Toate mallurile din România, închise, pentru prima dată în ultimii 20 de ani
Marile centre comerciale şi-au închis ieri uşile, după ce autorităţile au impus, peste weekend, încetarea activităţii mallurilor, unde de regulă se adună un număr mare de persoane, ca măsură de limitare a răspândirii pandemiei de coronavirus.
Marile centre comerciale şi-au închis ieri uşile, după ce autorităţile au impus, peste weekend, încetarea activităţii mallurilor, unde de regulă se adună un număr mare de persoane, ca măsură de limitare a răspândirii pandemiei de coronavirus. Au mai rămas deschise în malluri doar farmaciile, hipermarketurile şi birourile instituţiilor publice, unde este cazul, în vreme ce restaurantele s-au reprofilat pe livrări la domiciliu, iar retailerii au pus lacătul pe uşă.
Proprietarii de malluri spun că încă nu pot estima cât îi va costa această sistare a activităţii, dar recunosc la unison că impactul economic va fi foarte puternic.
„Este încă prematur să facem o evaluare în acest moment legat de felul în care ne afectează această decizie“, spun reprezentanţii ParkLake, cel mai nou mall din Bucureşti, deschis în 2016. ParkLake are o suprafaţă închiriabilă totală de 70.000 de metri pătraţi, cu peste 200 de magazine şi peste 12 milioane de vizitatori anual.
Tot din 2016 există şi Veranda Mall, centrul comercial din zona Obor din Bucureşti.
„Este dificil de estimat (impactul – n. red.) din punct de vedere economic. Depinde cât de mult va dura închiderea şi cât de mult îşi va mai putea reveni comerţul după ce va trece pandemia“, spune Maria Crăciun, managerul Veranda Mall.
„Va mai dura puţin până când oamenii vor recăpăta încrederea în retailul brick & mortar (din magazine fizice – n. red.), dar depinde de cum vor evolua lucrurile la nivel global şi naţional. Dacă nu vom reuşi să oprim cu succes pandemia într-un timp relativ scurt, toată economia va fi cu siguranţă grav afectată“, spune Maria Crăciun, managerul mallului Veranda din Bucureşti. Ea precizează, de asemenea, că nu a fost luată o decizie legată de plata chiriilor aferente lunii aprilie de către retaileri, în condiţiile în care aceştia nu mai au activitate în magazinele fizice.
Centrul comercial Veranda Mall a fost dezvoltat de familia Pogonaru împreună cu SIF Moldova şi are circa 9 milioane de vizitatori anual. Mallul are 35.000 de metri pătraţi închiriabili, peste 90 de magazine şi un grad de ocupare de 98%.
Sub monitorizare
AFI Cotroceni, cel mai vizitat mall din România, cu un trafic de zeci de mii de persoane pe zi în mod normal, s-a văzut de asemenea în situaţia de a închide uşile. La fel s-a întâmplat şi cu mallurile deţinute de turcii de la Anchor Grup (Bucureşti Mall şi Plaza România), dar şi cu cele deţinute de sud-africanii de la NEPI Rockcastle. În ceea ce priveşte impactul economic, în condiţiile în care mulţi dintre chiriaşi au tras oblonul pentru cel puţin câteva săptămâni, reprezentanţii NEPI Rockastle spun că acesta încă nu poate fi cuantificat.
„Monitorizăm constant întreaga situaţie, însă este prea devreme pentru a putea trage o concluzie, aşadar nu putem avansa estimări despre impactul economic“, au spus oficialii companiei.
Şi în provincie măsurile sunt similare.
Toate mallurile sub brandul Iulius din ţară şi centrul comercial Palas Iaşi au pus lacătul pe uşă, ca urmare a noilor măsuri impuse de autorităţi pentru a limita răspândirea epidemiei de coronavirus. Au rămas funcţionale doar spaţiile cu profile de activitate exceptate de la noile dispoziţii, adică hipermarketurile şi farmaciile.
„În acest moment, este prematur să ne pronunţăm cu privire la impactul pe care situaţia actuală îl va avea asupra activităţii noastre, însă analizăm şi evaluăm cu atenţie întregul context, pentru a stabili strategiile şi soluţiile împreună cu toţi chiriaşii noştri“, spun reprezentanţii Iulius în România.
Palas Mall şi Palas Shopping Street au peste 270 de magazine, restaurante şi cafenele. Anual, peste 19 milioane de vizitatori vin în Palas Iaşi.
Mallurile Iulius din Timişoara, Cluj-Napoca, Suceava şi Iaşi au împreună peste 200.000 de metri pătraţi. Cel din Timişoara este cel mai mare centru comercial sub brandul Iulius ca suprafaţă, întinzându-se pe 73.000 de metri pătraţi. Pe locul al doilea se situează mallul din Cluj-Napoca, de 50.000 de metri pătraţi.
Primii care au tras obloanele
Vinerea trecută, înaintea stabilirii obligativităţii de a închide mallurile, Băneasa Shopping City din nordul Capitalei şi Arena Mall Bacău anunţaseră deja că închid, în contextul epidemiei de coronavirus. Dacă proprietarii Băneasa Shopping City au anunţat că mallul va fi închis până pe 16 aprilie 2020, cei ai Arena Mall au decis să ţină centrul comercial închis până pe 21 aprilie.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro