Piata de asigurari <br/>asteapta big-bang-ul

Postat la 20 februarie 2007 2 afişări

Desi romanii sunt "mai putin atenti la protectie", iar la capitolul asigurari de viata stau inca la coada clasamentelor regionale, seful diviziei central-europene de la ING Asigurari, Tom Kliphuis, crede ca putini sunt asiguratorii ce mai pot ignora potentialul de business din Romania.

Desi romanii sunt "mai putin atenti la protectie", iar la capitolul asigurari de viata stau inca la coada clasamentelor regionale, seful diviziei central-europene de la ING Asigurari, Tom Kliphuis, crede ca putini sunt asiguratorii ce mai pot ignora potentialul de business din Romania.

 

"Toata lumea buna din Europa Centrala vrea acum sa fie aici", apreciaza, intr-o discutie in exclusivitate cu BUSINESS Magazin, Tom Kliphuis, CEO al Insurance Central Europe la ING. Economia creste, veniturile populatiei au urcat, iar clasa mijlocie in dezvoltare ii atrage ca un magnet pe cei ce au ignorat pana acum Romania, explica el numarul mare de asiguratori europeni ce au notificat de la inceputul anului autoritatea de supraveghere cu privire la intentia de a face afaceri pe piata locala. De la 1 ianuarie si pana in prezent, mai bine de 40 de companii de profil si aproape 30 de brokeri au notificat Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) cu privire la intentia lor de a desfasura activitati de asigurare pe piata romaneasca.

 

Pentru acestea, piata romaneasca are cu un potential "extraordinar" de crestere, cu mult peste cel din alte tari europene, in special din cele vestice, puncteaza Kliphuis. "Diferenta o face, pentru moment, venitul mai mic pe locuitor", subliniaza el, explicand astfel de ce interesul romanilor pentru "protectie", in special pentru cea care priveste propria lor viata, ar fi sensibil mai mic decat pe pietele mai sofisticate (inclusiv din Ungaria, Cehia sau Polonia). Conform CSA, densitatea asigurarilor de viata era la finele anului trecut de numai 37,5 lei per capita - iar valoarea primelor de asigurari de viata de 10-15 ori mai scazuta decat in state ca Cehia, Grecia sau Ungaria. Potrivit unui studiu ING Asigurari de Viata din decembrie 2006, romanii din mediul urban cheltuiesc 1,6% din veniturile lunare nete pentru asigurari, fata de 28% pentru utilitati, 27,3% pentru cheltuieli generale, 10,6% pentru imbracaminte si 6,2% pentru petrecerea timpului liber. Un alt studiu, dat publicitatii in februarie de Aviva Asigurari de Viata, arata cam acelasi lucru: doar 13% dintre romani au o asigurare de viata, in timp ce media in Europa Centrala si de Est este de 21%.

 

Tom Kliphuis apreciaza insa ca "nu va mai trece mult timp pana cand Romania va ajunge la un grad de sofisticare similar altor piete". Reperul lui este Spania, o tara in care ING Asigurari ocupa abia locul al 16-lea si are 2% din piata locala, cu circa 500.000 de clienti in portofoliu. "Este o piata foarte dezvoltata si pretentioasa", spune seful de la ING, adaugand ca in unul-doi ani, multe dintre tipurile de asigurari existente acolo ar putea fi "importate" si in Romania, pentru ca piata va permite acest lucru. Pana una-alta, "anul acesta sau la inceputul anului viitor", afirma Kliphuis pentru BUSINESS Magazin, in portofoliul ING Asigurari de Viata din Romania va aparea un nou produs - o combinatie intre un credit ipotecar si o polita de asigurare, care exista deja pe piata ungara de doi ani.

 

Revenind la viitorul ceva mai apropiat, seful de la ING spune ca pentru 2007, o crestere de 20-25% fata de anul trecut a primelor stranse de compania romaneasca ar trebui sa fie "fezabila". In 2006, pe primele noua luni, compania a obtinut un profit brut de 11 milioane de euro si prime brute subscrise de peste 315 milioane de lei (90 de milioane de euro), in crestere cu circa 15% fata de perioada similara din 2005. In aceeasi perioada, AIG Life, cea care ii secondeaza pe olandezi in topul asigurarilor de viata, stransese prime brute subscrise de aproape 95 de milioane de lei (peste 27 de milioane de euro), iar Allianz-Tiriac, plasata pe locul al treilea - peste 70 de milioane de lei (circa 20 de milioane de euro).

 

Romania este insa interesanta pentru olandezi si din alt motiv: startul sistemului de pensii private inseamna pentru ei un alt business din care, pe termen mai lung, pot face profituri frumoase. Alaturi de majoritatea companiilor de asigurari ce vand polite unit-linked in Romania (dar nu numai), olandezii asteapta de la piata pensiilor private "un adevarat big-bang", dupa cum spune Kliphuis. Unul pentru care insa lupta va fi acerba, in conditiile in care la linia de start s-au anuntat (chiar si fara a-si oficializa inca intentiile) firme precum Allianz Tiriac Asigurari, ING, Interamerican, Omniasig, Aviva, Certinvest, Raiffeisen Asset Management, BRD Asset Management. Alaturi de ei, olandezii de la Aegon au anuntat chiar ca vor infiinta un fond de pensii private obligatorii in colaborare cu Banca Transilvania.

 

Dupa ce lansarea pensiilor private a fost tergiversata ani buni, Kliphuis crede ca acum "chiar se vor intampla lucrurile" si, daca va exista vointa politica, in maxim sase luni de la lansare "sistemul chiar poate fi pus in miscare". Intr-un an de acum inainte, el vede mai bine de 15 companii care ar urma sa activeze pe piata si 3-4 milioane de oameni "afiliati si care sa contribuie efectiv la sistem". Pentru asa-numitul pilon II, respectiv al fondurilor de pensii obligatorii administrate privat (care sunt si singurele cu adevarat de interes pentru companiile de profil), vor contribui obligatoriu angajatii intre 35 si 45 de ani si facultativ cei peste 45 de ani. Contributia va fi de 2% din salariul brut in primul an, urmand ca in opt ani sa creasca la 6%.

 

Potrivit lui Kliphuis, ING Romania va fi "in orice caz in acest business", dar pentru ca el sa fie si profitabil ar trebui sa atraga (potrivit estimarilor proprii) cel putin cinci sute de mii de clienti. Clienti care vor fi insa disputati acerb de fiecare dintre marii jucatori ce si-au pus deja mecanismele in miscare, la randul lor, in asteptarea aceluiasi "big-bang".

Urmărește Business Magazin

/actualitate/piata-de-asigurari-lt-br-gt-asteapta-big-bang-ul-1008281
1008281
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.