Afacerile companiilor de poştă şi curierat ar putea creşte la 6 mld. lei în acest an, de la 5,2 mld.

Autor: Dorin Oancea Postat la 18 mai 2020 62 afişări

Afacerile companiilor de poştă şi curierat ar putea creşte la 6 mld. lei în acest an, de la 5,2 mld.

Companiile de poştă şi curierat au avut afaceri de 5,2 miliarde de lei în 2019, iar ritmul de creştere s-ar putea dubla ăn acest an, cifra de afaceri a companiilor curmând să atingă pragul de 6 miliarde de lei.

Cifra de afaceri a pieţei serviciilor de poştă şi curierat din România a avansat cu 16% faţă de 2017 şi a depăşit cu aproape 90% nivelul din 2009, ajungând la aproape 4,8 miliarde de lei în 2018, potrivit celei mai recente analize KeysFin.

„Odată cu modernizarea serviciilor şi apariţia de jucători noi, piaţa locală de poştă şi curierat a evoluat, iar rezultatele de business au fost pe măsură. Maximul istoric al pieţei din acest an vine ca o încununare a unui parcurs pozitiv, iar noi mizăm pe faptul că vor exista creşteri în continuare, deşi poate nu atât de spectaculoase. Pandemia de coronavirus i-a forţat pe mulţi consumatori locali să treacă peste bariera psihologică a efectuării de comenzi online. Odată convinşi de beneficiile e-commerce-ului, consumatorii vor continua să aleagă această alternativă şi, indirect, serviciile de curierat. Totuşi, vorbim despre un business concentrat: deşi există peste 2000 firme, primele 10 dintre acestea, în funcţie de cifra de afaceri, cumulează 76% din piaţă“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.

Piaţa serviciilor de poştă şi curierat este una dintre puţinele domenii în care numărul de companii a avansat considerabil, cu 9% în comparaţie cu anul 2017 şi cu aproximativ 250% faţă de 2009, la puţin peste 2.100 de companii în 2018. Dacă pentru 2019 specialiştii KeysFin estimează o creştere de aproximativ 9%, în 2020 firmele mici, fără putere logistică şi mai ales financiară, vor fi cele mai afectate de pandemie, astfel că business-ul acestei pieţe se va concentra într-un ritm moderat în următoarele luni. De subliniat însă că acesta va fi unul dintre segmentele cel mai puţin afectate de pandemie alături de Farma, Retail-ul alimentar, Sănătate&asistenţa socială, IT&C, Agricultură (dependentă însă de condiţiile meteo), distribuitorii de energie&gaze şi cei de apă& salubritate.

Profitul net al industriei a înregistrat o creştere de 54% comparativ cu anul 2017 şi aproximativ 220% faţă de 2009, însumând aproape 304 milioane de lei, în 2018. Potrivit specialiştilor KeysFin, profitul companiilor a crescut şi în 2019, cu aproximativ 13%, depăşind astfel nivelul de 340 de milioane de lei.

Poşta română este în continuare principalul jucător din piaţa de poştă şi curierat din ţara noastră, în ciuda problemelor întâmpinate. Compania, deţinută de statul român prin Ministerul Comunicaţiilor – 93,5% şi de Fondul Proprietatea – 6,5%, a raportat în 2018 o cifră de afaceri de aproape 1,2 miliarde de lei (24,4% din total). De remarcat că, în 2017, cifra de afaceri a acestei instituţii a fost de 1,1 miliarde de lei, deci, procentual, creşterea de la an la an a fost minoră.

Fan Courier a avut în 2018 afaceri de 686 de milioane de lei, respectiv 14,4% din total. Mai mult, creşterea acesteia este substanţială în comparaţie cu 2017 când înregistra o cifră de afaceri de 586 milioane de lei.

Urmează Urgent Cargus (425 de milioane de lei, 9% din total), TNT Romania (357 milioane lei, 7,5% din total, companie care a depăşit DHL în 2018) şi DHL Intenational (289 de milioane de lei, 6,7%).

În 2018, aproximativ 40.700 angajaţi lucrau pentru companiile locale de poştă şi curierat, cu 5% mai mulţi decât în 2017. Pentru 2020, analiştii KeysFin preconizează un avans la peste 42.500 angajaţi, ca urmare a creşterii accentuate pentru serviciile de curierat.

Pandemia a cauzat închiderea temporară a majorităţii magazinelor, care nu fac parte din categoria retail alimentar şi mai ales a acelor unităţi aflate în mall-uri. Multe dintre acestea s-au adaptat din mers şi au deschis variante online ale magazinelor fizice, realizând livrări prin intermediul marilor firme locale de curierat. De altfel, şi retailerii au luat măsuri pentru evitarea aglomerărilor din cadrul magazinelor, inclusiv prin redirecţionarea clienţilor către comercianţii care au magazine virtuale sau către aplicaţii specializate.

De asemenea, odată cu declararea stării de urgenţă, care prevedea închiderea restaurantelor, a crescut considerabil numărul livrărilor prin aplicaţii de food delivery precum Glovo, Takeaway.com sau Foodpanda.

Cu toate acestea, nu toate platformele locale înregistrează şi rezultate conform aşteptărilor: Uber Eats, divizia de food delivery a gigantului mondial Uber, şi-a anunţat recent retragerea din România, începând din 3 iunie, după 2 ani de activitate, reprezentanţii companiei motivându-şi decizia prin faptul că nu au reuşit să devină lideri de piaţă. O parte din divizia Uber Eats a fost însă salvată de la întreruperea activităţii, fiind preluată de Tazz by eMAG, cu scopul de a dezvolta reţeaua de restaurante locale partenere şi piaţa din Bucureşti.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
curierat,
analiza,
companii,
afaceri

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.