PwC Autofacts: Vânzările auto vor încheia anul cu o creştere de 7%, plasând România pe locul doi în regiune, după Ungaria, în timp ce producţia locală de maşini ar putea să scadă cu 3,2% an/an

Autor: Cristina Bellu Postat la 18 august 2023 24 afişări

PwC Autofacts: Vânzările auto vor încheia anul cu o creştere de 7%, plasând România pe locul doi în regiune, după Ungaria, în timp ce producţia locală de maşini ar putea să scadă cu 3,2% an/an

Vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare noi din România vor încheia anul 2023 pe creştere, estimată la circa 7% comparativ 2022, însă producţia auto locală este proiectată să scadă cu 3,2% de la an la an, arată datele analizate de PwC în raportul Autofacts care a vizat pieţele din România, Polonia, Cehia, Ungaria şi Slovacia.

În trimestrul al doilea, vânzările de autoturisme au crescut cu 13,8% faţă de acelaşi interval al anului trecut şi cu 59,6% faţă de aprilie-iunie 2020, perioadă afectată de pandemie.

Indicatorul Sentimentului Economic a rămas relativ stabil, dar pe de altă parte, Indicatorul de încredere industrială a avut o traiectorie în zig-zag, alternând între pozitiv şi negativ la fiecare câteva luni, această evoluţie având impact asupra cifrelor de vânzări, notează analiza PwC.

Potrivit acesteia, creşterea de 7% a vânzărilor preconizată pentru acest an plasează România pe locul doi în regiune, după Ungaria (7,7%) şi înaintea Slovaciei (6,8%), Poloniei (3%) şi Cehiei 2%.

Cu o creştere de 45,9% în primul semestru din 2023 faţă de intervalul similar din anul trecut, Dacia a vândut mai multe maşini decât următoarele cinci mărci la un loc în această perioadă. Se preconizează că atât vânzările de vehicule utilitare uşoare, cât şi cele de vehicule de pasageri vor continua să se apropie de nivelurile din 2019, înainte de pandemie. Nivelul vânzărilor de vehicule pentru pasageri din 2019 va fi depăşit în 2026, chiar dacă ratele de creştere vor încetini simţitor, potrivit estimărilor Autofacts.

La nivelul celor cinci pieţe, vânzările de vehicule uşoare ar urma să crească moderat, cu 4,2% în 2023 faţă de 2022, potrivit S&P Global Mobility.

”Piaţa auto din România a avut o evoluţie bună în acest an, cu un progres remarcabil pe segmentul de maşini electrice şi o scădere importantă pe cel de maşini second hand. În schimb pe partea de producţie, deşi s-a înregistrat o uşoară revenire în unele luni, previziunile pentru întreg anul nu sunt prea optimiste. Ne aşteptăm ca reluarea producţiei de vehicule comerciale uşoare în 2023 să compenseze parţial pierderea rapidă a producţiei de automobile. Atât Ford, cât şi Renault-Nissan-Mitsubishi au planuri până în 2030 cu Transit Courier şi Dacia Dokker”, spune Daniel Anghel, Partener, Liderul serviciilor pentru industria automotive, PwC România.

Dintre pieţele analizate, România este singura piaţă cu o creştere negativă prognozată pentru 2023 faţă de anul precedent, volumele de producţie fiind proiectate să scadă cu 3,2% de la an la an, arată Autofacts.

Până în 2022, România s-a plasat pe locul al treilea în Europa Centrală după nivelul producţiei auto, după Cehia şi Slovacia şi înaintea Poloniei şi Ungariei. Anul acesta însă va scădea un loc, pe patru, fiind depăşită de Polonia, iar până în 2026 ar urma să fie surclasată şi de Ungaria.

Per total, producţia din cele cinci state din Europa Centrală analizate a crescut în primul semestru cu 16,9%, faţă de primele şase luni din 2022, la 2,1 milioane de unităţi.

Rata de creştere prognozată pentru întreg anul este de 9%, Polonia urmând să înregistreze cea mai mare creştere, cu 33,4%, în timp ce singura scădere va fi înregistrată de România, cu 3,2%.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.