TEHNOLOGIE: Fiindca asa au grait zeii

Postat la 16 ianuarie 2007 1 afişăre

Industria IT&C este de departe cea mai dinamica din tot peisajul economic, dar si cea mai spectaculoasa, pentru ca modifica rapid si fundamental felul in care traim. A confirmat-o cam tot ce s-a intamplat la Consumer Electronics Show 2007.

Industria IT&C este de departe cea mai dinamica din tot peisajul economic, dar si cea mai spectaculoasa, pentru ca modifica rapid si fundamental felul in care traim. A confirmat-o cam tot ce s-a intamplat la Consumer Electronics Show 2007.

 

Saptamana trecuta, in fata pavilionului Yahoo! de la Consumer Electronic Show 2007 (CES) din Las Vegas, proclamat drept cel mai mare targ mondial de profil, era la anumite ore coada. Oameni veniti din toata lumea sa-si expuna  inovatiile tehnologice, analisti IT&C, ziaristi specializati asteptau rabdatori sa ajunga in interior pentru a-si alcatui un melanj savuros din diferite tipuri de inghetata. Era un happening de promovare pus la cale de celebrul portal Internet, care altfel nu se simte tocmai bine in competitia cu rivalul sau Google.

 

Paharele uriase cu inghetata sunt unul din simbolurile belsugului consumist din Statele Unite. Iar CES, organizat de patru decenii incoace numai de americani, nu avea cum sa nu imprumute ceva din comportamentul acestora: pofta de spectacol (denumirea evenimentului e cat se poate de potrivita) si, mai ales, atmosfera de competitie pe viata si pe moarte, mult mai vizibila decat in cazul targului anual similar pus la cale de europeni, CeBIT. Sa nu uitam ca 90 dintre cei mai bogati 400 de americani inventariati de Forbes si-au constituit averea din software, hardware, Internet si servicii specifice. Si tot in aceasta industrie a aparut cel mai bogat om din lume.

 

Un exemplu concludent de competitie acerba: razboiul discurilor optice, capabile sa stocheze filme cu imagine de inalta definitie: Blu-ray si HD DVD. Fiecare tehnologie este sustinuta de anumiti producatori de electronice sau de mari case de productie de film (e adevarat, unii joaca insa la doua capete). Timp de luni bune, analistii au tot facut pronosticuri asupra castigatorului, care sigur ar urma sa-si trimita competitorul in zona falimentului. Intre timp a fost creat playerul "democratic", capabil sa redea ambele formate, dar lupta nu s-a domolit. La targul din Las Vegas a continuat confruntarea, inclusiv mediatica. In vreme ce in publicatia oficiala a CES au aparut articole de sustinere a formatului HD DVD, tabara Blu-ray a raspandit pe la standurile cu comunicate de presa o revista proprie de propaganda, destul de agresiva, care titra cu litere de o schioapa: "Victoria Blu-ray este inevitabila". Si argumenta pe baza vanzarilor explozive ale PlayStation 3, consola de video games semnata Sony, capabila totodata sa ruleze acest tip de disc.

 

E posibil ca lucrurile sa se lamureasca totusi intr-un timp rezonabil, atat timp cat unii analisti (Kagan Research, de exemplu) prevad ca in maximum cinci ani piata discurilor HD o va eclipsa pe cea a DVD-urilor clasice. Consumatori inraiti ai noilor tehnologii, 41% dintre americani vor avea deja televizoare de inalta definitie la sfarsitul acestui an, iar lipsa deznodamantului in povestea Blu-ray versus HD DVD a tot complicat pana acum lucrurile, derutandu-i pe cumparatorii care n-au mai stiut ce player sa-si ia, ca sa nu cheltuiasca banii degeaba.

 

Prin traditie, CES este privit mai ales drept un targ al tendintelor, al viitorului. Show-ul  pe care marile companii il desfasoara aici are doua acte principale: lansarea unor echipamente sau tehnologii care vor intra in scurt timp pe piata si dezvaluirea unor proiecte revolutionare care mai au de asteptat insa cativa ani pana sa se concretizeze. Acestea din urma, insumate si coroborate, permit in final coagularea tendintelor noii lumi digitale, avand Internetul drept coloana vertebrala, atat pentru business, cat si pentru entertainment.

 

Reuniti in acelasi spatiu si pusi sa arate de ce sunt in stare, liderii companiilor tehnologice par niste zei care stiu cel mai bine ce ne trebuie noua, pamantenilor de rand, pentru a fi fericiti: sa fim tot timpul conectati la informatia electronica si distrati cu cat mai multe show-uri multimedia, la o calitate a imaginii high definition. E drept ca o parte dintre propunerile lor tehnologice sunt simple exercitii de stil, pentru ca nu vor merge niciodata spre definitivare. Dar unde sa-si gaseasca imaginatia un loc mai propice decat in acesta industrie pentru care entertainmentul oferit consumatorilor prin echipamente si servicii este o obsesie?

 

Prin urmare, nu lipsesc din reteta spectacolului tehnologic nici micile cacealmale, concretizate mai ales in hiperbolizarea performantei produselor. De pilda, revolutionarul robot Asimo produs de Honda a tinut la CES o demonstratie in fata unui public strans ca la urs. Asimo s-a dovedit capabil sa alerge natural, sa urce scarile, sa joace fotbal, sa dialogheze cu insotitorii sai. La final, dupa ce a cules aplauze calduroase (e induiosator de uman cu vocea lui de personaj de desene animate), un ziarist i-a intrebat pe tehnicieni cat de mult au folosit  telecomanda in demonstratia capacitatilor robotelului, altfel cel mai evoluat din lume. Oficialii Honda au admis cu oarece jena (telecomanda nu s-a vazut nicio clipa) ca initierea tipurilor de miscari ale lui Asimo s-a facut prin remote control - "insa restul, tot ce ati vazut, l-a facut robotul, fara ajutor".   

 

Nume grele ale industriei IT&C, adevarati eroi civilizatori in domeniul tehnologiei, au sosit in acest an la CES pentru a vorbi despre viitor. Lista a fost deschisa de Bill Gates, al carui discurs a creionat imaginea Microsoft drept o corporatie preocupata sa dezvolte software pentru domenii dintre cele mai diverse, de la sisteme de comunicatii si entertainment pentru automobile (impreuna cu Ford) pana la bucatarii si dormitoare inteligente. Surpriza Microsoft la CES a fost prezentarea in premiera a unor functii evoluate ale noului sistem de operare Windows Vista, cum sunt hartile 3D pentru pozitionare, wallpaper-urile full motion (in loc de imagini statice, ca pana acum, vom putea pune pe monitorul computerului, drept fundal, scurte inregistrari video) sau noua functie de cautare dupa cuvinte, care permite scanarea aprofundata a tot ce inseamna informatie in computer: e-mail, documente, site-uri vizitate.

 

Au starnit interesul si noile functii de editare si organizare a fotografiilor digitale. Microsoft pare sa-si fi ales doua tinte de dezvoltare pe viitor: accesul individului la informatie oriunde si oricand (conectivitate) si entertainmentul digital. Astfel au aparut proiecte noi: solutii software pentru televiziunea digitala, de inalta definitie, livrata prin Internet de mare viteza si a carei structura de programe, de informatie si de interval al consumului pot fi croite dupa gusturile fiecarui utilizator, sau chiar folosirea consolei de jocuri video Xbox 360 drept echipament (set-top box) pentru livrarea aceleiasi televiziuni de noua generatie.

 

Concluzia a fost ca, in urmatorii cinci ani, televiziunea va deveni fundamental cu totul alta: interactiva, personalizata, capabila sa combine diverse tipuri de informatie si cu o evidenta nota democratica, pentru ca inregistrarile video personale, facute de amatori, se vor amesteca, spre a fi consumate in familie sau comunitatea virtuala,  printre cele profesioniste (my own television). Iar televiziunea a tinut, de altfel, capul de afis si printre producatorii de echipamente, dar si de software si aplicatii. Nu mai e un basm ca televizoarele plate de ultima generatie au ajuns la preturi decente. Competitia este intensa si aici, marii fabricanti ajungand la performante notabile in materie de design, dimensiune a ecranului si rafinament tehnologic.

 

Nu au lipsit de la CES sefii celor mai mari producatori mondiali de telefoane mobile - Olli Peka Kallasvuo de la Nokia, si Ed Zander, rivalul sau de la Motorola - aflati in permanenta disputa pentru locul unu mondial. Convergenta tehnologiilor a fost laitmotivul si in discursurile celor doi. Motorola este preocupata intens de solutiile pentru televiziune pe telefonul mobil, de acces la continutul multimedia in orice situatie pe acelasi terminal. Firma americana a definitivat si un parteneriat cu Yahoo! pentru crearea unui serviciu de Internet mobil destinat terminalului RAZR MAX si care sa ofere stiri in timp real, cautare, e-mail, plus acces la servicul foto Flickr.com.   

 

Presedintele si CEO al Nokia, Olli Peka Kallasvuo, a remarcat ca, dupa cum Internetul evolueaza permanent, tot asa trebuie sa se intample si cu echipamentele care ni-l furnizeaza. A reamintit ca telefoanele mobile tind sa devina adevarate computere portabile, destule modele fiind mai puternice decat erau multe dintre PC-uri acum 10 ani: exemplul sau a fost modelul N95 (care va fi lansat in martie), dotat cu camera foto performanta, MP3 player, Web browser si navigator GPS. Si pentru a se asigura ca utilizatorii de telefoane-computere mobile vor avea ce face cu noile lor jucarii, Nokia va dezvolta o retea wireless de Internet de mare viteza de tip WiMax.

 

Combinatiile de tehnologii, definite de un termen drag artizanilor IT&C - convergenta - par infinite: televiziune plus Internet, jocuri video si televiziune, telefonie si televiziune plus Internet, automobile si software si lista ramane deschisa. Pare clar pentru toata lumea ca, fie ca o dorim sau nu, peste cativa ani nu vom mai fi aceiasi. Zeii tehnologici ne pregatesc jucarii fascinante si un nou mod de viata. Totalmente digital. The show will go on!

Urmărește Business Magazin

/actualitate/tehnologie-fiindca-asa-au-grait-zeii-1007949
1007949
comments powered by Disqus

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.