OPORTUNITATI: UEFA, o sansa rara pentru Vodafone si Orange Romania
Recentele meciuri din Cupa UEFA dintre Steaua si Rapid le-au oferit celor doi operatori romani Orange si Vodafone o nesperata ocazie de promovare in forta a serviciilor multimedia pe telefonul mobil.
Recentele meciuri din Cupa UEFA dintre Steaua si Rapid le-au oferit celor doi operatori romani Orange si Vodafone o nesperata ocazie de promovare in forta a serviciilor multimedia pe telefonul mobil.
Fotbalul starneste pasiuni, iar impulsul emotional este unul din principalii factori care vinde continut multimedia pe portalele mobile ale operatorilor (gen tonuri de apel, wallpaper, melodii, clipuri video). Iar pentru ca fanii fotbalului sa fie adusi pe terenul potrivit, adica pe portalurile mobile, ce ocazie mai buna poate exista decat o confruntare rara intre doua echipe romanesti intr-o faza superioara a cupelor europene? O spune chiar Liliana Solomon, director executiv (CEO) al Vodafone Romania, care marturiseste ca "au fost mai multi decat ne-am asteptat, ceea ce arata ca exista o piata". Concret, cele doua meciuri dintre Steaua si Rapid au fost urmarite de 15.000 de clienti ai Vodafone, in timp ce Orange a facut publica doar audienta pentru meciul retur - 8.000 de utilizatori. Cam aceleasi sunt si cifrele care arata cat timp au ramas telespectatorii in fata telefoanelor: 3,5 minute in cazul Vodafone si 3 minute pentru Orange.
Daca ar fi sa comparam cifrele de audienta pe telefon cu cele de la televizor (meciul retur dintre Steaua si Middlesbrough a batut recordul de audienta, cu 6,6 milioane de telespectatori), desigur ca publicul fidel telefonului mobil pare insignifiant. Dar pentru operatori cifrele in cauza au cu totul alte valente: raportata la o zi obisnuita, meciurile de fotbal din Cupa UEFA au crescut traficul de date in retelele de telefonie de 8,5 ori pentru Orange si de 8 ori pentru Vodafone, iar numarul utilizatorilor unici care au folosit serviciile de televiziune in direct a crescut la ambii operatori de mai mult de 3 ori.
Orange a cumparat drepturile de difuzare de la Realitatea TV, iar Vodafone le-a obtinut de la Sport Evolution Group, partener exclusiv al FRF pentru activitatile de marketing, insa nici unul dintre operatori nu a facut publice nici sumele implicate in aceste tranzactii, nici veniturile obtinute in urma transmisiei. Pe de alta parte, transmiterea acestor meciuri ar trebui privita mai degraba ca o investitie intr-o campanie de familiarizare a publicului cu serviciile de ultima generatie.
"Suntem in stadiul in care incercam sa oferim clientilor nostri continut cat mai divers si competitii sportive la zi pentru a le trezi interesul de a utiliza si telefonul mobil pentru urmarirea unor astfel de evenimente", explica Andreea Zega, content & multimedia division manager la Orange. Iar un suporter al unei echipe de fotbal poate fi un client ideal pentru un operator de telefonie mobila. Aneta Bogdan, managing partner al Brandient, declara recent ca un pasionat de fotbal are cateva calitati interesante pentru orice afacere. "Cate branduri comerciale cunoasteti care sa se poata lauda cu un astfel de comportament al consumatorilor lor? Cand ai consumatori cu loialitati atat de puternice, este clar ca trebuie sa profiti si sa le oferi cat mai multe oportunitati de experiente cu brandul respectiv."
Intr-adevar, oferta operatorilor de telefonie mobila nu se rezuma numai la difuzarea in direct a meciurilor. Portalurile Orange World si Connex Play, prin care cei doi operatori distribuie continut multimedia, contin multe alte tentatii pentru un microbist. De la tonuri de apel cu imnul echipelor de fotbal la videoclipuri cu goluri din campionatul intern sau informatii furnizate la cerere prin SMS despre fazele importante ale unui meci in timpul jocului, toate incearca sa-i faca pe consumatori sa cumpere sau sa revina pe portal. Orange a ridicat la 13 numarul posturilor TV ce pot fi urmarite in direct pe telefonul mobil, iar intrarea brandului Vodafone in Romania va insemna si lansarea Vodafone Live!, portalul de continut multimedia al operatorului britanic. Si cum Vodafone va sponsoriza UEFA Champions League, apartenenta la grup a filialei din Romania ar putea insemna si accesul la nivel local la continut video provenit de la cea mai importanta competitie europeana de fotbal inter-cluburi.
In acest moment, operatorii de telefonie estimeaza ca mai putin de 5% din totalul telefoanelor detinute in Romania sunt compatibile cu serviciile de TV mobil. Daca avem in vedere ca numarul total al telefoanelor vandute oficial se apropie de 14 milioane, inseamna ca cei doi operatori se bat deocamdata pe un public potential mai mic de 700.000 de persoane. Chiar si asa, nu toti cei care au un telefon compatibil ii folosesc toate functiile disponibile. Vodafone a raportat recent un numar de 135.000 de clienti ai serviciilor 3G, iar Orange nu a publicat inca numarul clientilor care folosesc reteaua EDGE.
Insa evenimentele sportive, si mai ales meciurile de fotbal, par a fi prilejul ideal pentru ca operatorii sa-si poata obisnui clientii cu aceste servicii. "In general dupa transmisiunea in direct a unui meci se observa o crestere a numarului de utilizatori si a traficului cu cateva procente fata de valorile inregistrate anterior", spune Andreea Zega.
In acest ritm, cu numarul mare de suporteri din Romania, retelele de telefonie mobila au nevoie de rabdare, de investitii in drepturi de difuzare si nu in ultimul rand de echipe romanesti cu performante cat mai bune pentru ca penetrarea noilor servicii in randul clientilor sa fie un meci castigat.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro