Grupul irlandez Primark a venit în 2022 în România. Ce branduri de modă importante mai lipsesc astăzi de pe plan local?
♦ Piaţa locală de fashion este una dintre cele mai concurenţiale, sute de mărci, mai ales străine, luptându-se pe banii pe care românii îi cheltuie pe haine, pantofi şi accesorii.
Gigantul irlandez Primark a deschis primul său magazin de modă din România în decembrie 2022, marcând astfel intrarea pe piaţa locală. Primark este unul dintre ultimii retailerii de top care nu îşi pusese România pe harta proprie. Spre comparaţie, Inditex (proprietarul Zara) a venit direct în 2007, H&M a ajuns în 2011, iar C&A în 2009.
În ultimii cinci ani au mai fost nume noi care au venit – ba chiar unele au şi plecat între timp, cum e cazul Topshop sau Forever 21. Mai multe sunt cele care au venit şi au şi rămas, precum Anson’s, Victoria’s Secret, Kik sau 50 Styles.
Aceste branduri au intrat în cursa pentru cele circa 5 mld. euro pe care românii le cheltuie anual pe haine, pantofi, accesorii şi echipamente sportive. Pe piaţa din România sunt active câteva sute de branduri de îmbrăcăminte şi încăţăminte, per total, retailul local de modă fiind unul dintre cele mai căutate domenii de către jucătorii străini din toată lumea.
Cine lipseşte însă?
Uniqlo (Japonia), Banana Republic, Urban Outfitters, J Crew, TkMaxx, &Other Stories sau Gap sunt câteva dintre numele identificate de ZF. În realitate, lista este mult mai lungă dat fiind că sunt mii de mărci de modă în lume.
Sunt, de altfel, şi unele nume care lipsesc, dar asta după ce au intrat local şi n-au avut priză la public, precum Esprit, Orsay sau Forever 21. Şi brandul american Gap a fost în România acum mai bine de un deceniu, dar în franciză, şi a ieşit între timp.
În viitorul apropiat ar mai putea intra însă branduri noi. Spre exemplu, grupul japonez de modă Fast Retailing, unul dintre cei mai mari jucători de profil din lume, ar putea intra pe piaţa locală în 2024-2025, aducând brandul fanion Uniqlo, spun sursele din piaţă. Decizia de a veni însă va fi influenţată de evoluţia pe care marca o va avea în Polonia, cea mai dezvoltată piaţă din regiune, unde japonezii au deschis un pop-up store. Spaţiul din Varşovia e menit să testeze apele pe această piaţă, iar dacă rezultatele vor fi bune, anul viitor şi chiar şi 2024 vor fi ani în care atenţia se va îndrepta către această ţară. În cazul în care lucrurile merg bine şi cu magazine permanente, România ar putea fi următoarea ţintă, mai spun sursele ZF, care adaugă că o intrare pe plan local nu va avea loc mai devreme de a doua jumătate din 2024.
Decizia unui brand de modă de a venit în România este justificată de o serie de factori, începând cu populaţia ţării – a doua cea mai mare din regiune – şi continuând cu apetitul românilor pentru modă şi trenduri. Deşi salariul mediu este, pe piaţa locală, mai mic decât în Cehia sau Ungaria, ponderea din el care merge către haine sau pantofi este mai mare, semn că românii pun accent pe modul în care arată.
Zece giganţi străini
Ce branduri lipsesc de pe scena locală a modei?
Uniqlo
Anul lansării: 1984
Grup: Fast Retailing
Din grup mai fac parte: Comptoir des Cottoniers, Princess tam-tam, g.u., Helmut Lang, Plst, Theory
Poziţionare: se adresează persoanelor cu venituri medii, fiind concurent al Zara
Banana Republic
Anul lansării: 1978
Grup: Gap Inc
Din grup mai fac parte: Banana Republic, Old Navy, Athleta, Piperlime
Poziţionare: se adresează persoanelor cu venituri medii şi peste medie, fiind concurent al Zara
Gap
Anul lansării: 1969
Grup: Gap Inc.
Din grup mai fac parte: Banana Republic, Old Navy, Athleta, Piperlime
Poziţionare: se adresează persoanelor cu venituri medii şi peste medie, fiind concurent al Zara
Urban Outfitters
Anul lansării: 1970
Grup: Urban Outfitter
Poziţionare: se adresează persoanelor cu venituri peste medie
J Crew
Anul lansării: 1983
Grup: J.Crew Group, Inc.
Din grup mai fac parte: crewcuts, Madewell
Poziţionare: se adresează persoanelor cu venituri medii şi peste medie
TK Maxx
Anul lansării: 1976
Grup: The TJX Companies, Inc
Din grup mai fac parte: HomeGoods, HomeSense, Marshalls, TJ Maxx, Sierra Trading Post, Winners
Poziţionare: se adresează persoanelor cu venituri mici şi medii
& Other Stories
Anul lansării: 2013
Grup: Hennes&Mauritz
Din grup mai fac parte: H&M, CIS Monki, Weekday, Cheap Monday, H&M Home
Poziţionare: se adresează persoanelor cu venituri medii şi peste medie
Vero Moda
Anul lansării: 1987
Grup: Bestseller Group
Din grup mai fac parte: Only, Jack & Jones
Poziţionare: se adresează persoanelor cu venituri medii şi sub medie
OVS
Anul lansării: 1972
Grup: Gruppo Coin
Din grup mai fac parte: Stefanel, Croff
Poziţionare: se adresează persoanelor cu venituri medii
Celio
Anul lansării: 1978
Grup: Celio
Din grup mai fac parte: Camaieu
Poziţionare: se adresează persoanelor cu venituri medii
Surse: ZF, companiile
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro
- Alegătorii americani bărbaţi, superponderali, care nu au studii superioare, care nu au prieteni şi care sunt loviţi în masculinitatea lor, au înclinat balanţa în favoarea lui Donald Trump. Într-o analiză, New York Times, unul dintre cele mai importante ziare americane, spune că diviziunea pe diplome a devenit cea mai importantă diviziune în viaţa americană