Afaceri de la Zero. Vanessa Singenzia, UAU: Obiectele mele de ceramică sunt creatoare de atmosferă. Ce fac eu îmi umple inima. Am planuri infinite. Mereu mi-am dorit ca ceea ce produc eu să nu treacă neobservat, să producă satisfacţie vizuală

Autor: Roxana Petrescu Postat la 02 octombrie 2024 22 afişări

Vanessa Singenzia a studiat Arhitectura la Paris, dar în 2017 a decis să revină în Cluj, unde a pus bazele atelierului de ceramică UAU, un proiect aproape identitar, care exprimă pasiunea ei pentru obiecte, dar şi personalitatea sa.

Afaceri de la Zero. Vanessa Singenzia, UAU: Obiectele mele de ceramică sunt creatoare de atmosferă. Ce fac eu îmi umple inima. Am planuri infinite. Mereu mi-am dorit ca ceea ce produc eu să nu treacă neobservat, să producă satisfacţie vizuală

Vanessa Singenzia a studiat Arhitectura la Paris, dar în 2017 a decis să revină în Cluj, unde a pus bazele atelierului de ceramică UAU, un proiect aproape identitar, care exprimă pasiunea ei pentru obiecte, dar şi personalitatea sa. Piesele UAU reflectă o abordare intuitivă a ceramicii şi devin astfel creatoare de atmosferă. UAU nu face nişte obiecte de care să uiţi pe un raft, ci forme care produc satisfacţie vizuală. „Am lucrat în arhitectură, dar la un moment dat nu m-am mai regăsit în acest proces. Pe de altă parte, mereu am fost fascinată de obiect”, spune Vanessa Singenzia, fondatoarea atelierului UAU din Cluj. După perioada studiilor de arhitectură la Paris, urmată de practică, Vanessa revine în Cluj, unde

printr-o întâmplare îşi descoperă pasiunea pentru ceramică. „Ideea UAU a apărut în 2017, când m-am şi mutat înapoi în România, şi am scos o colecţie de obiecte de corpuri de iluminat, dar care nu te duceau deloc cu gândul în această zonă. Erau nişte instalaţii cu care eu m-am jucat. Am vrut să îi spun UAU pentru că eu ca persoană sunt puţin mai flashy. În 2018, a fost prima mea înscriere la RDW (Romanian Design Week – n. red.) şi de atunci a început un mic boom.” Piesele UAU sunt mai corect definite drept forme, pentru că funcţionalitatea este oarecum secundară. UAU este practic rezultatul unui joc, nu există un plan de obiect, iar în acest joc naturaleţea ceramicii se intersectează uneori cu alte materiale, mai tehnice. Inspiraţia vine din zona de artă abstractă, un pilon important fiind grupul Memphis, Milano, activ în perioada 1980-1987, remarcabil prin piesele de inspiraţie postmodernă create.

„Chiar nu glumesc când zic că mă joc. Totul merge foarte mult pe intuiţie, dar mereu am încercat să mă autodepăşesc”, spune Vanessa. Din această joacă rezultă nişte obiecte creatoare de atmosferă, prezenţe memorabile.

„Mereu mi-am dorit ca ceea ce produc eu să nu treacă neobservat, să producă satisfacţie vizuală. Mă joc cu stările omului şi îmi place enorm acest lucru. Şi mie ca persoană îmi place să fiu observată. Nu vreau să am nişte obiecte random, întâmplătoare, în care investeşti bani, le aduci acasă, le pui pe raft şi nici nu mai ştii că sunt acolo.”

Dar abordarea artistică a fost combinată cu „sensibilitatea” financiară şi cu multă determinare. Poate că obiectele nu sunt create conform unui plan, dar evoluţia UAU nu a fost întâmplătoare.

„Am fost perseverentă. Mi-am zis că dacă în trei ani nu reuşesc ceva cu UAU, mă întorc la arhitectură pentru că acolo era comod. Am avut trei ani de zile în care am încercat tot, am făcut research pe net, am trecut prin multe probleme pentru că mi-am dat seama că la noi nu există galerie de design de colecţie, au fost perioade de urcuşuri şi coborâşuri.”

Continuitatea este esenţială într-un domeniu în care mulţi creatori se luptă pentru atenţia aceluiaşi public. „Îmi dau seama că jobul acesta pe care mi l-am ales mă ţine conectată şi nu am cum să reuşesc dacă nu rămân în permanenţă conectată. Iar asta înseamnă uneori renunţare la anumite lucruri, la vacanţe, de exemplu, dar ce fac eu îmi umple inima, mai ales când văd reacţiile oamenilor.”

Piesele UAU sunt disponibile direct pe paginile social media gestionate de Vanessa. „Pe partea de Europa, sunt reprezentată de o galerie din Danemarca, care se numeşte Adorno, unde poţi intra şi cumpăra obiecte frumoase, nu doar pe ale mele. Vedem mai departe cu cine îmi stabilesc colaborările.”

Planurile sunt infinite, spune Vanessa, şi ele nu sunt legate doar de partea de ceramică, ci şi de zona de workshop-uri. Focusul rămâne UAU şi dorinţa de a ieşi peste graniţe cu piesele realizate.

„Vreau să accesez lucrurile la care visez acum. Sunt sigură că undeva, într-un viitor, se vor întâmpla aceste lucruri pe care mi le doresc, aşa cum s-a întâmplat şi până acum. Nu accelerat, cu paşi mărunţi.”


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.