AUTO: Taxa de mediu <br/>imparte industria in doua

Postat la 27 martie 2006 2 afişări

Temerile ca aderarea la UE ar putea provoca o explozie a importurilor second-hand au despartit in doua apele pietei auto din Romania. Daca "traditionalistii" vad in taxa de mediu un colac de salvare pentru afacerile cu masini noi, "modernistii" sustin ideea integrarii "pe roti uzate".

Temerile ca aderarea la UE ar putea provoca o explozie a importurilor second-hand au despartit in doua apele pietei auto din Romania. Daca "traditionalistii" vad in taxa de mediu un colac de salvare pentru afacerile cu masini noi, "modernistii" sustin ideea integrarii "pe roti uzate". 

 

Teoretic, infama taxa de mediu ar urma sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2007. Teoretic, pentru ca exista si o conditie "sine qua non": sa aderam anul viitor la UE. Potrivit ministrului mediului Sulfina Barbu, valoarea acesteia ar urma sa fie stabilita "dupa metodologia aplicata de tarile care au intrat in ultimul val in UE", cu mentiunea ca va fi adaptata la nivelul de trai din Romania.

 

Cum s-ar traduce asta in cifre nu o pot spune nici Ministerul Mediului, nici cei de la Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), sustinatori declarati ai proiectului. Momentan se pot face doar speculatii: dupa unele voci din piata, taxa de mediu ar urma sa fie de pana la 2.000 de euro, altii ridicand acest plafon pana la 3.000 de euro, in functie de vechimea automobilului si de gradul de poluare al acestuia. Invaluita in "noxe" ramane si destinatia acestor bani. Una dintre variantele vehiculate ar fi aceea a directionarii lor catre fondul destinat "primei de casare", deci inspre sprijinirea vanzarilor de masini noi.

 

Dupa cum se stie, programul a fost initiat pentru intinerirea parcului auto romanesc - cu o vechime medie a unei masini de 13,5 ani, una dintre cele mai mari valori din Europa. Acesta a fost si unul dintre motivele pentru care importurile de autoturisme rulate au fost si inca sunt prohibitive: nu mai vechi de 8 ani si minim Euro 3. Consecintele? Anul trecut, in Romania au fost aduse 24.838 de autovehicule second-hand, excluzandu-le pe cele comerciale sau de transport de calatori, cu o valoare inainte de taxe de 190 de milioane de euro, conform Autoritatii Vamale din Romania.

 

Prin comparatie, numarul masinilor noi vandute in aceeasi perioada a fost de peste 215.000 de unitati. De altfel, 2005 a fost un an al recordurilor absolute pentru piata auto, care a ajuns la peste 2,5 mld. euro. Conform APIA, in primele doua luni ale lui 2006 vanzarile de autoturisme noi din Romania au crescut cu 8,8%, comparativ cu perioada similara a anului trecut, ajungand la un total de 29.860 de unitati.

 

Dincolo de cifre, initiativa ministrului Barbu a fost primita cu vadita "raceala" de reprezentantii Automobil Clubului Roman, care au afirmat chiar ca s-ar urmari astfel favorizarea anumitor grupuri de interese de pe piata: "Pentru evitarea protestelor firesti ce ar putea aparea in urma restrictionarii dreptului de a comercializa liber automobile, contrar pietei libere din interiorul Uniunii Europene, grupurile de interese au gasit o portita ecologica". De cealalta parte, Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, arata ca "APIA este favorabila adoptarii unei politici coe-rente, bazate pe practica si experienta europeana in domeniu, care au ca principiu de baza faptul ca cel ce polueaza mai mult trebuie sa si plateasca mai mult". Potrivit lui Valmar, APIA sprijina aplicarea acestei taxe pentru toate importurile de automobile, nu doar pentru cele rulate.

 

Totusi, este evident ca o astfel de taxa ar afecta mai ales pretul masinilor cumparate la mana a doua. Sa luam o Skoda Octavia Tour, cel mai vandut model de import in primele doua luni ale acestui an in Romania. Pe unul dintre cele mai vizitate site-uri de vanzari auto second-hand din Germania, www. mobile.de, un astfel de model a fost scos la vanzare la un pret de 3.000 de euro.

 

Autoturismul in cauza are motor de 2 litri pe benzina, 60.000 de kilometri parcursi,  ABS si a fost inmatriculat in 1999. Dupa aderare, un roman ar putea plati in jur de 500 de euro cheltuieli de drum pana in Germania, taxa pe mediu de aproximativ 1.000 de euro, plus cheltuielile de inmatriculare, ceea ce ar ridica pretul total  la mai bine de 5.000 de euro. O Skoda Octavia Tour noua, cu motor de 1,8 si dotari echivalente, se vinde acum in Romania cu peste 13.000 de euro.

 

Un contraargument pentru introducerea taxei ar fi acela al "puterii exemplului": daca un autoturism poate sa circule in Franta, Germania sau Italia si are inspectia tehnica la zi, de ce nu ar putea sa o faca la fel de bine si in Romania in aceleasi conditii? Practic, prin renuntarea la normele actuale de import, ar putea fi aduse in tara si masini mai vechi de opt ani, inclusiv din categoria celor care nu respecta normele de poluare. "Astfel, autoturisme vechi, cu grad de uzura ridicat, poluante si chiar mai putin sigure in trafic vor intra in Romania fara nici un fel de limita", crede Brent Valmar, in opinia caruia Registrul Auto Roman nu reprezinta un filtru cu suficienta acuratete pentru a impiedica o avalansa de masini uzate. "Sigur ca RAR isi are menirea sa, dar poate actiona numai in cadrul strict al conformarii autoturismului cu reglementarile tehnice, nu si in sfera politicii de mediu, a celei fiscale ori a politicii comerciale."

 

Pe de alta parte, chiar si in conditiile introducerii unei taxe de mediu, se anticipeaza o crestere a numarului de importuri auto second-hand. O perspectiva nu tocmai imbucuratoare pentru dealerii de masini noi. O alternativa pentru acestia ar fi sistemul "buy-back", prin care contravaloarea masinii vechi este folosita ca avans pentru una noua. De altfel, din cate spune Valmar, "unii dintre membri APIA fac parte din grupuri care detin si societati specializate in comercializarea autoturismelor uzate si care in mod cert isi vor extinde aria de activitate dupa 2007". La Tiriac Auto, exista posibilitatea de a returna masina rulata prin intermediul a doua firme: Romcar Motors si Star Forum. La randul lor, cei de la Porsche Romania au infiintat divizia de buy-back Weltauto, sistemul fiind adoptat si de catre Automobile Bavaria inca din 2003. Implicat in activitatea de buy-back este si Renault Nissan, importatorul celei mai vandute marci auto din Romania, prin intermediul concesionarilor sai.

 

Analistii sunt de parere ca un importator de masini noi, care ofera si servicii de buy-back, va avea o evolutie mai robusta pentru ca va putea sa balanseze intre profiturile obtinute din vanzarile ambelor categorii de autoturisme. La fel de adevarat este ca acelasi client isi va putea vinde masina unui dealer de autovehicule second- hand. AAA Auto, cel mai mare furnizor de masini de ocazie din centrul Europei, si-a facut intrarea pe piata din Romania in ultima parte a anului trecut. In doar patru luni - din septembrie pana in decembrie, AAA Auto a vandut 941 de masini, realizand o cifra de afaceri de 8,21 milioane de  euro.

 

Iar pentru 2006 echipa de vanzari a companiei are ca target atingerea unei cifre de vanzari de 3.500 de automobile. Anthony James Denny, presedintele consiliului de administratie al AAA Auto, considera ca, "daca luam afacerea noastra drept model, nu consideram ca un alt comerciant de masini rulate reprezinta in momentul de fata o amenintare pentru compania noastra". AAA Auto si-a dezvoltat propria oferta de servicii financiare pentru achizitionarea autovehiculelor din parcul auto, provenite in proportie de 60% de pe piata autohtona.

 

Tot in luna septembrie a anului trecut, si-a facut intrarea pe piata romaneasca si New Kopel, o companie israeliana de leasing operational care a incheiat contracte pentru vanzarea a 1.000 de autovehicule pana la sfarsitul lunii februarie. Majoritatea semnelor indica faptul ca 2006 cu greu ar mai putea fi un an al stabilirii unor noi recorduri de vanzari la masini. Dar 2007 ar putea fi un alt "an auto". Chiar daca unul la mana a doua.

Urmărește Business Magazin

/actualitate/auto-taxa-de-mediu-lt-br-gt-imparte-industria-in-doua-977080
977080
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.