Semne despre cât de tare a lovit pandemia în retailul de fashion. Inditex, proprietarul Zara, a renunţat la 800 de angajaţi în 2020 în România, iar profitul a scăzut la mai puţin de jumătate
Grupul spaniol Inditex, liderul pieţei locale de modă, cu un total de opt branduri, a închis în pandemie patru magazine, respectiv două în Unirea Shopping Center din Bucureşti, unul în mallul Iulius din Iaşi şi un altul la Brăila.
♦ Profitul înainte de taxe al Inditex România a scăzut de la 67 mil. euro în 2018 şi 2019, la 31 mil. euro anul trecut, în pandemie ♦ Declinul a fost mai puţin drastic decât pe alte pieţe însă, în Europa scăzând la mai puţin de un sfert ♦ Spaniolii aveau în România la începutul anului 2.200 de salariaţi, faţă de circa 3.000 înainte de pandemie.
Grupul spaniol Inditex, liderul pieţei locale de modă, cu un total de opt branduri, a închis în pandemie patru magazine, respectiv două în Unirea Shopping Center din Bucureşti, unul în mallul Iulius din Iaşi şi un altul la Brăila. Pe de altă parte, compania a deschis şapte noi unităţi, în centrul comercial inaugurat de AFI la Braşov, aşa că la 31 ianuarie 2021 reţeaua Inditex în România număra 139 de unităţi. Între timp au mai fost deschise alte trei magazine în mallul NEPI din Târgu-Mureş.
Raportând numărul de magazine de la 31 ianuarie 2021 cu cel din aceeaşi dată din 2020, moment în care nu se resimţea pandemia în Europa, România este pe plus cu trei unităţi. Mai mult, este singura dintre pieţele analizate de ZF în această situaţie în contextul în care în Germania reţeaua e mai mică cu şapte unităţi, în Polonia cu nouă, iar în Bulgaria cu patru. La nivel global, spaniolii mai aveau la final de ianuarie 2021 „doar“ 6.829 de magazine sub branduri precum Zara, Massimo Dutti sau Oysho, cu 640 mai puţine decât în urmă cu un an. Grupul anunţase deja planuri de a restructura reţeaua offline şi de a investi în online mai mult. De altfel, şi pe plan local fiecare dintre cele opt branduri Inditex are şi un magazin virtual propriu.
Inditex este prezent pe piaţa locală cu un total de opt branduri, dintre care cel mai puternic este Zara, care aduce jumătate din business. Celelalte sunt Bershka, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti, Uterque, Zara Home şi Pull&Bear. Grupul spaniol, controlat de miliardarul Amancio Ortega, este liderul pieţei locale de modă la nivel de grup. Inditex a ajuns în 2019 (cel mai recent an pentru care există date) la afaceri cumulate de 1,83 mld. lei (380 mil. euro) în România, cu 7% mai mult decât în 2018.
Toate cele opt branduri ale ibericilor şi-au majorat businessul în 2019 cu rate cuprinse între 3% (Massimo Dutti) şi 20% (Oysho). Datele analizate de ZF arată că brandurile mai mici, cu mai puţine magazine, înregistrează cele mai mari creşteri. O explicaţie poate fi faptul că baza de plecare e mai mică, iar orice nouă deschidere cântăreşte mai greu în total.
Datele pe 2020 nu sunt publice încă, dar în raportul anual al grupului apar primele indicii privind impactul pandemiei. Mai exact, profitul înainte de taxe al Inditex România a scăzut de la 67 mil. euro în 2018 şi 2019, la 31 mil. euro anul trecut, în pandemie. Declinul a fost mai puţin drastic decât pe alte pieţe însă, în Europa scăzând la mai puţin de un sfert, respectiv 388 mil. euro. România a contribuit astfel cu aproape 10% la această valoare. Mai mult, în pandemie, Ungaria şi Polonia au trecut pe pierderi.
Un alt semnal privind impactul pandemiei îl reprezintă evoluţia numărului de salariaţi care pe plan local a scăzut cu circa 800 de persoane. Mai exact, spaniolii mai aveau la final de 2020 puţin peste 2.200 de salariaţi, faţă de peste 3.000 în urmă cu un an. Evoluţii similare se remarcă şi pe alte pieţe. Din datele ZF, scăderea vine ca urmare a închiderii celor patru magazine, dar şi ca urmare a plecărilor voluntare, mai ales în lockdown când magazinele fizice ne-esenţiale au fost închise temporar. Atunci oamenii - în special studenţi care au început cursuri online – au plecat către oraşele natale şi nu s-au întors în centrele universitare, spun sursele ZF. În retail oricum fluctuaţia de personal era mare şi înainte de pandemie, chiar peste 50%. În modă, pentru grupurile mari lucrau mulţi studenţi care alegeau poziţia de lucrător comercial ca un prim job.
Aceste cifre ale Inditex România – privind profitabilitatea şi numărul de salariaţi – sunt primele care indică faptul că dincolo de evoluţia macroeconomică peste aşteptări în 2020, businessul a avut de suferit, chiar şi la vârf. În cazul Inditex, pandemia a întrerupt o perioadă de creştere constantă susţinută de un apetit sănătos pentru modă al românilor.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro