AUTO: Taxa de mediu <br/>imparte industria in doua
Temerile ca aderarea la UE ar putea provoca o explozie a importurilor second-hand au despartit in doua apele pietei auto din Romania. Daca "traditionalistii" vad in taxa de mediu un colac de salvare pentru afacerile cu masini noi, "modernistii" sustin ideea integrarii "pe roti uzate".
Temerile ca aderarea la UE ar putea provoca o explozie a importurilor second-hand au despartit in doua apele pietei auto din Romania. Daca "traditionalistii" vad in taxa de mediu un colac de salvare pentru afacerile cu masini noi, "modernistii" sustin ideea integrarii "pe roti uzate".
Teoretic, infama taxa de mediu ar urma sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2007. Teoretic, pentru ca exista si o conditie "sine qua non": sa aderam anul viitor la UE. Potrivit ministrului mediului Sulfina Barbu, valoarea acesteia ar urma sa fie stabilita "dupa metodologia aplicata de tarile care au intrat in ultimul val in UE", cu mentiunea ca va fi adaptata la nivelul de trai din
Cum s-ar traduce asta in cifre nu o pot spune nici Ministerul Mediului, nici cei de la Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (
Dupa cum se stie, programul a fost initiat pentru intinerirea parcului auto romanesc - cu o vechime medie a unei masini de 13,5 ani, una dintre cele mai mari valori din Europa. Acesta a fost si unul dintre motivele pentru care importurile de autoturisme rulate au fost si inca sunt prohibitive: nu mai vechi de 8 ani si minim Euro 3. Consecintele? Anul trecut, in
Prin comparatie, numarul masinilor noi vandute in aceeasi perioada a fost de peste 215.000 de unitati. De altfel, 2005 a fost un an al recordurilor absolute pentru piata auto, care a ajuns la peste 2,5 mld. euro. Conform
Dincolo de cifre, initiativa ministrului Barbu a fost primita cu vadita "raceala" de reprezentantii Automobil Clubului Roman, care au afirmat chiar ca s-ar urmari astfel favorizarea anumitor grupuri de interese de pe piata: "Pentru evitarea protestelor firesti ce ar putea aparea in urma restrictionarii dreptului de a comercializa liber automobile, contrar pietei libere din interiorul Uniunii Europene, grupurile de interese au gasit o portita ecologica". De cealalta parte, Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, arata ca "
Totusi, este evident ca o astfel de taxa ar afecta mai ales pretul masinilor cumparate la mana a doua. Sa luam o Skoda Octavia Tour, cel mai vandut model de import in primele doua luni ale acestui an in
Autoturismul in cauza are motor de 2 litri pe benzina, 60.000 de kilometri parcursi, ABS si a fost inmatriculat in 1999. Dupa aderare, un roman ar putea plati in jur de 500 de euro cheltuieli de drum pana in
Un contraargument pentru introducerea taxei ar fi acela al "puterii exemplului": daca un autoturism poate sa circule in Franta, Germania sau Italia si are inspectia tehnica la zi, de ce nu ar putea sa o faca la fel de bine si in Romania in aceleasi conditii? Practic, prin renuntarea la normele actuale de import, ar putea fi aduse in
Pe de alta parte, chiar si in conditiile introducerii unei taxe de mediu, se anticipeaza o crestere a numarului de importuri auto second-hand. O perspectiva nu tocmai imbucuratoare pentru dealerii de masini noi. O alternativa pentru acestia ar fi sistemul "buy-back", prin care contravaloarea masinii vechi este folosita ca avans pentru una noua. De altfel, din cate spune Valmar, "unii dintre membri
Analistii sunt de parere ca un importator de masini noi, care ofera si servicii de buy-back, va avea o evolutie mai robusta pentru ca va putea sa balanseze intre profiturile obtinute din vanzarile ambelor categorii de autoturisme. La fel de adevarat este ca acelasi client isi va putea vinde masina unui dealer de autovehicule second- hand. AAA Auto, cel mai mare furnizor de masini de ocazie din centrul Europei, si-a facut intrarea pe piata din
Iar pentru 2006 echipa de vanzari a companiei are ca target atingerea unei cifre de vanzari de 3.500 de automobile. Anthony James Denny, presedintele consiliului de administratie al AAA Auto, considera ca, "daca luam afacerea noastra drept model, nu consideram ca un alt comerciant de masini rulate reprezinta in momentul de fata o amenintare pentru compania noastra". AAA Auto si-a dezvoltat propria oferta de servicii financiare pentru achizitionarea autovehiculelor din parcul auto, provenite in proportie de 60% de pe piata autohtona.
Tot in luna septembrie a anului trecut, si-a facut intrarea pe piata romaneasca si New Kopel, o companie israeliana de leasing operational care a incheiat contracte pentru vanzarea a 1.000 de autovehicule pana la sfarsitul lunii februarie. Majoritatea semnelor indica faptul ca 2006 cu greu ar mai putea fi un an al stabilirii unor noi recorduri de vanzari la masini. Dar 2007 ar putea fi un alt "an auto". Chiar daca unul la mana a doua.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro