mare producător de băuturi răcoritoare din România înainte de 1989. "În paralel cu conducerea executivă a companiei Coca Cola Bucureşti în 1995 am preluat şi functia de director general al operaţiunilor Coca Cola Amatil din România, conducând efectiv lucrările de realizare a noii companii Coca Cola Ploieşti, al cărui director general am fost în perioada 1995-2000", spune Stamanichi. În ultimii 14 ani, Stamanichi a condus propria companie, Jon Stamanichi Consulting Group.
Ion Stamanichi a absolvit în 1969 facultatea de automatică din cadrul Politehnicii din Bucureşti.
"Majoritatea în România spun Eu nu am capitalul cu care sa încep. Nu este ceva mai greşit! Capitalul cu care începem toţi e la fel. Dumnezeu ne-a dat tuturor 24 de ore. Modul cum le utilizăm este esenţial. Putem avea succes sau nu", spunea Stamanichi, într-un interviu acordat startevo.ro.
Coca-Cola HBC România, liderul pieţei de băuturi răcoritoare, a înregistrat în primul semestru al anului 2014 o cifră de afaceri de 837 milioane de lei (circa 190 milioane de euro), nivelul fiind asemănător cu cel atins în aceeaşi perioadă a anului anterior, arată o analiză a ZF pe baza datelor publice. Afacerile producătorului s-au mai aşezat anul acesta în condiţiile în care anul trecut Coca-Cola HBC România a avut o cifră de afaceri de 1,8 mld. lei (410 mil. euro), în scădere cu 7% comparativ cu anul precedent. Nici anul trecut prima parte a anului nu a adus creştere a afacerilor îmbuteliatorului, rulajele contractându-se cu circa 5%.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro