Anomalie instituţională: oamenii vin la spital cu sutele să fie consultaţi şi nu se fac programări, dar la terase trebuie programare şi rezervare

Autor: Georgiana Mihalache Postat la 11 iunie 2020 94 afişări

Criza sanitară după răspân­direa coronavirusului a scos la iveală încă un aspect care nu funcţio­nează în sistemul de sănătate de stat – programările din spitale, care acum, în contextul riscului unor focare de virus în zonele aglomerate, ar putea reduce presiunea pe spitale şi medici.

Anomalie instituţională: oamenii vin la spital cu sutele să fie consultaţi şi nu se fac programări, dar la terase trebuie programare şi rezervare

♦ Pacienţii care ajung la spitalele de stat non-covid sunt înghesuiţi în curtea spitalului până trec prin triajul spitalului pentru a fi preluaţi ♦ „Nu există un sistem de programare, se fac pe agende, nimeni nu corelează programările cu capacitatea“, spune Vasile Barbu, reprezentant al Asociaţiei de Pacienţi ♦ „Avem serviciu de programări şi pacienţii sunt de la ora 7 în faţa spitalului. De aici încolo aşa va arăta sănătatea. Nu am soluţii la ora aceasta“, spune Lelia Croitoru, director medical al Spitalului Judeţean Vaslui.

Criza sanitară după răspân­direa coronavirusului a scos la iveală încă un aspect care nu funcţio­nează în sistemul de sănătate de stat – programările din spitale, care acum, în contextul riscului unor focare de virus în zonele aglomerate, ar putea reduce presiunea pe spitale şi medici.

„Am avut sesizări pentru  Spitalele Floreasca şi Universitar în care cei care veneau erau programaţi dimineaţa la ora 8. Nu există acele programări. Ţine de managementul fiecărei unităţi care trebuie să facă programări. O să urmăresc zilele următoare ce se va întâmpla. Ţine de management. Soluţia e ca fiecare management al unităţii medicale să fie făcut de un manager adevărat. În măsura în care sunt în coordonarea Ministerului Sănătăţii putem lua aceste măsuri. Aştept o legislaţie în care putem modifica acest lucru“, a spus Nelu Tătaru pentru ZF.

În mediul privat pacienţii nu merg fără programare, dar în sistemul de stat s-a continuat această practică, iar pacienţii continuă să aştepte să fie preluaţi de medici şi câteva ore.

În acelaşi timp autorităţile, prin structurile de la Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Afacerilor Interne, sfătuiesc cetăţenii să respecte regulile de distanţare socială când numărul de cazuri de coronavirus creşte, deşi în curtea proprie - în spitalele de stat, această posibilitate a distanţării nu există.

Totodată, la terasele restaurantelor care primesc clienţi după măsurile de relaxare nu se poate merge decât cu rezervare făcută din timp, la fel cum se întâmplă şi la cabinetele de sto­matologie – o piaţă majoritar privată, la saloanele de înfrumuseţare.

„Nu există un sistem de pro­gramare, se fac pe agende, nimeni nu corelează programările cu capacitatea. Spitalele acum au nevoie de o altă structură, care face să diminueze numărul de paturi şi atunci trebuie să corelezi noua capacitate cu progra­mările, cu numărul de pacienţi pe zi. Sunt importante şi numărul de zile de spitalizare pentru fiecare pacient în parte care este în dinamică, mai ales după ce s-au acumulat foarte multe complicaţii ale bolilor după lunile de întârziere“, a spus Vasile Barbu, preşedintele Asociaţiei pentru Protecţia Pacienţilor.

El a menţionat că pacienţii nu au avut unde să meargă pentru problemele lor, spitalele primind în perioada stării de urgenţă doar cazurile grave, iar timpul de aşteptare creşte.

„Probabilitatea să vină la un spital un pacient contaminat este mult mai mare decât cea în care merge la restaurant, la o pensiune sau alte zone în care oamenii se aglo­merează“, a mai precizat Vasile Barbu.

Fără nicio soluţie

Jurnaliştii de la Adevărul au prezentat o imagine care arată zeci de pacienţi aflaţi ieri, 10 iunie, în curtea Spitalului Judeţean Vaslui, pentru inter­nare.

Contactată de Ziarul Financiar, Lelia Croitoru, directorul medical al spitalului, a spus că există sistem de programare, însă pacienţii nu îl respectă.

„Toţi pacienţii în această perioadă trebuie să treacă printr-un punct epidemiologic. Urgenţele trec printr-un punct, cei cu bilete de trimitere pentru că se fac şi internări în limita locurilor disponibile pentru pacienţii cronici prin alt loc. Noi gestionăm urgenţele din tot judeţul. Oamenii vin cu bilet de trimitere de la medical de familie, nu trec prin ambulatoriu. Mai mult decât să iau un registrator de la biroul de internări şi să-l duc în punctul epidemiologic, nu am avut altă soluţie. Aşa probabil că va fi şi de aici încolo. Avem serviciu de programări şi pacienţii sunt de la ora 7 în faţa spitalului“, a spus Lelia Croitoru.

Ea a precizat că pacienţii vin din mediul rural, depind de mijloacele de transport în comun, iar acest lucru îi face să aglo­mereze curtea spita­lului încă de la primele ore ale dimineţii.

„Acum e bine că nu plouă. Nu am soluţii la ora aceasta, altele decât le-am găsit până acum. Nu avem decât doi registratori la biroul de internări, alţi oameni să iau din serviciul de urgenţă să duc acolo nu am. Pe secţii de abia reuşim să acoperim graficele de lucru. Să vedem ce o să decidă guvernul mai departe. Ar fi de dorit ca medicul de familie să facă progra­marea pacientului în amb­ulatoriul de specialitate, să-i comunice pacientului când e programat, la ce oră“, a mai spus Lelia Croitoru.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.