Un an de la celebra OUG 114: cum a fost, ce s-a schimbat şi ce urmează pentru investitorii de la Bursă
♦ Pentru unii investitori pe termen scurt, OUG 114 a provocat pagube mai mari chiar decât începutul crizei din 2008 ♦ Pentru alţii, printre care şi instituţionali, respectiv SIF-uri, fonduri de pensii, anunţul şi adoptarea actului normativ au creat o oportunitate rară pentru achiziţii ♦ OUG 114 rămâne în istorie ca actul normativ cu cel mai puternic impact negativ pe termen scurt din istoria bursei locale.
♦ Pentru unii investitori pe termen scurt, OUG 114 a provocat pagube mai mari chiar decât începutul crizei din 2008 ♦ Pentru alţii, printre care şi instituţionali, respectiv SIF-uri, fonduri de pensii, anunţul şi adoptarea actului normativ au creat o oportunitate rară pentru achiziţii ♦ OUG 114 rămâne în istorie ca actul normativ cu cel mai puternic impact negativ pe termen scurt din istoria bursei locale.
Ordonanţa 114 a avut un puternic impact negativ pentru piaţa de capital din România, cu prăbuşiri ale preţurilor acţiunilor care le-au amintit investitorilor de începutul crizei din 2008.
Speranţele acestora că ordonanţa va fi modificată sau abrogată au adus acţiunile pe plus, unele cu creşteri chiar şi de 50%, susţinute şi de rezultatele financiare îmbunătăţite.
„Da, Ordonanţa 114 mai poate crea efecte negative la bursă, dar cauza pot fi datele preconizate de guvernanţi cu privire la execuţia bugetară de anul viitor“, răspunde Marcel Murgoci, director de tranzacţionare al Estinvest, la întrebarea ZF. Mă refer la situaţia în care adâncirea deficitului de cont curent ar putea conduce la presiunea asupra cursului valutar, ceea ce ar putea afecta situaţiile financiare ale firmelor, adaugă el.
Guvernul PNL condus de premierul Ludovic Orban promite că de la 1 ianuarie 2020 va modifca OUG 114, iar printre măsuri se găseşte şi eliminarea taxei pe active bancare, respectiv „taxa pe lăcomie“ şi cea care în decembrie 2018 prăbuşea acţiunile bancare.
Cum s-a ajuns aici
18 decembrie 2018. „Nu ne sfiim să denumim această taxă ca fiind una pe lăcomie“, spunea Eugen Teodorovici, fost ministru de finanţe, atunci când anunţa că guvernul va taxa băncile şi companiile din energie pentru „a proteja consumatorul român“.
Doar că a doua zi investitorii de la bursa de la Bucureşti aveau să simtă pe propria piele riscul legislativ într-una dintre cele mai sărace economii din Uniunea Europeană ca urmare a unui act normativ care avea să îi lase pe aceştia traumatizaţi de lipsa de responsabilitate a guvernanţilor. Şi să creeze un precedent periculos.
Cum s-a văzut
„A fost o perioadă dificilă în urmă cu un an, volatilitatea mare a pieţelor a arătat exact acest lucru, a trebuit să ne adaptăm la noile condiţii. Măsurile din OUG 114 cu privire la sistemul de pensii private erau negative şi radicale, sistemul nu putea funcţiona prea mult timp în acele condiţii din cauza cerinţelor foarte dure impuse”, spune Cristian Popa, cel care în decembrie 2018 era director de investiţii la NN, cel mai mare administrator de pensii private din România.
Prin Ordonanţa 114, guvernul de atunci impunea administratorilor de pensii Pilon II o cerinţă de capital de 800 mil. euro, o sumă de 11 ori mai mare decât capitalul existent, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la funcţionarea acestui sistem care are circa 7,4 milioane de clienţi.
Mediul de afaceri cere mereu stabilitate şi predictibilitate, dar în urmă cu un an a primit exact contrariul, spune Cristian Popa, în prezent membru al consiliului director al CFA România.
“OUG 114 nu trebuia să existe, Pilonul 2 de pensii ar fi putut fi afectat iremediabil de aceasta. Sunt bucuros însă că nu s-a ajuns acolo şi că o mare parte din măsuri au fost deja reversate sau vor fi în perioada următoare”.
Cristian Popa consideră că după dezbaterile de după OUG114, românii au devenit mai bine informaţi despre pensiile private. “Important este că pe termen lung Pilonul 2 de pensii oferă libertatea de decizii politice, pentru că pensia privată depinde de salariul fiecăruia dintre noi, de randamentele pieţelor financiare ţi de profesionalimul administratorului”.
Impactul la bursă
Pentru investitorii care s-au panicat şi au vândut acţiuni în primele zile de după anunţul fostului ministru, OUG 114 le-a creat pagube chiar mai mari decât începutul crizei din 2008, dar pentru aceia cu o strategia de investiţii pe termen lung, actul normativ a creat o oportunitate rar întâlnită.
Astfel, investitorii care au intrat la cumpărare pe 19 decembrie 2018, când bursa românească intrase în plină furtuna iscata de taxa pe lăcomie, au în prezent un randament de 47% cu tot cu dividende, evoluţie reflectată prin prisma indicelui BET-TR.
Pe de altă parte, analiştii susţineau că băncile vor suporta această povară de taxare prin transferul unor costuri către consumatori, însă nu au apucat să aplice această strategie ca urmare a faptului că o parte din parametrii ordonanţei au fost modificaţi prin reducerea taxelor. Printr-o altă ordonanţă. Dar companiile de telecomunicaţii, care intrau la rândul lor sub incidenţa OUG114, au mărite unele preţuri la facturi.
Evoluţia pieţei bursiere a fost determinată de rezultatele financiare îmbunătăţite ale companiilor listate dar şi ca urmare a unui lobby puternic din partea mediului privat de afaceri pentru eliminarea unor prevederi ale acestei ordonanţe.
În primăvara anului 2019, guvernul de atunci, condus de Viorica Dăncilă, a anunţat că administratorii de pensii private Pilon II vor aduce la capitalul social 75 mil. euro până la finalul anului, o sumă de zece ori mai mică faţă de cerinţa iniţială impusă prin OUG 114.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro