EVALUARI: Cine si cum stabileste pretul corect al unei afaceri in Romania?
Cele sapte milioane de euro, cat a totalizat piata evaluarilor in 2005, pot parea un pumn de maruntis in comparatie cu cele 28 de miliarde ale retailului. Insa cele sapte milioane vor fi tot mai multe, incepand cu 2007. Dar ce va transforma in bancnote tot acest maruntis?
Cele sapte milioane de euro, cat a totalizat piata evaluarilor in 2005, pot parea un pumn de maruntis in comparatie cu cele 28 de miliarde ale retailului. Insa cele sapte milioane vor fi tot mai multe, incepand cu 2007. Dar ce va transforma in bancnote tot acest maruntis?
Un preot este prezent in toate momentele importante din viata unui om, de la nastere pana la moarte. Asemeni preotului, un evaluator asista companiile in situatiile cheie ale existentei lor." Definitia pe care clujeanul Adrian Crivii, managing partner la Darian - unul dintre cei mai importanti evaluatori independenti de pe piata romaneasca - o da activitatii unei firme de evaluare nu are nici pe departe ceea ce
s-ar putea numi o rigoare de manual. Dar reuseste sa-i surprinda intru totul esenta.
Asadar, daca acceptam premisa ca prezenta unui "duhovnic" in viata unei companii este un dat implacabil, care ar fi "momentele importante" despre care vorbea Crivii? Primul dintre ele ar coincide cu cel dintai drum pe care un antreprenor il face la banca pentru contractarea unui credit. Majorarea de capital sau pregatirea unei fuziuni/achizitii poate fi un alt pretext pentru a apela la serviciile evaluatorului. Dar daca toate exemplele amintite pana acum au vizat momentele fericite din viata unei intreprinderi, evaluatorul poate batea la usa companiei si cu alte ocazii, mai putin faste, cum ar fi vanzarea unei parti din active sau chiar lichidarea in sine.
Anul trecut Darian a avut o cifra de afaceri de un milion de euro, piata totala a serviciilor de evaluare ridicandu-se la sfarsitul lui 2005 la sapte milioane de euro. In 2006, compania - printre ai carei clienti se numara Terapia, LukOil si RADET - a realizat acelasi volum de afaceri doar in primele sapte luni ale anului. Pana acum, piata de evaluare a crescut intr-un ritm pe care analistii il considera acceptabil, insa cifrele sunt inca mici. Adrian Crivii - care este si actionar majoritar la Darian, companie pe care urmeaza sa o detina in totalitate pana la sfarsitul anului - estimeaza ca piata va creste la 9-10 milioane de euro anul acesta, in vreme ce pentru 2007 este asteptat un plus de 25-30%. Dar daca toate aceste cifre sunt relative, mai sigure sunt motoarele cresterii. Crivii este de parere ca unul dintre catalizatorii pe termen lung ai vanzarilor companiilor din aceasta piata este obligatia companiilor mari de a face raportari financiare cu audit si evaluari de incredere. Aceasta obligatie devine si mai evidenta pentru companiile care se pregatesc de un IPO sau de o fuziune/achizitie.
O concluzie preliminara ar fi aceea ca evaluatorii isi trag seva din cresterea economica in sine. O intrebare, sa-i spunem in oglinda, ar fi: cum contribuie activitatea de evaluare la dinamizarea economiei? Dumitru Becsenescu, proprietarul si presedintele grupului Antares, spune ca evaluarile pe care bancile le-au facut companiilor sale au fost in general foarte prudente. "Sunt dezamagit ca, in multe situatii, activele mele au fost subevaluate. Mai mult decat atat, mi s-au evaluat doar activele usor vandabile. Evaluarile de business nu sunt inca raspandite la noi." Iar principalul motiv de nemultumire al presedintelui Antares ar fi acela ca, din cauza a ceea ce el numeste subevaluari, nu a putut sa obtina nivelul de finantare pe care si-l dorea. Antares reuneste companii cu activitate in industria petroliera, transport de marfa si persoane, turism si real estate. In general, evaluarile facute proprietatilor Antares au fost facute de evaluatori ai bancilor.
De la 1 ianuarie 2007, insa, companiile nemultumite de "prudenta bancilor" au un motiv de bucurie: odata cu intrarea in vigoare de la aceasta data a acordului BASEL II, institutiile bancare vor fi obligate sa apeleze exclusiv la evaluatori independenti. Iar BASEL II este sursa de optimism si pentru evaluatorii non-bancari, care vor castiga gratie noilor norme cel putin un milion de euro; adica valoarea serviciilor de evaluare facute "in-house" de catre banci, care va fi transferata automat jucatorilor independenti.
Pe de alta parte, bancile reprezinta si acum una dintre cele mai importante surse de clienti pentru evaluatori. "Banca ne recomanda clientilor care vin sa ia o finantare", spune Adrian Crivii, care colaboreaza cu mai multe institutii financiare precum City Bank, BT sau Raiffeisen Bank. Daca grosul clientilor vine de la banci, cea mai mare parte a proiectelor de evaluare provine din real estate. "Evaluarea imobiliara reprezinta 60-70% din veniturile noastre", mai spune Crivii. Dar evaluarea proprietatilor imobiliare este terenul pe care evaluatorii "generalisti" concureaza cu diviziile de evaluare ale companiilor de real estate. Cativa dintre cei mai importanti jucatori din aceasta zona sunt Colliers International, Eurisko sau CB Richard Ellis.
Pe langa evaluarea imobiliara, portofoliul de servicii al unei companii precum Darian o include si pe cea contabila. O zona dominata de asa-numitii Big Four - KPMG, Deloitte & Touche, PricewaterhouseCoopers, Ernst & Young -, dintre acestia distingandu-se PwC. Dar directorul Darian marturiseste ca, in ciuda concurentei, compania sa colaboreaza cu PwC. "Sunt situatii cand compania de consultanta financiara ne recomanda pe noi pentru evaluare atunci cand aceasta se ocupa de audit. Ideea e ca, dupa falimentul Arthur Andersen, auditorul nu poate fi in acelasi timp si evaluator."
Evaluarile imobiliare sunt un business de volum pentru evaluatori. Profiturile se fac din activitati cu valoare adaugata mai mare, cum ar fi proiectele de delistare a unor companii de pe Bursa - vezi cazurile Sanex sau Cesarom. Apropo de rentabilitate, Adrian Crivii sustine ca o rentabilitate neta de 40% este realizabila pentru compania sa. "Acum avem o rentabilitate de 30% pe fondul unor investitii in IT si in personal."
La aceasta ora, doar in Asociatia Nationala a Evaluatorilor din Romania sunt inscrise aproximativ 160 de companii, dintre care majoritatea sunt microintreprinderi cu cifre de afaceri de pana in 100.000 de euro. Insa cei mici au avantajul ca acopera zone in care numele cu greutate nu au birouri locale. Cand intr-o astfel de zona apare un proiect important, liderii pietei sunt nevoiti sa colaboreze cu cei mici. Este o piata atomizata, iar numele celor care conteaza cu adevarat deja se stiu. E o sentinta implacabila?
Bogdan Georgescu, director general al Colliers - companie in cazul careia 10% din venituri vin din evaluari -, spune ca "evaluarile au la baza o buna intelegere a pietei locale, iar acest lucru nu este usor de realizat pentru ca lucram intr-o piata foarte putin transparenta". Consecinta directa ar fi aceea ca evaluatorii care vor supravietui sunt cei care cunosc bine piata. De unde si probabilitatea mica a aparitiei unor noi jucatori. Evaluarile par sa fie facute.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro