Dragoş Pavăl, cofondatorul Dedeman şi românul care a investit în expansiune: Astăzi, am atins stadiul în care ne permitem să visăm cu ochii deschişi. Visuri cu capital de risc, extinderi geografice ambiţioase şi diversificare

Autor: Bogdan Alecu Postat la 04 septembrie 2023 398 afişări

Dedeman a devenit sinonim cu conceptul de bricolaj în România în ultimii 30 de ani, pe măsură ce reţeaua pornită în Bacău s-a extins la nivel naţional.

De aproape 30 de ani, fraţii Dragoş şi Adrian Pavăl pariază pe dezvoltare Au investit în bricolaj, mizând pe dorinţa românilor de a-şi renova şi construi noi locuinţe l Şi apoi, au investit mai departe, devenind cel mai mare proprietar român de clădiri de birouri Investiţiile lor nu s-au oprit aici, cumpărând participaţii – mai mari sau mai mici - şi în companii precum Promateris, Alro Slatina, Transelectrica, Purcari, Cemacon sau Farmacia Tei Ce urmează? „Avem în plan să ne continuăm extinderea la nivel naţional şi regional, menţinând acelaşi set de valori după care ne-am ghidat până în prezent şi implicându-i pe membrii tineri ai familiei noastre în toate activităţile grupului.“

Dedeman a devenit sinonim cu conceptul de bricolaj în România în ultimii 30 de ani, pe măsură ce reţeaua pornită în Bacău s-a extins la nivel naţional.

Povestea fraţilor Pavăl - Dragoş şi Adrian - a început însă în primii ani după Revoluţie, când au pornit afacerea de la zero. A durat circa un deceniu până au ajuns la formatul actual de magazin. În 1995, ei au deschis primul magazin de bricolaj de mari dimensiuni, dar prima unitate modernă a fost inaugurată la Suceava, în 2003, pentru ca şase ani mai târziu cei doi antreprenori să intre şi pe piaţa din Bucureşti, pe Şoseaua Giurgiului.

Între timp, Dedeman a reuşit să ajungă, în 2023, la aproape 30 de ani de la fondarea businessului, la o reţea de circa 60 de magazine, timp în care companii străine precum Praktiker, Bricostore, BauMax sau OBI au intrat şi ieşit de pe piaţa locală.

„În urmă cu 25 de ani, Dedeman era o reţea formată din şapte micromagazine localizate în Bacău. În acea perioadă, înce­puse să ni se contureze pentru prima oară în minte aspiraţia de a trece graniţele oraşului nostru şi de a deschide un magazin în Roman. Cred că pe atunci nici nu îndrăz­neam să visăm aşa departe şi să proiectăm un viitor atât de promiţător pentru Dedeman. Cu toate acestea, ştiam că avem ambiţie, idei bune şi hotărâre şi că prinseserăm un mo­ment extrem de favorabil în perioada în care am pus bazele companiei“, povesteşte astăzi Dragoş Pavăl.

În 2015, pentru prima dată, cea mai mare companie antreprenorială din România – Dedeman Bacău – depăşea ca rulaj cea mai mare companie controlată de stat – Electrica Furnizare. De atunci au trecut opt ani. Iar astăzi, retailerul de bricolaj este în conti­nua­re, de departe, cel mai mare business antre­prenorial din România, cu peste 11 miliarde de lei cifră de afaceri în 2022. Mai mult, este în top 20 cele mai mari firme din economie.

An după an, Dedeman a înghiţit o felie tot mai consistentă de piaţă, fiind retailerul cu cea mai spectaculoasă evoluţie în perioada de după 2008. În tot acest timp, şi economia României a cunoscut o dezvoltare puternică şi, în plus, ţara a devenit membră a UE şi NATO.

„În decursul ultimelor două decenii şi jumătate, România a evoluat semnificativ, iar pe multiple fronturi, această transformare a fost radicală, luând în considerare moşte­ni­rea lăsată de perioada comunistă, ideologie care s-a infiltrat adânc în fiinţa noastră naţională. Momentele aderării la NATO şi, ulterior, la Uniunea Europeană s-au dovedit a fi repere esenţiale, catalizând progrese con­siderabile în economia locală prin deschide­rea de noi perspective şi oportunităţi în ceea ce priveşte investiţiile, schimburile comercia­le, digitalizarea şi evoluţia tehnologică. Evi­dent, probabil că ar fi fost posibile realizări mai ample, dar ceea ce am reuşit să atingem până acum este de-a dreptul remarcabil, conturând premise solide pentru un viitor promiţător“, spune Dragoş Pavăl.

El explică faptul că îşi doreşte ca economia României să-şi continue creşterea în mod sustenabil, iar pentru ca acest lucru să fie posibil, este esenţial să fie valorificate cu inteligenţă şi grijă atât resursele umane, cât şi cele materiale de care dispune ţara.

„În acelaşi timp, canalizarea investiţiilor în sfera educaţiei trebuie să primeze, pentru a putea cunoaşte progrese semnificative şi o evoluţie echilibrată şi armonioasă a so­cietăţii“, a subliniat antreprenorul.

În ceea ce priveşte Dedeman, mai de­parte miza o constituie continuarea expan­siunii. Deşi este în top jucători regionali, Dedeman nu are niciun magazin în afara graniţelor României.

„Avem în plan să ne continuăm extin­derea la nivel naţional şi regional, menţinând acelaşi set de valori după care ne-am ghidat până în prezent şi implicându-i pe membrii tineri ai familiei noastre în toate activităţile grupului. Suntem ferm convinşi că această abordare ne va oferi premisele necesare pentru a menţine traiectoria ascendentă pe care am parcurs-o până în acest moment“, explică Dragoş Pavăl.

Dar drumul de până acum, spre businessul de peste 2,2 miliarde de euro, nu a fost lipsit de provocări. Ba din contră, au existat mai multe perioade cu probleme, cele mai mari fiind înregistrate în a doua parte a anilor ’90, când inflaţia galopantă ridica foar­te mari obstacole tuturor din mediul local de afaceri, iar leul se devaloriza zi după zi.

„Criza din 1997, când valoarea leului s-a prăbuşit brusc, aproape la ju­mătate, şi toate preţurile s-au dublat peste noapte, a fost un moment extrem de dificil. În acea perioadă, începuserăm să importăm marfă, iar da­to­riile către furnizori depin­deau de imprevi­zibilul curs valutar. Pentru ca situaţia să fie chiar mai complicată, a­veam şi un credit proaspăt con­trac­tat. Tot ce se afla pe raf­turile ma­gazinelor noas­tre îşi schimba preţul de la zi la zi, iar uneori chiar şi de mai multe ori pe parcursul unei zile. Din fericire, ne-am putut baza pe un sistem informatic dez­voltat intern, care coor­dona întreaga ac­tivitate a celor şapte maga­zine pe care le a­veam la mo­mentul res­pectiv. Pot spu­ne chiar că as­ta ne-a salvat. Atunci am în­ţeles că în cli­matul ne­prie­te­nos al cri­zei su­pravie­ţuiesc şi prosperă doar cei care acţionează rapid şi cu hotărâre. A fost un moment greu, pentru că încă ne aflam la început, nu aveam mo­dele sau exemple în jur şi nici suficientă ex­perienţă“, a subliniat fondatorul De­deman.

Pe de altă parte, el ex­plică faptul că toc­mai lec­ţiile învăţate în 1997 au dus la acce­lerarea investiţiilor în ur­mă­toarea criză - cea din 2009-2010, Dedeman mizând pe dezvol­tare şi expansiune, în timp ce alţii restrân­geau activitatea.

„Lecţiile învăţate atunci ne-au servit însă ca model pentru următoarea criză, cea din 2009, care ne-a deschis de fapt uşa către oportunităţi de neegalat pentru Dedeman. Atunci am inaugurat primul magazin în Bucureşti, iar de acolo am ac­celerat ritmul de creştere, triplând reţeaua de magazine la nivel naţional în următorii patru ani“, îşi aminteşte cofondatorul Dedeman.

Viaţa de antreprenor, pe lângă provo­cările şi riscurile pe care le implică, este presărată cu momente de stres şi eşecuri, dar şi cu satisfacţii remarcabile, este de părere Dragoş Pavăl.

„Plăcerea de a contura o echipă unită, care contribuie la dezvoltarea afacerii tale, aduce o bucurie inestimabilă. În primele eta­pe, navigam fără ezitare între întâlniri cu fur­ni­zorii, procese de recrutare şi chiar descăr­carea camioanelor cu gresie. Apoi, pe măsu­ră ce afacerea capătă dimensiune, insomniile devin o constantă firească. În miezul nopţilor nedormite însă, apar ideile măreţe. Şi atunci, de ce să mai ai nevoie de somn? Astfel contribui la creşterea consumului de cafea pe cap de locuitor şi treci la treabă cu entuziasm alături de colegi pentru a materializa proaspetele idei şi concepte“, povesteşte Dragoş Pavăl.

La aproape 30 de ani de la demararea Dedeman, businessurile familiei Pavăl sunt concentrate sub umbrela Pavăl Holding, iar cei doi fraţi fondatori nu mai sunt doar cei care controlează cel mai mare business an­treprenorial local, cel mai mare retailer sau cea mai extinsă reţea de bricolaj de pe piaţa autohtonă, ci şi cel mai extins portofoliu de birouri deţinut de antreprenori români, în valoare de peste 800 mil. euro, fiind vorba de clădiri care găzduiesc peste 35.000 de cor­poratişti. Iar dincolo de asta, ei au continuat să investească în companii-cheie din econo­mie şi în alte businessuri antreprenoriale, precum Farmacia Tei.

„Astăzi, am atins stadiul în care ne permitem să visăm cu ochii deschişi. Visuri cu capital de risc, extinderi geografice ambi­ţioase şi diversificare. Insomniile sunt prelua­te cu sete de noua generaţie. Iar noi suntem norocoşi că îşi doresc să se implice şi să con­tinue să viseze“, spune Dragoş Pavăl.

Mai mult, deja în top management îşi fac loc cei din noua generaţie. Karina Pavăl este fiica lui Dragoş Pavăl. Ea s-a născut în sep­tem­brie 1993 la Bacău. A studiat la Londra, întâi la Queen Mary University of London şi apoi la University of Cambridge, unde a absolvit un master în finanţe şi real estate. După termi­narea studiilor, s-a întors în România, pentru a se implica în businessul familiei.

Prima menţiune a Karinei Pavăl într-o tranzacţie a fost în comunicatul emis după achiziţia portofoliului de birouri al CA Immo contra sumei de 377 mil. euro, va­loare-record pentru piaţa locală.

Karina Pavăl, vicepreşedinte Pavăl Holding, într-un comunicat al avocaţilor de la KPMG Legal-Toncescu, declara după parafarea tranzacţiei în 2022 că „prin această achiziţie reconfirmăm încrederea noastră în potenţialul pe termen lung al sectorului imobiliar, securizând clădiri performante de birouri, de clasa A, în locaţii ireplicabile din Capitală. În plus, ne bucurăm să preluăm şi echipa locală de management, o echipă bine sudată şi experimentată, care va continua să asigure succesul acestui portofoliu. (...).“

Prin achiziţia portofoliului respectiv, Pavăl Holding a consolidat puternic prezen­ţa românilor pe piaţa locală de birouri, care până atunci era puternic dominată de fonduri internaţionale. Dacă până de curând cel mai mare proprietar român de birouri de pe plan local era Liviu Tudor, care deţine West Gate şi Yunity, cu un total de 150.000 mp, acum fraţii Pavăl au trecut de borna de 350.000 mp cu noile achiziţii din 2022.

„Viitorul businessului va fi plămădit cu grijă de către generaţia următoare. Copiii mei, Karina şi Darius, s-au alăturat deja echi­pei noastre, aducând cu ei un suflu proaspăt, o viziune îndrăzneaţă şi ambiţioasă, funda­men­tate pe competenţe dezvoltate în insti­tuţii de învăţământ de prestigiu din străină­tate. Sunt foarte implicaţi în tot ceea ce fac, foarte dornici să înveţe şi abundă în poten­ţial. Toţi tinerii din cadrul companiei ono­rează istoria şi îmbrăţişează aceleaşi valori care stau la temelia afacerii noastre. Cu în­credere fermă în abilităţile lor, avem în vedere extinderea businessului în afara graniţelor României în următorii ani, direcţie în care am făcut deja primii paşi, păstrând totodată spiritul inovator şi principiile etice care ne-au definit şi ne-au călăuzit întotdeauna. Cu toate acestea, angajamentul nostru în România va rămâne acelaşi, continuând cu iniţiative de bine pentru comunitate şi investiţii care să contribuie la dezvoltarea ţării noastre“, a conchis Dragoş Pavăl.

Cea mai recentă investiţie coordonată de Karina Pavăl a fost cea prin care grupul litua­nian Apex Alliance şi Pavăl Holding au achi­zi­ţionat Grand Hotel Gardone, un hotel inau­gurat în anul 1884 pe malul lacului italian Garda. Cele două părţi au anunţat un plan de investiţii de 45 mil. euro în lucrări de reno­vare şi restaurare care vor începe în 2024.

Dedeman deţine astăzi cinci centre logistice, un parc auto propriu şi are magazine cu suprafeţe cuprinse între 7.500 şi 18.000 de metri pătraţi, poziţionându-se de câţiva ani la vârful pieţei locale de bricolaj şi devenind cea mai mare companie antreprenorială românească după cifra de afaceri. La 30 de ani de la fondarea businessului, în 2022, oficialii Dedeman spuneau că portofoliul de produse a ajuns să numere 60.000 de piese, faţă de 12.000 în 2001.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Dragoş Pavăl,
Dedeman,
expansiune,
bricolaj

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.