Cum a reuşit o tânără să găsească soluţia pentru ca o parte dintre agricultorii români să scape de pierderile cauzate de erori ale tractoriştilor sau inginerilor agronomi

Autor: Andra Stroe Postat la 31 octombrie 2022 832 afişări

Pentru că pagubele suferite de culturile agricultorilor români, aparent mici şi cauzate de erorile umane, se pot solda cu scăderi consistente ale veniturilor, câţiva antreprenori au lansat Ogor, o aplicaţie care „veghează” terenurile arabile folosind date satelitare. Cum îi ajută pe fermieri să îşi diminueze pierderile?

Aplicaţia se adresează în primul rând fermierilor mici şi medii, pentru care accesul rapid şi ieftin la date satelitare este foarte important pe parcursul sezonului. Astfel, fermierul monitorizează de la distanţă evoluţia culturii, descoperă problemele la timp şi intervine rapid acolo unde este nevoie”, spune Dafina Jeaca, cofondatoare, Ogor.

Pe scurt, spune că aplicaţia a fost creată cu fermieri şi pentru fermieri, aspect care se vede şi în rezultatele lor de până acum. Potrivit ei, Ogor a ajuns cea mai utilizată aplicaţie care foloseşte date satelitare din România, acoperind 280.635,68 de hectare, adică peste 3% din suprafaţa arabilă a ţării. Fermierii, adaugă antreprenoarea, presupun din start că minimum 10% din cultură este pierdută din cauza erorilor umane (erori ale tractoriştilor, erori ale inginerilor agronomi). „Poate să nu pară mult, însă pentru o fermă de 1.000 de hectare, valoarea pierderii poate să ajungă la 100.000 de euro într-un an. Ogor ajută femierii să-şi recupereze cea mai mare parte din această pierdere, doar prin simpla monitorizare a culturilor”. În acest moment start-up-ul oferă imagini din satelit şi date meteo precise la nivel de parcelă, oferind un istoric al evoluţiei culturilor pe ultimii 5 ani.

Proiectarea şi implementarea au început în august 2019, echipa din spatele produsului fiind formată din oameni cu peste 15 ani de experienţă în dezvoltarea de produse software. „Avem în echipă oameni care au dezoltat produse pentru Agenţia Europeană de Mediu şi Naţiunile Unite, cercetători pe date satelitare de la Politehnica Bucureşti, cercetători în inteligenţă artificială, ingineri agronomi cu experienţă internaţională, precum şi fermieri parteneri care ne-au ajutat în definirea specificaţiilor”, spune Dafina Jeaca cu mândrie. În acest moment, echipa Ogor e formată din 13 oameni care lucrează zilnic la funcţionalităţi, acoperind practic toate zonele dezvoltării afacerii (agronomi, programatori, cercetători, oameni de vânzări).

Cum cei mai mulţi dintre oamenii implicaţi acum în afacere au lucrat pentru Agenţia Europeană de Mediu la un portal care colecta date satelitare pentru a le pune la dispoziţia statelor membre, „un mic studiu de piaţă ne-a arătat că aplicaţiile existente pe piaţa din România aveau un preţ prohibitiv pentru majoritatea fermierilor”, iar de aici nu a mai fost decât un pas până la ideea de a porni businessul şi lansarea propriu-zisă. „Am ştiut că putem să lansăm o aplicaţie mai bună şi mai ieftină pentru fermierii mici şi medii, segment ignorat complet de ceilalţi competitori.” Începuturile au fost însă „naive, crezând că dacă construieşti o unealtă utilă automat oamenii vor fi interesaţi de ea. Era simplă şi ieftină, prin urmare nu trebuia să avem niciun obstacol în comercializarea ei. Am descoperit însă că agricultura este o piaţă aparte, în care relaţiile personale contează foarte mult”, povesteşte antreprenoarea. Potrivit ei, în domeniu ai nevoie de un întreg sezon să convingi un fermier să te recomande altuia, tocmai fiindcă vor să fie siguri că aplicaţia le aduce beneficii imediate. „În ultimul an am făcut parteneriate cu jucători mari din industrie, tocmai pentru a îmbunătăţi distribuţia aplicaţiei şi pentru a oferi servicii conexe fermierilor.”

Investiţia iniţială pentru lansarea businessului a fost asigurată de către Copernicus Incubation 2019, un program al Comisiei Europene dedicat start-up-urilor care folosesc date salitare. „Am fost primul start-up din România care a câştigat această finanţare, într-o competiţie acerbă cu celelalte echipe din Europa. Am continuat seria succeselor cu finanţări ale Agenţiei Europene Spaţiale, iarăşi o premieră, fiind primul start-up românesc care câştigă o linie de finanţare dedicată sectorului de afaceri, precum şi diverse premii internaţionale.” În paralel, spune că au avut discuţii cu angel investors din România, în final preferându-i pe cei care activau în agricultură şi care puteau contribui şi cu altceva în afară de bani. „Până în acest moment estimăm că investiţia în aplicaţie a fost de aproximativ 2 milioane de euro.” Pentru a folosi aplicaţia, utilizatorii trebuie să achite un cost de 114 euro pe an, indiferent de numărul de hectare. Pentru aceşti bani, fermierii primesc acces nelimitat la imagini de satelit începând cu anul 2017. „Fiind foarte ieftină, fermierii nu trebuie să apeleze la fonduri europene”, notează reprezentanţii businessului. În anul 2021, start-up-ul a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 150.000 de euro, „practic plecând de la zero”, iar fondatorii speră să închidă anul curent cu venituri de de 350.000 de euro, „asta depinzând însă de vânzările din toamnă, precum şi de parteneriatele în derulare”. Platforma nu necesită alte investiţii în echipamente sau o pregătire în prealabil. „Oricine ştie să citească o hartă poate să folosească imediat, iar faptul că este atât de simplu de utilizat este confirmat de cei 730 de utilizatori pe care îi avem în acest moment, de la lansarea oficială din septembrie 2020.” Până în prezent, businessul a înregistrat o creştere lunară a abonamentelor de 9,81%. Pentru anul viitor, fondatorii au în plan creşterea departamentului de vânzări de la trei oameni la zece, „ca să putem acoperi efectiv toată România”. Un alt target important, fixat pentru 2023, este să atingă 1 milion de hectare, în acest sens având bugetată o investiţie de 524.000 de euro, fonduri provenite de la Agenţia Spaţială Europeană şi companii private cu care antreprenorii au dezvoltat parteneriate. „Mottoul nostru este «IT românesc pentru agricultura românească», prin urmare nu plănuim o extindere pe alte pieţe, cel puţin în următorii ani, fiindcă piaţa din România mai are încă multe de oferit. Vorbim de servicii dincolo de datele satelitare, precum analizele de sol, creditare, asigurări, certificate de carbon şi agricultură de precizie servicii vitale fermierilor din România, mai ales în contextul schimbărilor climatice.”  

A trecut cu bine prin acea etapă pentru că avea comenzi luate în avans, iar apoi lucrurile s-au mai liniştit. Inflaţia accelerată din 2022 şi toată incertitudinea care se arată la orizontul anului 2023 sunt însă presiuni suplimentare. „Ce ne-am propus pentru anul viitor este să ne mărim capacitatea de producţie prin atragerea de fonduri nerambursabile şi, dacă totul decurge conform planului de business, să deschidem primul magazin fizic din Capitală.” Antreprenoriatul nu este un drum uşor, e concluzia Ralucăi, ci e un domeniu care necesită curaj, forţă şi răbdare. Celor care le plac însă provocările ar putea să li se pară o aventură frumoasă.  

„Fermierii presupun din start că minimum 10% din cultură este pierdută din cauza erorilor umane. Poate să nu pară mult, însă pentru o fermă de 1.000 de hectare, valoarea pierderii poate să ajungă la 100.000 de euro într-un an. Ogor ajută femierii să-şi recupereze cea mai mare parte din această pierdere, doar prin simpla monitorizare a culturilor.”

Dafina Jeaca, cofondator, Ogor

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.