De la IT la contabilitate
Robert Popa a urmat un parcurs profesional atipic: a început cu o carieră în IT, iar acum conduce un business specializat mai ales pe furnizarea de servicii de contabilitate. Înfiinţată de părinţii săi în urmă cu mai bine de un deceniu, afacerea se îndreaptă spre venituri de peste jumătate de milion de euro anul acesta.
Într-o casă din centrul oraşului Ploieşti se aude zumzetul specific jobului de economist, dar este perceptibilă şi atmosfera de concentrare a celor 30 de angajaţi care lucrează în businessul antreprenorial Geseidl. Grupul este axat pe furnizarea de servicii de contabilitate, salarizare, serviciile de suport şi consultanţă aferente (care generează mai mult de jumătate din cifra de afaceri); restul este compus din consultanţă specială, fuziuni, lichidări, audit şi consultanţă privind implementarea de sisteme de management al calităţii.
Compania are circa 150 de clienţi, din domenii precum transport - logistică, industria de prelucrări metalice, industria alimentară, agricultură şi a generat anul trecut venituri de 1,9 milioane de lei. Pentru anul în curs, Robert Popa, managerul companiei, vizează o creştere de circa 15%, respectiv depăşirea pragului de jumătate de milion de euro.
Robert Popa şi-a început pregătirea profesională în 1993, într-un domeniu total diferit faţă de cel în care activează acum: pentru a deveni profesor de limba engleză pentru învăţământul primar. Nu a activat însă ca profesor; patru ani mai târziu, s-a înscris la Facultatea în Automatică şi Informatică Industrială (la Universitatea Petrol-Gaze din Ploieşti), pe care a absolvit-o în 2003. Şi-a consolidat pregătirea cu programe doctorale în managementul proiectelor (la Academia de Studii Economice din Bucureşti - 2003-2004) şi Management şi Relaţii Economice Internaţionale (ASE; 2005-2006), precum şi cu alte cursuri internaţionale. în intervalul 2005-2008, a obţinut şi licenţa de studii în ştiinţe economice (la Universitatea Spiru Haret din Bucureşti, specializarea Contabilitate şi Informatică de Gestiune).
între 1997 şi 1999 a lucrat ca administrator de reţea în cadrul companiei farmaceutice Europharm din Ploieşti, iar ulterior a lucrat ca intelligence resource manager la SmithKline- Beecham - Europharm SA (1999-2001); între 2001 şi 2003 a lucrat ca analist programator la GlaxoSmithKline. Din 2004, este manager al Geseidl din Ploieşti.
Ideea dezvoltării unui business antreprenorial le-a venit părinţilor lui Robert Popa, în anii 2000: ”Mama mea a fost foarte atentă la ce se întâmpla la vremea respectivă în piaţa de servicii şi au identificat o oportunitate în acest domeniu. S-au documentat, s-au pregătit cu atenţie, ne-au cooptat şi pe noi, juniorii, şi în 2003 am început“, descrie managerul Gelseidl începutul afacerii. Pe parcursul primilor cinci ani de activitate au investit aproximativ 100.000 de euro, fonduri proprii, direcţionate mai ales spre sistemele IT. ”După perioada iniţială nu am investit mai mult decât am produs. Am fost deosebit de atenţi la acest capitol şi ne-am ferit de credite. Ne-a fost de folos această strategie şi, mai ales în criză, am avut libertatea să alegem cum să procedăm“, spune Robert Popa, managerul Geseidl şi fiul fondatorilor afacerii.
Un punct de cotitură a fost adus de criză şi, mai ales, de modul în care au fost afectaţi clienţii companiei de aceasta: ”Având în vedere stabilitatea financiară pe care am avut-o, prin reinvestirea profitului obţinut, ne-am permis să ne alegem clienţii prin care puteau să continue doar relaţiile sănătoase“, spune el. Financiar, au înregistrat o pierdere semnificativă în intervalul 2009-2010 (de la o cifră de afaceri de aproape 1,6 milioane de lei, aceasta a scăzut la 1,2 milioane de lei), însă Popa spune că strategia aleasă i-a ajutat ca în următorii doi ani să îşi revină, fără nevoia de restructurări. ”în septembrie 2009 am ales să păstrăm doar clienţii care împărtăşeau aceleaşi valori ca şi noi, reducând cifra de afaceri cu 20-30%“, rememorează managerul decizia.
În decembrie 2003, la înfiinţarea firmei, în cadrul acesteia lucrau patru angajaţi şi doi stagiari; ulterior echipa s-a mărit constant, prin selectarea de tineri economişti care voiau să înveţe din practica în cadrul Geseidl, care s-a remarcat, potrivit managerului companiei, ca firmă-şcoală. Media de vârstă în cadrul firmei este de 34 de ani. ”în cei 14 ani de experienţă, au fost mai mult de 50 de colegi care au debutat la Geseidl şi apoi au mers mai departe către posturi de conducere la Timken, Cameron, Michelin, Wabag, Lubbers sau chiar ca manageri generali tot la multinaţionale. Noi căutăm să avem în echipa noastră şi persoane cu experienţă de la care să învăţăm lucrurile de fineţe“, descrie Popa parcursul ales de câţiva dintre foştii angajaţi.
Totuşi, perspectiva lui asupra millennialilor şi a candidaţilor actuali nu este una optimistă: ”De la an la an constatăm o scădere constantă a apetitului pentru muncă. Dacă acum 10 ani erai pur şi simplu copleşit de sutele de CV-uri pe care le primeai la un simplu anunţ şi multe erau deosebit de bune calitativ, acum trebuie să investim sume mari pentru orice post pe care îl scoatem la concurs doar pentru a atrage atenţia şi a obţine câteva CV-uri“, descrie Popa o tendinţă în ceea ce priveşte recrutarea specialiştilor. El a observat că pregătirea, precum şi dorinţa de a munci sunt mai scăzute de la generaţie la generaţie. ”în ultimii ani am renunţat complet să mai căutăm candidaţi cu pregătire profesională. Căutăm persoane cu un anumit tip de personalitate, le pregătim şi facem performanţă“, descrie el noua abordare a companiei.
În ceea ce priveşte retenţia angajaţilor în cadrul firmei, managementul a decis să aloce aproximativ 20% din profitul firmei este distribuit în mod egal între programe de team building şi pregătire a angajaţilor, în scopul motivării acestora. ”Am înţeles devreme că nu doar cu bani trebuie să motivezi echipa şi de aceea avantajele pe care le oferim sunt flexibilitatea programului, posibilitatea ca fiecare să îşi aleagă tipul de sarcini şi lucrări, grija pentru fiecare, atât din punct de vedere profesional, cât şi social, şi modul nostru de lucru, destins, jovial“, descrie Robert Popa perspectiva sa asupra acestui tip de programe. Consideră că sportul este foarte important, ”mens sana in corpore sano, anul trecut am contractat un instructor de aerobică pentru colegele noastre care a venit de două ori pe săptămână în sala noastră de sport“, descrie el unul dintre beneficiile extrasalariale acordate angajaţilor.
În continuare, şi-au propus să dezvolte afacerea pe trei paliere: ”Vom îmbunătăţi modul de lucru pentru serviciile pe care le oferim deja, urmând să investim foarte mult timp şi capital uman în această direcţie. Apoi vom adăuga, treptat, noi servicii doar când putem asigura o calitate conform brandului nostru şi, în al treilea rând, vom cerceta un domeniu nou, strâns legat de IT, care sperăm să ne aducă un avantaj comercial decisiv în piaţă“, descrie managerul Geseidl strategia pentru perioada următoare.
Robert Popa este tatăl a trei copii, perspectivă din care spune că îl îngrijorează lipsa de eficacitate a sistemului actual de a transmite tinerei generaţii plăcerea de a munci. ”Consider că de aici apar multe pericole şi potenţiale derapaje pentru cei tineri. Accesul la informaţie, aşa cum este acum, coroborat cu consecvenţa, dorinţa de a cunoaşte şi perseverenţa nu au cum să nu ducă la un rezultat bun.“
Robert Popa spune că a ajuns la un echilibru între familia personală, profesie şi activităţi personale, un ajutor în acest sens fiind cartea The Three Big Questions for a Frantic Family, a autorului Patrick M. Lencioni. Spune că în timpul liber îi place să înveţe: ”Petrec cel puţin câteva ore pe zi studiind lucruri noi, citind. De asemenea, îmi place să fac sport. Am un program regulat de mişcare şi combin ciclismul cu atletismul. Şi nu neapărat ca hobby, ci mai mult ca mod de viaţă sănătos“. Iar dacă ar fi să îşi ia un an sabatic, spune că ar studia ceva nou: ”Aşa cum a făcut Steve Jobs când a fost concediat; şi aş călători cât mai mult pentru asta.
Mi-ar plăcea să mă reîntorc în Japonia. Viaţa mi se pare foarte scurtă şi nu vreau să îmi pierd timpul“.
Articol scris de Florin Dull.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro