Cum funcţionează „corporatizarea” într-o industrie mai ales antreprenorială şi de ce a ales grupul cu origini maghiare Hodler Capital să investească în companii româneşti?

Autor: Ioana Matei Postat la 25 februarie 2024 291 afişări

Prin strategii de consolidare a pieţei şi în contextul unui schimb de generaţii cu provocări pentru mediul antreprenorial românesc, grupul cu origini maghiare Hodler Capital vizează poziţionarea ca un jucător de top în sectorul avicol. Cum funcţionează „corporatizarea” într-o industrie mai ales antreprenorială?

„Cred că există extrem de mult potenţial în România în domeniul agricol şi cel alimentar - cred că orice se produce local în România are un potenţial foarte bun şi este extrem de mult loc de dezvoltare. Unde avem import este loc pentru capacităţi de producţie. Pe de altă parte, noi vorbim acum despre un schimb de generaţii, care oferă întotdeauna oportunităţi”, descrie Dénes Laczkó, CEO al Poultry Investment, felul în care grupul pe care îl reprezintă se poziţionează la industria agro-alimentară românească.

Anul trecut, compania românească producătoare de carne de pasăre Oprea Avi Com, cu o istorie de 30 de ani pe piaţa locală, şi holdingul de investiţii în industria agricolă şi alimentară Hodler Capital, cu sediul în Ungaria, au anunţat oficial un joint venture. Structura actuală a acţionariatului este de 51% -  49%, procentul majoritar fiind deţinut de Hodler Capital. Holdingul maghiar deţine poziţii de acţionariat în peste 20 de companii din regiunea Europei Centrale şi de Est, având o prezenţă importantă în agricultura românească prin traderul de cereale East Grain şi producă­torul de integraţie în agricultură, logistică, depozitare şi trading de cereale (East Group), furaje (UBM Feed România). De ce orientarea înspre capacităţi de producţie de carne de pui? Modelul de business al holdingului maghiar presupune acoperirea întregului lanţ de producţie, după cum explică Dénes Laczkó: de la furaje (UBM Feed este cea mai mare fabrică de furaje din ţară din punctul de vedere al capacităţii) – până la magazine proprii (cele mai multe magazine ale Poultry Investment sunt în judeţul Mureş, dar mai au câteva şi în judeţele limitrofe - Cluj, Harghita, Bistriţa, Alba, Braşov).

Abator Codlea, judeţul Braşov

Până acum, Hodler Capital deţinea traderul de cereale şi un integrator – East Grain – care comercializează peste 600.000 de tone de cereale: „Practic modelul este ca în centrul Ardealului, în această zonă, să integrăm fermierii şi să avem cerealele asigurate, atât pentru consum propriu, cât şi pentru trading, fiind un jucător important în acest domeniu”.

Următorul element din lanţ este fabrica de furaje – UBMFeed România – inaugurată în urmă cu patru ani, în 2019, şi care este, potrivit lui Dénes Laczkó, cea mai mare fabrică independentă din punctul de vedere al capacităţii din ţară. „Ne-am dat seama la un moment dat că este foarte frumos tradingul de cereale, dar trebuie să avem şi valoare adăugată şi atunci am mers la integrare în agricultură, pe de o parte, iar pe de altă parte, în pro­cesare, înfiinţând fabrica de furaje, în parteneriat cu liderul pieţei de furaje din Ungaria, deţinem toate recordurile în ceea ce priveşte creşterea şi nutriţia animală: avem un avantaj competitiv foarte mare – am înfiinţat fabrica cu care aproape că am atins capacitatea – în 2023 am ajuns la 150.000 de tone de furaj produs şi vândut, iar în 2024 ţintim 220.000 de tone, care este capacitatea fabricii, iar acum doi ani ne-am dat seama că este foarte frumos să avem tot lanţul de la cereale şi până la furaje, dar ar cam trebui să intrăm şi în zootehnie, să existe şi un consumator de furaje, următoarea verigă în lanţ”.


Oprea Avi Com este o companie cu o experienţă de 30 de ani în creşterea puilor de carne, o afacere de familie construită şi clădită de mai multe generaţii din familia Oprea pornind în judeţul Mureş, la Crăieşti. Producătorul deţine brandul Puiul de Crăieşti, care reuneşte o gamă largă de sortimente de carne de pui, dezvoltând noi produse anual, inclusiv o gamă de produse de tip ‘’ready to eat’’.  60% din producţia din judeţul Mureş se vinde sub brandul Puiul de Crăieşti, care este brandul principal din portofoliu (alături de acesta, comercializează carne de pui şi sub brandurile Puiul Secuiesc şi Puişorul Avicod, cât şi private label al marilor retaileri).


Astfel, de anul trecut, în lanţ s-a alăturat oficial şi Grupul Poultry Investment, în care una dintre părţi este reprezentată de grupul Hodler Capital, iar acţionarul minoritar este familia Oprea, fondatorul companiei Oprea Avicom şi fondatorul brandului Puiul de Crăieşti. Cunoscând foarte bine piaţa ca furnizor de furaje, reprezentanţii grupului maghiar au decis să  folosească în avantajul lor tendinţele de pe această piaţă: schimbul de generaţii, lucru general valabil în businessurile româneşti, prin care ştafeta se predă, iar acest lucru pare a fi o provocare ce generează schimbări masive.

Un alt aspect pe care l-au observat este că piaţa din România este foarte fragmentată – există câţiva producători mari, dar circa 50-60% din piaţă se împarte între producătorii mai mici. „Există, dacă nu mă înşel, 24 de abatoare de păsări în România, iar multe dintre acestea deservesc doar câteva judeţe – bineînţeles că nevoia şi tendinţele nu sunt acestea – nevoia retailerilor mari este să aibă un furnizor mare – pe plan naţional dacă se poate – unul stabil, care, şi din punctul de vedere al calităţii, şi al cantităţii, să fie stabil – şi am observat şi această tendinţă de consolidare a pieţei.”

Ei previzionează ca în termen de doi ani să se desfăşoare consolidarea pieţei – în prezent acest proces fiind la început. Astfel, odată cu decizia de a intra pe această piaţă, din urmă cu doi ani, au achiziţionat Avicod SA din Codlea, jud. Braşov (în vara anului 2022), precum şi câteva active de la Sam Mills, în Satu Mare (fostul producător de carne Ave Impex), iar în 2023, la finalul trimestrului I, au intrat în acţionariatul Oprea Avicom. „Cunoaştem familia Oprea de 20 de ani – ei au fost acţionari şi sunt acţionari în fabrica de furaje – împreună avem un trecut comun şi am decis să nu fim competitori pe piaţa avicolă – aşa s-a creat un joint venture; noi am intrat în Oprea Avicom, iar ei au intrat în acţionariatul grupului Poultry Investment.”

Abator Sânpaul, judeţul Mureş

Practic, Poultry Investment este o companie prezentă astăzi în trei judeţe – Satu Mare, Mureş şi Braşov. „Avem capacităţile necesare pornind de la fabrica de furaje, care asigură cel mai impor­tant input şi anume furajul; cu aceasta există o legătură directă şi ca acţionariat, între Poultry Investment şi UBM – dar legătura mai sunt şi eu – fiind CEO şi la UBM Feed, şi la Poultry Investment.  Cele două companii trăiesc în simbioză, având în vedere că furajul este cel mai important input, care asigură 50% din costurile cărnii de pui.” Astfel, în lanţul lor există fabrica de furaje – două ferme de reproducţie, două staţii de incubaţie, 13 ferme de creştere, două abatoare, cel din Sânpaul, judeţul Mureş, şi unul în Codlea, judeţul Braşov, 40 de magazine proprii.

Modelul de integrare completă, pe care îl aplică şi ei, poate fi mai eficient din punctul de vedere al costurilor, oferind eficienţă atât în materie de calitate, cât şi de cantitate, observă CEO-ul. „Dacă vrem să încheiem un contract mai lung cu un retailer, ştim că dacă am fixat preţul, putem să fixăm şi inputurile, fiind vorba de producţie proprie, iar acest avantaj oferă oarecum o stabilitate –  în plus, ce am învăţat din ultimii ani este că nimic nu este sigur, pot exista volatilităţi extrem de mari, cum ar fi dublarea preţurilor în materie de cereale, pot veni foarte multe surprize, iar aceste lucruri pot fi controlate dacă avem producţia internă. Nu mai vorbim despre epidemii în domeniu – biosecuritatea este crucială, lucrând cu cantităţi foarte mari de pui. Ca să existe stabilitate, tot ce înseamnă medicina veterinară trebuie să fie ţinută sub control.” Ei au pariat astfel pe mode­lul de integrare totală – însă pe piaţă există şi modelul unor abatoare mai mari care cumpără puii de pe piaţă de la fermieri independenţi. „Noi suntem 100% integraţi deocamdată, având planuri foarte mari de creştere pe viitor, probabil vom avea o soluţie hibrid, în care să integrăm  şicâţiva fermieri, dar fermieri foarte apropiaţi, pentru care suntem furnizori de furaje; ne-am propus să lucrăm cu parteneri strategici.”

Ce urmează? Grupul Hodler are venituri de aproximativ 480 de milioane de euro – în total – dintre care UBM Feed Romania şi Poultry Investment generează câte 60 de milioane de euro fiecare. „În 2024 va fi o creştere semnificativă în ambele businessuri – Poultry Investment va ajunge la peste 80 de milioane de euro. Am făcut câteva investiţii, în valoare totală de 10 milioane de euro; după ce am făcut cele trei achiziţii am început să investim, astfel că inaugurăm la începutul acestui an una dintre cele mai mari ferme de reproducţie din ţară, în judeţul Satu Mare, aceasta va fi şi una dintre cele mai moderne; am mai modernizat ferme de reproducţie şi de creştere, am modernizat abatorul de la Codlea, care este un abator mai vechi, iar acolo am investit şi am modernizat aducându-l la standardele noastre, acesta are acum şi certificare IFS, care este importantă în domeniul nostru. Grupul Poultry Investment, în forma actuală, s-a născut la începutul anului 2023 - investiţia iniţială a familiei Oprea în înfiinţarea abatorului de la Sânpaul a fost de 12 milioane de euro – iar în prezent ne concentrăm aici pe creşterea capacităţii acestei unităţi de producţie.”

Ce urmează? Când au făcut joint venture-ul, primul lucru pe care l-au stabilit a fost o strategie pe cinci ani: „Avem un material de 150 de slide-uri, unde am precizat cu exactitate în următorii cinci ani unde şi cât trebuie să investim pentru ca la finalul acestei perioade strategice să avem un jucător de top. Deşi avem  un lanţ integrat, întotdeauna pornim din piaţă şi ştim de ce are nevoie piaţa - de furnizori stabili, naţionali, de carne de pui. Viitorul este retailul modern - vrem să clădim tot lanţul acesta încât să îi deservim pe ei foarte eficient”, spune CEO-ul Poultry Investment, fără să ofere detalii referitoare la poziţia ţintită în piaţa unde topul a rămas neschimbat de ani buni. Nu exclude însă posibilitatea expansiunii prin noi achiziţii în continuare. „Ce am cumpărat până acum ne oferă o bază solidă - şi locaţiile sunt foarte bune, precum şi capacităţile, dar urmărim oportunităţile şi în materie de achiziţii. În ultimii 30 de ani, nu prea s-a întâmplat nicio achiziţie semnificativă în domeniul acesta - noi suntem primul grup internaţional care a intrat în domeniul producţiei de carne de pui, suntem deocamdată singurii jucători internaţionali. Nu excludem alt pas important.” Pentru anul în curs, şi-au propus o triplare a volumelor: astfel că dacă anul acesta produc undeva la 25.000 de tone de carne de pui – (iar vechii jucători integraţi, dacă i-am lua la un singur loc pe toţi, atunci undeva la 19.000 de tone au produs), în 2024, planul lor pentru care au deja toate capacităţile existente, este de 35.000 de tone de pui. Şi-au propus să continue şi investiţiile: „Este o perioadă foarte bună pentru investiţii fiindcă apar fondurile europene, tot felul de alte fonduri - noi suntem categoria care oricum avea pregătite proiectele de investiţie, dar momentul fiind unul foarte oportun, dacă apar aceste programe de finanţare atunci participăm.

Ferme Creştere Dumbrăviţa, jud. Braşov

Ştim în următorii ani, valoric, aş putea spune că în fiecare an vrem să investim zeci de milioane de euro.” În prezent, vând prin intermediul magazinelor proprii în zona Ardealului, în HoReCa; exporturile reprezintă sub 10% din vânzări şi şi-au propus ca în 2024 să crească acest procent la 20%, precum şi în hipermarketuri precum Kaufland, Carrefour, Profi, Auchan –„Suntem în discuţii cu majoritatea - obiectivul este să intrăm peste tot”. De asemenea, unul dintre obiectivele lor este popularizarea brandului fanion pentru compania din judeţul Mureş, respectiv brandul Puiul de Crăieşti: „Vom investi foarte mult în marketing, avem o strategie în acest sens, vrem ca brandurile noastre să se dezvolte, în special brandul Puiul de Crăieşti”.

Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.