Cum ne putem proteja datele personale în mediul online

Autor: Andra Stroe Postat la 28 ianuarie 2020 317 afişări

Cum ne putem proteja datele personale în mediul online

Un raport Kaspersky a descoperit recent că peste jumătate dintre utilizatorii de Internet (56%) consideră că deplina confidenţialitate în lumea digitală modernă este imposibilă şi nu este greu de înţeles de ce există această viziune. Având în vedere că nouă din zece (89%) persoane intră online de mai multe ori pe zi, Internetul a devenit strâns legat de tot ceea ce facem – de la cumpărături şi vizionare de filme, până la următorul pas în carieră, socializare şi activitatea bancară. Acţiunile noastre online denotă chiar tipul de conţinut pe care îl vedem, reclamele care li se adresează făcându-i pe unii oameni să simtă că zonele lor sigure sunt invadate. Prin urmare, este Internetul o zonă sigură sau una de război?

Cercetările Kaspersky arată că aproape o treime (32,3%) dintre oameni nu ştiu cum îşi pot proteja pe deplin confidenţialitatea datelor în mediul online, în timp ce unele persoane cred că nu au suficientă putere pentru a se opune încălcării vieţii lor private. În mod îngrijorător, mai mult de o persoană din zece (13%) şi-a pierdut interesul pentru modul în care îşi poate îmbunătăţi confidenţialitatea datelor.

Chiar dacă poate părea o zonă de război, lumea online poate fi mai sigură cu ajutorul unui plan bine gândit. Dacă e să analizăm în amănunt cât de mult îşi valorizează şi protejează oamenii informaţiile, mulţi utilizatori se expun – poate involuntar – unui risc foarte mare prin faptul că nu sunt destul de precauţi cu datele lor personale. Acest lucru ar putea submina toate celelalte măsuri puse în aplicare pentru a menţine securitatea.

Oamenii au percepţii diferite asupra vieţii private, dar există consecinţe foarte reale atunci când datele personale sunt folosite în mod abuziv sau ajung pe mâini greşite. În ciuda acestui fapt, una din cinci (18%) persoane şi-ar sacrifica fără probleme confidenţialitatea şi şi-ar împărtăşi datele personale în schimbul a ceva gratuit.

Partajarea pe reţelele de socializare poate fi, de asemenea, o spirală descendentă, mulţi oameni fiind neatenţi cu informaţiile lor personale online în încercarea de a obţine câştiguri pe termen scurt şi „like-uri” sociale – cu consecinţe pe termen lung, uneori dezastruoase. Presupusul lider al grupului care a jefuit-o pe Kim Kardashian la Paris în 2016 susţine că el şi asociaţii lui au aflat de călătoria acesteia de pe reţelele de socializare şi au putut aprecia astfel valoarea bijuteriilor înaintea furtului. Deşi acest lucru poate părea un exemplu extrem, devine tot mai des întâlnit ca angajatorii şi potenţialii angajatori să verifice pe LinkedIn, Instagram, Facebook şi Twitter dacă personalul şi candidaţii au o reputaţie bună, iar angajaţii nu fac o imagine proastă companiei.

Conceptul de confidenţialitate în mediul online poate fi complex, dar de la consecinţe financiare până la cele emoţionale, utilizarea greşită a datelor online poate avea efecte resimţite timp de mai mulţi ani. În ciuda atenţiei acordate acestui subiect în mass-media, breşele de confidenţialitate online sunt foarte reale. Cercetările Kaspersky au arătat că peste un sfert (26%) dintre respondenţi şi-au văzut datele personale accesate de cineva fără acordul lor – procentul ridicându-se la aproape o treime (31%) printre tinerii cu vârste între 16 şi 24 de ani. Pentru 24% dintre aceşti oameni, datele lor private sau secrete au fost furate şi folosite. Aproape jumătate (46%) dintre ei au avut datele personale accesate din conturile online fără permisiunea lor.

David Jacoby, Kaspersky head of security research – North Europe, spune că nu trebuie să ne pierdem încă orice speranţă în ceea ce priveşte viaţa privată. Prin adoptarea unei abordări holistice privind securizarea sistemelor personale, oamenii pot rămâne protejaţi: „Ne concentrăm pe imunitatea cibernetică, scopul nostru fiind să protejăm toate mediile împotriva atacurilor cibernetice. Cheia este prevenţia, iar prin educaţie şi sfaturi simple şi uşor de înţeles, ne propunem să facem viaţa online mai sigură pentru toată lumea”.

„Confidenţialitatea şi siguranţa în mediul online sunt concepte subiective, cu toţii având „niveluri” diferite de securitate, dar cel mai important este să ne asumăm responsabilitatea propriei noastre identităţi online. În ciuda temerilor noastre şi a realităţilor asociate cu folosirea necorespunzătoare a datelor online, confidenţialitatea datelor este şi ar trebui să fie realizabilă pentru toată lumea. Secretele pot rămâne în siguranţă, iar pierderile de date nu ar trebui să fie ceva la care ne aşteptăm să se întâmple, ci o excepţie atunci când tranzacţionăm online. Câteva măsuri adecvate de „igienă” digitală, alături de conştientizarea importanţei vieţii private online şi a modalităţilor de protecţie, pot preîntâmpina compromiterea datelor, spune Jacoby.

Iată sfaturile pe care reprezentanţii Kaspersky le recomandă pentru a nu deveni victimele utilizării necorespunzătoare a datelor personale:

-Gândiţi-vă de două ori înainte de a posta pe canalele de socializare. Ar putea exista consecinţe importante dacă faceţi publice anumite opinii sau informaţii personale? Poate fi folosit conţinutul postat împotriva voastră sau în detrimentul vostru acum sau în viitor?

-Nu împărtăşiţi parolele conturilor online cu familia sau prietenii. Poate părea o idee bună sau comod să împărtăşiţi conturile cu cei dragi, dar creşte şi probabilitatea ca parolele să fie descoperite de către atacatori. Păstraţi-le secrete pentru a vă proteja confidenţialitatea în cazul în care una dintre aceste relaţii personale se deteriorează.

-Luaţi-vă în serios confidenţialitatea datelor în mediul online şi nu împărtăşiţi sau nu permiteţi accesul terţilor la informaţiile proprii, decât daca este absolut necesar, pentru a reduce expunerea.

-O soluţie formată din produse de securitate şi paşi practici pot reduce ameninţările şi păstra datele personale în siguranţă în mediul online – de exemplu, o soluţie bună de securitate şi un manager de parole.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
viata,
tranzactionare,
confidentialitate

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.