„Presiunea într-o echipă este mereu bună. Tensiunea, în schimb, aproape deloc” spune omul care conduce unul dintre cele mai mari lanţuri de magazine din România şi are mii de angajaţi
Este opinia lui Adrian Ariciu, executivul care conduce, de circa trei ani, operaţiunile locale ale retailerului german Metro. Aflat în fruntea unei echipe de peste 4.000 de angajaţi, el spune că oamenii au fost, întotdeauna, una dintre cele mai importante „investiţii” pe care le-a făcut ca lider. Cum şi-a consolidat echipele în cele peste două decenii de activitate în retailul alimentar?
Numirea în rolul de CEO al Metro România, în 2020, a reprezentat o schimbare care m-a onorat şi care a venit cu un nou set de priorităţi şi de responsabilităţi, marcate şi de condiţiile dificile macroeconomice globale, precum şi de repercusiunile locale, declanşate în acea perioadă. Încă de atunci, mi-am setat obiective clare, dincolo de activităţile de zi cu zi, care au vizat nu doar consolidarea unui model de afaceri cu tradiţie, wholesale, ci şi performanţa echipei”, spune Adrian Ariciu, numit în rolul actual după o experienţă de circa 20 de ani în companie, care a implicat roluri variate pe mai multe pieţe. „A fost şi continuă să fie o călătorie fantastică, una în care m-am îmbarcat cu mai bine de două decenii în urmă. Atunci când îţi place ceea ce faci şi o faci cu multă pasiune, găseşti tot timpul ceva nou care să îţi provoace curiozitatea, să fie încă o bornă de depăşit, să fie mereu un challenge care să te facă să devii mai bun decât ieri. Îmi place foarte mult să interacţionez cu oamenii, discuţiile cu ei îmi generează energia cotidiană necesară.”
Executivul povesteşte că oportunitatea unei cariere internaţionale, începută în 2013 în Ucraina, a fost o ocazie fantastică de a învăţa şi de a se dezvolta profesional, într-un ritm accelerat, prin asimilarea modelului de wholesale într-o cultură diferită, precum şi prin adaptabilitatea şi agilitatea de care trebuie să dai dovadă, şi care a contribuit decisiv la formarea sa ca profesionist. Această şansă spune că a reprezentat un reper important în evoluţia sa profesională ulterioară.
„Încerc să fiu un coach bun cu fiecare ocazie avută şi cu modestie îndrăznesc să afirm că am reuşit să contribui la dezvoltarea profesională a foarte multor colegi din jurul meu. Cum am reuşit acest lucru? Având încredere în oamenii din echipă, dându-le şansa să se exprime şi să fie consultaţi şi ascultaţi, să contribuie decisiv la evoluţia businessului.” De asemenea, susţine că pe parcusul acestor ani a învăţat foarte mult de la oamenii alături de care a performat, „căci am trecut împreună atât prin experienţe valoroase, cât şi prin situaţii de criză, şi din fiecare moment profesional a fost ceva de învăţat şi de reţinut pentru viitor”. Pe de altă parte, situaţiile de criză l-au învăţat că esenţiale sunt transparenţa, viteza de reacţie şi capacitatea de adaptare, precum şi reconfigurarea planurilor pe termen scurt, fără a pierde din vedere obiectivele pe termen lung şi cel mai important, comunicarea cu colegii, cu clienţii şi cu partenerii de afaceri. „Întotdeauna am sărbătorit succesul echipei, împreună cu colegii, acordând un moment de respiro, dar şi de recunoaştere oamenilor care asigură succesul de zi cu zi al companiei.”
El consideră că este important să vezi fiecare nouă zi ca pe una optimă pentru a învăţa ceva nou şi a te dezvolta, pentru a construi şi, mai ales, să reuşeşti să insufli acest mindset şi oamenilor, colegilor din jurul tău. De asemenea, este de părere că este esenţial să găseşti un echilibru între focusul pe strategia de business şi viziunea pe termen lung şi adaptările, pe termen scurt, la provocările externe, deseori extrem de dinamice.
Încrederea în echipă, esenţială
În prezent, executivul conduce o echipă de peste 4.000 de persoane, şi spune că principalele provocări cu care s-a confruntat de-a lungul carierei, indiferent de rolul avut, au ţinut de construirea celor mai bune echipe, şi asta pentru că este de părere că, dacă ai colegi buni, oameni loiali alături de tine, toate obstacolele sunt uşor de depăşit. „Am investit întotdeauna în oamenii muncitori, dornici să înveţe, ambiţiosi, curajoşi şi rezilienţi. Aplicând aceste principii, tot timpul am primit însutit înapoi, atât recunoştinţă şi implicare din partea colegilor mei, cât şi productivitate, rezultate şi performanţe.”
El consideră că abilităţile unui om sunt foarte importante, în timp ce capabilităţile se pot asimila prin experienţa la locul de muncă şi prin învăţarea continuă. În cadrul companiei pe care o conduce spune că se pune accent pe acest „matching”, pe această potrivire pe care un candidat o poate avea cu o anumită tipologie de job. „Suntem atenţi, totodată, la integrarea candidatului din punctul de vedere al culturii organizaţionale, atât prin prisma personalităţii lui, cât şi prin experienţa dobândită în joburile anterioare, prin prisma dinamismului şi dorinţei sale de a se integra într-un mediu de lucru provocator.” Fără greşeli, adaugă Ariciu, nu există progres, „iar eu chiar încurajez învăţarea din greşeli.”
Vorbind şi despre stilul său de leadership, susţine că acesta se bazează, întâi de toate, pe încrederea acordată oamenilor cu care lucrează îndeaproape, în fiecare zi. „Este un aspect esenţial, care nu ar trebui să lipsească niciunui lider. E foarte important să fii implicat în ceea ce faci, să fii transparent şi să comunici constant cu colegii cu care lucrezi.” În al doilea rând, adaugă viziunea asupra businessului şi motivele care stau în spatele acestei viziuni – atribut care crede că defineşte, deopotrivă, un lider. „În final, să creezi un cadru optim pentru un angajament ridicat al echipei pe care o conduci este definitoriu în susţinerea unei culturi organizaţionale benefice şi a unei strategii de afaceri de succes. Prin stilul de leadership îmi propun să construiesc o echipă puternică, una care transformă viziunea în acţiune şi presiunea în rezultate. Presiunea într-o echipă este mereu bună. Tensiunea, în schimb, aproape deloc.”
Despre mentori, Adrian Ariciu spune că de-a lungul celor 23 de ani de carieră a avut ocazia, şi şansa, totodată, să lucreze cu numeroşi manageri, colegi şi să interacţioneze cu stiluri diferite de management, iar de la fiecare a învăţat câte ceva – lucruri care l-au inspirat şi care şi-au lăsat amprenta asupra stilului său profesional din prezent. Cea mai importantă lecţie deprinsă în tot acest timp a fost conştientizarea reuşitelor, dar şi a provocărilor de a lucra în medii diverse, în climate diferite din punct de vedere socio-economic, cu oameni din culturi globale. „Toate aceste interacţiuni cu economii felurite, cu tipologii de comportamente, cu atitudini şi stiluri de conducere m-au modelat în omul şi profesionistul de astăzi. Am reuşit să discern şi să realizez ce anume îmi doresc să asimilez, precum şi ce este mai puţin potrivit pentru mine. Acesta poate fi un sfat care se poate aplica oricui, indiferent de domeniul în care activează: fiţi foarte atenţi şi încercaţi să înţelegeţi motivaţia oamenilor cu care intraţi în contact şi, mai ales, cu care lucraţi îndeaproape – fie că sunt colegi, subalterni sau manageri. Asimilaţi comportamentele valoroase, stilurile şi lecţiile benefice oferite de aceştia, care se potrivesc propriului vostru stil de lucru.”
Pe cei aflaţi la început de carieră îi sfătuieşte să fie deschişi la acest mediu de lucru efervescent – „sectorul comerţului este unul extrem de dinamic” – şi să înveţe din fiecare oportunitate ivită, să nu ezite să se alăture acestui sector economic, să lucreze în echipă şi să-şi propună să exceleze în fiecare zi, îndeosebi când descoperă şi conştientizează activitatea la care sunt foarte buni şi care le face plăcere. „Un alt sfat pe care l-aş da unui pasionat de sectorul de retail este să nu-şi piardă entuziasmul cu care facem de obicei primii paşi profesionali, să-şi păstreze calmul şi să înveţe de la colegii cu experienţă, să asculte activ, să aibă încredere în echipa cu care lucrează, să fie clar şi transparent în abordare. Totodată, e foarte important să ofere libertate echipei sale şi să o susţină în generarea de idei noi, încurajându-i pe fiecare dintre ei să fie mai ambiţioşi şi mai buni în fiecare zi.”
„Work hard in order to have a better life”
Concepţia lui Adrian Ariciu cu privire la echilibrul dintre viaţa profesională şi cea personală este „Work hard in order to have a better life” („Munceşte cu pasiune şi dedicare pentru a avea o viaţă mai bună şi împlinită”). Foarte mult timp din zi şi-o petrece alături de oamenii din jurul său – fie că sunt colegi sau clienţi – în special în zona operaţională a businessului. „În ceea ce priveşte activitatea zilnică, încercăm să avem o abordare cât mai simplă şi facilă şi să punem accent pe lucrurile cu adevărat importante, în special atunci când lucrăm în echipă, fie că vorbim despre boardul de management ori despre un team leadership extins, în care sunt luate în considerare opiniile tuturor colegilor.” El se consideră un om norocos deoarece tot timpul a găsit înţelegere în familie, „care m-a sprijinit, de fiecare dată, în parcursul profesional, iar toate deciziile au fost luate împreună”.
Legat de etapele următoare ale carierei, executivul spune că cea mai bună predicţie a viitorului este să încerci să îl construieşti ori măcar să îl influenţezi. Momentan, spune că îi place foarte mult rolul actual şi este angajat 110% în misiunea pe care a îmbrăţişat-o împreună cu echipa sa.
Carte de vizită
Adrian Ariciu, CEO, METRO România
1. Este licenţiat al Academiei de Studii Economice din Bucureşti şi doctor în economie;
2. Are peste 20 de ani de experienţă în dezvoltarea şi implementarea strategiilor de business, în construirea şi în coachingul echipelor din sectorul de comerţ, cu preponderenţă în industria wholesale;
3. A debutat în cadrul companiei Metro la începutul anilor 2000; De-a lungul anilor, a ocupat diverse roluri comerciale, coordonând activitatea mai multor departamente din cadrul organizaţiei;
4. În perioada 2013-2017, din poziţia de chief commercial officer, a contribuit cu succes la transformarea modelului de afaceri Metro Ucraina. Totodată, a câştigat experienţă locală şi internaţională privind politicile comerciale;
5. În 2017, a revenit în România, unde a fost numit membru în boardul de management al Metro România, ocupând poziţia de chief sales & operations officer;
6. În 2018 a preluat rolul de chief commercial officer al Metro Rusia, unde de-a lungul a doi ani a contribuit decisiv la stabilizarea modelului wholesale;
7. Din august 2020, conduce operaţiunile Metro România în calitate de chief executive officer;
8. Este pasionat de maşini şi de Formula 1, urmărind toate competiţiile celebrului circuit. Iar Lewis Hamilton este pilotul lui preferat;
9. Cartea sa favorită este „Gânduri către sine însuşi”, memoriile lui Marcus Aurelius. Executivul spune că „învăţătura din această lectură este aceea că războiul se câştigă tot timpul doar cu mintea, în noaptea de dinaintea luptei decisive. Şi contează foarte mult pe cine ai alături de tine”.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro