Fusu: Am cheltuit primul milion

Postat la 11 septembrie 2007 2 afişări

Milioanele primite dupa ce a vandut o parte din Neogen ii dau lui Calin Fusu confortul de a putea cheltui mai mult pentru oameni, achizitii si promovare, fara sa stea cu ochii pe marje. Fusu a dezvaluit, intr-o discutie cu BUSINESS Magazin, ce directii de investitii are in gand.

Milioanele primite dupa ce a vandut o parte din Neogen ii dau lui Calin Fusu confortul de a putea cheltui mai mult pentru oameni, achizitii si promovare, fara sa stea cu ochii pe marje. Fusu a dezvaluit, intr-o discutie cu BUSINESS Magazin, ce directii de investitii are in gand.

Recent, Calin Fusu, in continuare actionarul majoritar de la compania online Neogen, a mai cumparat un site de socializare online - Impulse.bg, punctand astfel cate o achizitie, anul acesta, pentru trei din tarile unde este prezent, Romania, Republica Moldova si Bulgaria. Celelalte doua site-uri sunt Faces.md si Colegi.ro, la egalitate din punctul de vedere al pretului, dupa cum spune Fusu, iar Impulse.bg a fost cel mai ieftin: in total, cele trei au luat din contul Neogen cateva sute de mii de euro.

Tot recent, intreprinzatorul a mai cochetat cu ideea de a prelua site-ul Hotnews.ro, unul din editorii online importanti din Romania. Nu a facut-o insa, spune Fusu, intai pentru ca achizitia l-ar fi pus pe picior de razboi cu alte grupuri media cu care sugereaza ca ar vrea sa devina partener pentru viitoare planuri si doar apoi pentru ca pretul ar fi fost prea mare. "Daca stau sa ma gandesc, pentru Neogen cred ca Hotnews nu ar merita nici 100.000 de euro", spune Fusu despre un site cu o cifra de afaceri anul trecut de aproape 300.000 de euro. Bine, dar care ar fi totusi o valoare corecta pentru Hotnews? "Cred ca valoarea ar ajunge undeva pe la... dar mai bine nu fac vreo estimare", se autocenzureaza Fusu, motivand cu "stricarea pietei" - e vorba de stirea cu care nu ar fi vrut vreodata sa faca prima pagina a ziarelor, anume ca a vandut o participatie estimata de surse ale BUSINESS Magazin la 33% din Neogen pe aproape 5 milioane de euro si despre care sustine ca "strica" pretul achizitiilor pe care Neogen le-ar putea face. Si pe care va trebui sa le faca, pentru ca fondurile de investitii intrate in actionariat in urma cu circa doua luni, Tiger Global Management (SUA) si Wouwer Investeringen (Olanda), chiar daca sunt investitori pasivi si nu se implica in conducerea executiva, preseaza cu cresterea cotei de piata si nu a profitabilitatii. "Exista presiunea sa crestem, sa crestem si sa dominam anumite segmente. Sa le fie frica altor jucatori si sa spuna ca nu se baga unde e Neogen", comenteaza Fusu, doar pe jumatate in gluma.

BestJobs.ro, partea din business care genereaza acum mai mult de jumatate din veniturile Neogen, nu mai poate creste spectaculos, pentru ca in mare parte companiile care au nevoie de angajati noi folosesc deja aproape de capacitatea maxima serviciile de recrutare online.

Scaparea, enunta Fusu, este de a fura din cota de piata a eJobs.ro serviciul concurent, impreuna cu care domina piata de recrutare. Piedici din partea actionarului comun impotriva unei asemenea tentative nu ar trebui sa existe, Tiger Global Management fiind probabil mai interesat de dimensiunea feliei din piata de recrutare pe care o controleaza prin BestJobs si eJobs decat de raporturile dintre cele doua site-uri. "BestJobs mai are mult loc de crestere, practic ar putea creste cu 100% daca am fura cota de piata de la eJobs", afirma Fusu. Acum, conform Neogen, BestJobs detine 60% din piata de recrutare, concurentul principal fiind eJobs, fondat de Liviu Dumitrascu si Daniel Tatar, unde Tiger Global are o participatie de circa 30%.

Treptat insa, BestJobs isi va pierde din importanta pe care o are acum in generarea cifrei de afaceri. Fusu spune ca spera ca veniturile din publicitate sa le depaseasca pe cele din recrutare undeva in 2009. Publicitatea este piesa din Neogen unde mai sunt multe de rafinat. Sa ne gandim doar la faptul ca milionul de vizitatori pe saptamana ai site-urilor Neogen ar urma sa aduca anul acesta 500.000 de euro, in scenariul proprietarilor. Tinta declarata a lui Fusu, sa ajunga la incasari din reclame care sa reprezinte 25% din sumele cheltuite anual pe publicitatea online, ar putea transforma compania care acum lasa pe altii sa-i vanda o parte din spatiul publicitar propriu intr-o agentie de vanzari. "Dupa mine, daca tot avem niste bani in banca, de ce sa nu-i cheltuiesc? Noi am putea plati publisherii spunand: OK, cat iti garanteaza AdEvolution (al treilea mare jucator de pe piata de publicitate online, cu o cota de peste 20% - n. red.)? Inmulteste cu 1,5 si vino la noi. Putem sa cheltuim banii astia si sa construim reteaua."

In schimb, Stefania Croitoru, noul director de vanzari de publicitate al Neogen, venita chiar de la reteaua AdEvolution, ar vrea o abordare mai putin riscanta. "De ce sa luptam corp la corp cu toate regiile, cand putem sa mergem doar unde suntem noi cei mai buni, si anume targetarea demografica? Si vedem mai tarziu daca ne extindem."

Directorul de vanzari considera un atu al ofertei Neogen faptul ca traficul generat de site-urile din portofoliu poate fi usor impartit in profiluri care includ orasul, varsta si nivelul veniturilor, ca efect al faptului ca majoritatea serviciilor Neogen pot fi accesate doar de utilizatori inregistrati, persoane care deci au declarat in prealabil aceste date.

Energia potentiala a Neogen sta in numarul de utilizatori ai celor cateva servicii pe care le are (recrutare online, prietenii/matrimoniale, jocuri, anunturi de mica publicitate si serviciul de videosharing). Transformarea tuturor acestor servicii in parti ale unei retele sociale in care fiecare membru inregistrat poate comunica si emite continut, dar caruia in acelasi timp sa-i fie servit continut la pachet cu publicitatea este cea mai importanta linie de strategie a lui Fusu. Pe pagina personala a unui utilizator de Neogen, partea stanga este cea care-i asigura necesitatile de socializare si comunicare: lista de prieteni seamana cu o lista de contacte in Yahoo Messenger, mici comunitati personale grupate in colegi de birou, parteneri de afaceri, prieteni sau rude apropiate. Partea dreapta a paginii este dedicata continutului - facut chiar de utilizator, in cazul clipurilor video pe care orice membru le poate incarca pe pagina personala pentru a le arata prietenilor, sau servit de Fusu & Co. in cazul stirilor sau al altor materiale.

Aici apare nevoia unui furnizor de continut, ceea ce l-a facut pe Fusu sa se gandeasca la preluarea Hotnews. S-a razgandit insa pentru a nu derapa de la directia pe care si-a impus-o: "Trebuie sa ne fie foarte clar strategic ce facem. Tot ce inseamna productie de continut nu e treaba noastra. Daca trebuie sa scriem macar un rand de ceva, ne vom abtine de la zona aceea", declara Calin Fusu.

Neogen are insa nevoie evident de un partener sau mai multi, "probabil din zona trusturilor de media", care sa vina cu continut pe paginile utilizatorilor si cu care sa imparta veniturile din publicitatea ce va insoti continutul. De aici si ideea de extindere catre zona regiilor de publicitate.

In total, Fusu spune ca nu a cheltuit inca un milion de euro din banii virati de fondul Tiger Global Management pana acum: mai exact, a fost vorba doar de cele cateva sute de mii pe achizitia celor trei site-uri si cateva sute de mii pe promovarea serviciilor. Daca, in virtutea mentinerii departe de zona productiei de continut, costurile cu angajatii sunt inca relativ reduse (mare parte din cei 80 de angajati sunt concentrati in Targu-Mures), Fusu se gandeste insa la extinderea echipei de vanzari, care acum numara doar trei persoane. "Avem bani sa platim cele mai bune salarii din industrie, asa ca daca o sa gasim oameni buni la alte regii, probabil ca o sa-i luam", sustine Fusu.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Fusu: Am cheltuit primul milion
/actualitate/fusu-am-cheltuit-primul-milion-1010331
1010331
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.