A început afacerea cu un site, un depozit mic şi doi angajaţi mizând pe o nişă neexplorată. Anul trecut afacerea a depăşit 1 milion de euro
Doi tineri finanţişti, Anca şi Lucian Leibovici, au constatat în urmă cu opt ani că nişa jucăriilor educative era neacoperită, aşa că au pornit o afacere: un magazin online de profil. Educlass a depăşit anul trecut cifra de afaceri de 1 milion de euro, iar pentru anul în curs previziunile se referă la un plus de 30%, mai cu seamă că afacerea face şi pasul în offline, prin deschiderea, la jumătatea acestei luni, a unui magazin fizic, în apropierea Pieţei Unirii din Capitală.
Într-o economie în care durata medie de viaţă a unei afaceri este de şapte ani, afacerea antreprenorilor Anca şi Lucian Leibovici a trecut testul timpului. Cei doi au depăşit şi pragul încasărilor de un milion de euro. ”Piaţa este în creştere şi, în ciuda penetrării tot mai mari a dispozitivelor electronice şi mobile, jucăriile educative sunt în continuare apreciate şi, cumva, devin soluţiile la care se întorc mulţi părinţi când vor să ajute dezvoltarea unor abilităţi specifice ale celor mici“, spune Anca Leibovici, oferind astfel şi o posibilă explicaţie a evoluţiei afacerii, înfiinţată în 2010.
Anca Leibovici (35 ani) a lucrat şapte ani în domeniul financiar bancar, ca analist financiar şi apoi în rolul de coordonator al echipei de analişti în cadrul BCR. Ea are studii în finanţe la ASE, completate de o experienţă Erasmus în Franţa şi alte cursuri de finanţe susţinute local în parteneriat cu profesorii de la Universitatea din Orleans, Franţa.
Şi Lucian Leibovici (38 ani) are studii în finanţe, el fiind atras încă de la început de antreprenoriat, unde a tatonat terenul până a găsit terenul perfect de ”joacă“, în afacerea EduClass. Ideea a prins contur după ce Lucian Leibovici a participat la un târg de soluţii didactice de la Basel, în Elveţia. Acolo a văzut diferite jucării educative, un concept care în România nu exista la momentul respectiv. S-a gândit că aceasta este o nişă neexplorată şi ar putea reprezenta o oportunitate de afaceri, iar până la finalul anului 2010 a început să importe astfel de jucării şi a pus bazele site-ului www.educlass.ro.
Afacerea a început cu un site, un sediu cu un depozit mic şi doi angajaţi. Pe atunci, îşi aminteşte Anca Leibovici, comerţul online era la început, nu era foarte scump să creezi un site şi să ai în spate o platformă simplă de comerţ electronic. ”Vânzările online erau abia la început; cu excepţia câtorva site-uri mari care erau cunoscute şi aveau putere, majoritatea comercianţilor abia reuşeau să genereze câteva comenzi pe săptămână“, rememorează Anca Leibovici începuturile afacerii.
Investiţia iniţială a fost ”destul de mică“, afirmă reprezentanta companiei, care dă şi detalii: 500 de euro pentru realizarea site-ului, 2.000 euro pentru stocuri, chirie şi banii de salarii. Sunt sume cu care astăzi nu reuşeşti să mai faci mare lucru. ”Treptat, am reinvestit profit şi am făcut investiţii importante când dinamica businessului ne-a permis acest lucru“, adaugă directorul de vânzări al EduClass.
Site-ul a crescut treptat şi businessul odată cu el; în timp a fost diversificată gama de jucării, au adus mereu branduri noi, iar antreprenorii au investit în site şi în marketing online. ”Din 2014 am început să facem şi distribuţie în magazine fizice pentru brandurile pe care le importăm şi asta ne-a ajutat să creştem mult cifra de afaceri.“
Cea mai mare dificultate, povesteşte tânăra antreprenoare, a fost găsirea unei platforme de comerţ electronic care să le permită să extindă afacerea. ”Am trecut prin trei furnizori de site-uri până să ajungem să găsim o platformă care să ne ajute să facem atât vânzare B2B (distribuţie), cât şi vânzare B2C (online), să ţinem o evidenţă a stocurilor şi să procesăm sute de comenzi zilnic.“
Un aspect important a fost şi să ţină pasul cu dinamica pieţei, mai spune Anca Leibovici. Dacă în 2010 comerţul electronic era la nivel de pionerat, acum piaţa a explodat, sunt mulţi jucători, clienţii au cerinţe din ce în ce mai mari, costul de achiziţie pentru un client nou este mult mai mare.
Un alt pas însemnat în dezvoltarea afacerii a fost externalizarea depozitului. La început, firma celor doi antreprenori avea un mic depozit în care ţineau jucăriile şi un angajat propriu opera comenzile. Odată ce volumul a crescut, a devenit imposibil să facă faţă cu un singur angajat, iar costurile cu chiria creşteau exponenţial. ”La acel moment, externalizarea depozitului şi pregătirea comenzilor pentru livrare de catre personal calificat au reprezentat un pas uriaş pentru noi.“
În 2015, EduClass a lărgit şi mai mult portofoliul, începând cu importul produselor de puericultură (pompe de sân şi accesorii pentru alăptare) sub brandul Spectra din Coreea de Sud. ”Din 2016 am început să lucrăm direct cu fabrici care produc jucăriile“, spune tânăra antreprenoare.
Tot ea creionează şi profilul clienţilor: ”De la noi cumpără cel mai des părinţii care sunt interesaţi să le ofere copiilor jocuri educative şi distractive care să îi ajute să înveţe sau să aprofundeze noţiuni de bază sau chiar concepte mai complexe pe care copiii le studiază la şcoală“. Mulţi părinţi vor să găsească soluţii pentru a-i desprinde pe cei mici de tabletă sau de televizor şi aleg să cumpere jocuri care să îi stimuleze şi să îi încânte pe cei mici, fie că este vorba de jocuri creative pentru timpul liber, vacanţe, fie de jocuri cu scop didactic. ”Practic, clienţii noştri vor să rezolve două provocări. Să completeze educaţia copiilor într-un mod interactiv şi distractiv, să le ofere o experienţă de învăţare plăcută, iar pe de altă parte, vor să le stimuleze abilităţi psiho-sociale, precum imaginaţia, creativitatea, răbdarea, lucrul în echipă“. Valoarea medie a comenzii variază în funcţie de lună, fiind undeva în jurul a 200 de lei.
Cât priveşte tendinţele de consum, Anca Leibovici spune că în domeniul jucăriilor educative nu există trenduri. ”Noi vindem jucării clasice, care sunt în continuare apreciate de părinţi. Cele mai bune exemple sunt jucăriile de lemn şi puzzle-urile.“ Tot ea completează însă că există însă tendinţe legate de fenomenul parenting (domeniu legat de creşterea şi educarea copiilor), în sensul că tot mai mulţi părinţi încep să înţeleagă că dispozitivele electronice, chiar dacă ocupă timpul celor mici şi îi captivează, nu au tot timpul un efect pozitiv. ”De exemplu, un copil care urmăreşte foarte multe clipuri pe YouTube învaţă să cânte, să fredoneze. Ceea ce este bine. Dar în schimb nu are răbdare să îşi aştepte rândul la un joc cu mai mulţi jucători sau nu ştie să colaboreze cu un coechipier. Iar exemplele pot continua. Sunt părinţi care observă astfel de lucruri şi folosesc jocurile noastre pentru a-i face pe cei mici să descopere şi alte forme de distracţie.“
Din punctul de vedere al sezonalităţii, vara şi primăvara se vând foarte bine biciclete cu licenţe, ceea ce, în opinia Ancăi Leibovici, este un indiciu că joaca în aer liber va fi mereu apreciată. ”Moş Crăciun este cel mai bun client al nostru şi an de an lista lui creşte, la fel şi vânzările noastre în perioada sărbătorilor. Vânzările aferente sărbătorilor de iarnă reprezintă cam 30% din cifra de afaceri. Paştele este al doilea moment important din an, însă are o pondere de până la 10 % în vânzări.“
Cel mai vândut produs, spune tânăra antreprenoare, este Caleidoscopul, o jucărie clasică cu care s-au jucat şi generaţiile de părinţi care acum le cumpără pentru copiii lor; anual, EduClass vinde câteva mii de astfel de jucării. Firma are în portofoliu peste 2.000 de produse, majoritatea jucării importate de la producători din Marea Britanie, Belgia, India, Germania, Italia; antreprenoarea enumeră şi categoriile de jucării: puzzle-uri, jocuri matematice, lingvistice, de ştiinţă, creative, costume de carnaval, jucării pentru bebeluşi, jucării din lemn, jocuri de strategie, biciclete, jucării pentru exterior. ”Avem în plan ca anul acesta să lărgim portofoliul cu cinci branduri noi de jucării.“ Pe primul loc în vânzări se plasează jucăriile din lemn, urmate de jucăriile de creativitate şi jocurile educative (matematice, lingvistice, ştiinţă); şi produsele de puericultură reprezintă o parte importantă din totalul vânzărilor, completează reprezentanta EduClass.
”Filosofia noastră este să încurajăm joaca în sensul clasic. Atât noi, adulţii, cât şi cei mici avem parte zilnic de un bombardament de informaţii, vedem peste tot ecrane, devine obositor. Jocurile clasice au o capacitate pe care o aştepţi de la un joc: să relaxeze, să dezvolte mintea, gândirea, creativitatea, imaginaţia sau să uşureze acumularea de cunoştinţe. Dar mai ales pentru că joaca este mai distractivă, cu minimum două persoane, să dezvolte interacţiuni, relaţii, empatia, răbdarea, asertivitatea“, argumentează antreprenoarea.
2018 este un an important pentru EduClass, pentru că acum pregătesc pasul spre un magazin fizic, pe care îl vor deschide în apropierea zonei Unirii din Bucureşti, în urma unei investiţii de 100.000 de euro. ”Deşi zona de online creşte foarte mult, sunt în continuare mulţi cumpărători care doresc să vadă produsul, care preferă să analizeze în tihnă, cu o cutie în mână şi uneori chiar jucându-se.“ Din acest motiv, la vechiul sediu aveau o cameră care servea drept showroom; însă aceasta devenise prea mică, neîncăpătoare. În perioadele aglomerate (de exemplu înainte de Crăciun), se întâmpla să fie 4-5 clienţi în showroom şi deja era foarte aglomerat.
”Am început să simţim nevoia unui spaţiu mare în care clienţii să poată vedea toate produsele, în linişte, şi unde să poată reveni ori de câte ori au nevoie de un cadou pentru copii sau atunci când vor să se simtă ei din nou copii. Jucăriile educative nu se vând singure“, afirmă Anca Leibovici, argumentând că de cele mai multe ori trebuie să le explice clienţilor regulile jocurilor sau ce abilităţi vor dezvolta copiii prin jocul respectiv. ”Asta este ceva ce online nu putem face asa cum ne-am dori. Până la urmă, e vorba de a-l face pe compărător să îşi imagineze o sesiune serioasă de joacă a copilului, iar asta cu siguranţă poate face mai bine într-un spaţiu care te invită la joc.“
Antreprenorii au constatat că şi clienţii vechi, cu multe comenzi plasate online, se hotărăsc la un moment dat să le facă o vizită. ”Cred că interacţiunea umană este cu atât mai importantă cu cât totul se automatizează şi se tehnologizează tot mai mult. Ne-am dorit un spaţiu care să fie puţin mai mult decât un magazin. Scopul nu a fost să găsim un spaţiu comercial pe care să îl umplem cu rafturi şi marfă iar la finalul zilei să vedem câţi clienţi ne-au trecut pragul. Ne-am dorit un spaţiu frumos, în care clienţii şi copiii lor să se simtă bine şi în care să revină cu drag“, spune antreprenoarea, care completează că scopul este ca acest showroom să devină o destinaţie de shopping pentru părinţi şi bunici. În acest moment online-ul este cel care aduce clienţii în showroom, pentru că unii doresc să ridice personal comenzile, dar antreprenorii speră ca în timp procentul să se echilibreze.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro