Nu-i asa ca seamana cu Matiz?

Postat la 29 martie 2006 2 afişări

Plaga marcilor pirat de genul Pawasonic, Abibas ori Suny pare-se ca s-a extins si inspre domeniul auto. Iar daca in cazul marcilor sus-mentionate era vorba doar de inventarea unor nume care sa paraziteze branduri recunoscute mondial, in cazul Chery-Chevy e mai mult decat atat: falsificatorul a copiat piesa cu piesa originalul.

Plaga marcilor pirat de genul Pawasonic, Abibas ori Suny pare-se ca s-a extins si inspre domeniul auto. Iar daca in cazul marcilor sus-mentionate era vorba doar de inventarea unor nume care sa paraziteze branduri recunoscute mondial, in cazul Chery-Chevy e mai mult decat atat: falsificatorul a copiat piesa cu piesa originalul.

 

General Motors Daewoo Auto & Technology Co. a decis, pe 20 decembrie 2004, sa intenteze proces producatorului chinez de automobile Chery Automobile Co. Ltd., acuzandu-l ca a copiat ilegal si distribuit un model GM Daewoo. Matiz a fost proiectat de catre fosta Daewoo Motor Corporation, firma ce a fost cumparata in 2002 de catre General Motors. Ulterior, GM a acordat licenta de fabricatie a modelului Daewoo Matiz firmei SAIC-GM (un joint-venture intre firma chineza Shanghai Auto Industry Corporation si GM), din motive de marketing, hotarand ca pe piata chineza masina sa fie vanduta sub numele de Chevy Spark.

 

Ceea ce i-a enervat, probabil, cel mai tare pe americani e faptul e ca Chery, fiind mai ieftin cu aproximativ 3.000 $ decat fratele sau geaman, se vinde cu mult mai bine, plus ca QQ Chery a inceput sa si exporte modelul cu pricina.

 

Procesul reprezinta un test pentru autoritatile chineze, care pana acum au avut o atitudine destul de neglijenta in problemele legate de marci si drepturi de autor. Toyota a pierdut un proces in care acuza un producator chinez ca i-a piratat sigla. Si Honda a acuzat o alta firma din China ca i-a copiat modelul CR-V, dar fara ca autoritatile sa vada vreo problema in asta. Analistii insa se asteapta ca oficialii de la Beijing sa-si schimbe atitudinea pentru a arata investitorilor straini ca justitia chineza poate fi un arbitru corect, chiar si atunci cand este acuzata o firma de stat.

 

De fapt, nici cei de la General Motors nu asambleaza singuri masini, fiindca legea chineza stipuleaza ca intr-o firma constructoare de automobile investitorul strain nu poate avea mai mult de 50% din actiuni, motiv pentru care GM construieste Spark in parteneriat cu SAIC, o firma ce apartine in totalitate statului. Si ca lucrurile sa fie si mai complicate, SAIC are relatii de parteneriat cu Chery, acesta fiind unul dintre motivele pentru care GM a decis deschiderea actiunii in instanta doar dupa o indelunga analiza.

 

Piata chineza de automobile reprezinta la momentul de fata un adevarat El Dorado al producatorilor auto. Pe de-o parte din cauza cresterii exponentiale a cererii de automobile, iar pe de alta din cauza mainii de lucru extrem de ieftine. Volkswagen, de exemplu, lucreaza in parteneriat cu mai multe firme chineze si a ajuns recent sa vanda in China mai multe masini decat in Germania. Analistii din domeniul auto clasifica producatorii de automobile din China in doua mari categorii: exista asa-numitii "tigri tineri", firme autohtone 100% (constituite recent, dupa ce China a inceput sa vireze dinspre economia comunista spre liberalizare) si "tigrii casatoriti", firme care in trecut au asamblat masini, utilizand tehnologie de sorginte sovietica, si care acum lucreaza in parteneriat cu mari producatori de automobile din strainatate.

 

Chery face parte din prima categorie, cea a noilor producatori de automobile, "flamanzi" dupa o halca de piata cat mai consistenta. Chery a fost infiintata in anul 1997 si si-a crescut cota de piata de la 0,4% in 2000 la 4% in prezent. In momentul de fata, Chery vinde patru modele diferite: Fengyun, Qiuyn, Son of East si QQ. Chery a exportat anul trecut aproximativ 10.000 de vehicule - mai mult decat oricare alt producator chinez, in tari precum Cuba, Egipt si Bangladesh.

 

Chery are insa ambitii si mai mari: la inceputul acestui an, o firma americana si-a declarat intentia de a importa in SUA 250.000 de masini noi-noute Chery incepand cu anul 2007. Revenind la Chery, masinile cu care vor ataca piata americana sunt acum in faza de proiectare, fiind vorba de cinci modele diferite. Daca vor fi complet originale ori vor semana cu modele deja existente ale competitorilor, ramane de vazut. Se pregateste, de fapt, a doua invazie asiatica a pietei americane auto, dupa cea japonezo-coreeana, iar o asemenea veste n-are cum sa-i binedispuna nici pe marii producatori americani, nici pe competitorii lor asiatici ori pe europenii deja prezenti in SUA.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
Nu-i asa ca seamana cu Matiz?
/actualitate/nu-i-asa-ca-seamana-cu-matiz-977756
977756
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.