Guvernul Ciucă ar trebui să anunţe în această săptămână dacă va plafona sau nu preţul combustibililor
Revenirea economiilor postpandemie, războiul din Ucraina, setul de sancţiuni impuse de Occident Rusiei - toate acestea au făcut ca ca preţul petrolului să crească la un nivel nemaiîntâlnit în ultimele decenii iar, la pompă, preţul motorinei sau al benzinei îi lasă cu gura căscată pe şoferi.
Totuşi, în Bucureşti cel puţin, un preţ al motorinei, de exemplu, care se apropie de 2 euro pe litru nu-i descurajează pe cei care au maşini diesel. Bulevardele sunt sufocant de aglomerate, la benzinării sunt cozi.
Între PSD şi PNL a izbucnit o dispută legată de preţul combustibililor: PSD îi cere ministrului liberal al energiei, Virgil Popescu, să plafoneze preţul carburanţilor, pe modelul Ungariei. Liberalii susţin, dimpotrivă, că cel care trebuie să o facă este ministrul social-democrat al finanţelor, Adrian Câciu, pentru că acolo sunt banii. Pentru că această plafonare va însemna – spune PNL – şi un cost: sunt sau nu sunt la Finanţe bani pentru un astfel de demers?
Economiştii spun că soluţia plafonării este una proastă.
„Nu aş fi de acord cu aşa ceva. Piaţa decide, dacă suntem o economie de piaţă. Dacă vrei să-l ajuţi pe cel în dificultate, da, există mecanisme care-ţi permit să-l ajuţi. Dar, la modul general, piaţa, nu statul, dictează preţurile“, spune economistul Laurian Lungu.
Într-un comunicat publicat miercuri PSD susţine că „a prezentat soluţiile pentru reducerea preţurilor la combustibili prin plafonare, respectiv introducerea unui preţ maximal sau limitarea adaosului pe lanţul comercial“.
Surse din piaţă spun că singura companiei care-şi permite să plafoneze preţul este OMV Petrom. Dacă ar face-o însă, le-ar ar scoate de pe piaţă pe toate celelalte companii. Este mai bine aşa?
Cât despre „adaosul comercial“, Gabriel Biriş, avocat de business, a făcut un calcul: din peste 9 lei preţul litrului de motorină, comerciantului îi rămâne un leu: „Ce plafonezi dintr-un leu“?
PSD admite că intervenţia Guvernului în acest domeniu nu trebuie să se facă prin instrumente fiscale întrucât acestea „sunt dificil de implementat şi nu garantează reducerea preţurilor la consumatorul final“.
„Se poate observa că soluţiile fiscale implementate în alte state europene, cum ar fi reducerea accizelor şi a TVA în Germania, nu i-au determinat pe operatorii economici să scadă preţurile la pompă. Ar fi deci o greşeală fundamentală ca Guvernul României să opteze pentru soluţii care au eşuat deja în altă parte. Din punct de vedere procedural însă, la fel cum s-a întâmplat şi în cazul plafonării preţurilor la energie electrică şi gaze naturale, proiectul de act normativ trebuie iniţiat de Ministerul Energiei, care răspunde în mod direct de monitorizarea pieţei şi a stocurilor de carburanţi“, arată un comunicat al PSD.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro