I love my job. Calea vinului
Inspirată de viile bogate ale regiunii Dealu Mare, în care şi-a petrecut adesea vacanţele la bunici şi unde, după cum ea însăşi povesteşte, podgoria familiei, culesul, muncile din vie, presa, crama bunicului şi vinul nelipsit de la întâlnirile de familie au făcut-o să îşi dorească să devină „degustător de vinuri”, o noţiune uşor abstractă la jumătatea anilor 2000, Marina Samoilă a urmat, când a venit vremea alegerii unei cariere, calea vinului. Care, mai târziu, s-a împletit armonios cu calea antreprenoriatului. Ce paşi a făcut în această direcţie pentru a ajunge creator şi expert în vin?
Primul pas a fost acela al oricărui tânăr interesat de domeniu: am început cu Facultatea de Horticultură, unde am pus bazele noţiunilor de agricultură, geologie, botanică, creşterea viţei de vie, vinificarea şi multe altele. Am urmat apoi un curs de somelieri pentru a învăţa despre servirea vinurilor şi am continuat cu cele patru niveluri ale celei mai titrate platforme de învăţare despre industria vinului din lume, Wine and Spirits Trust Education. Acolo am căpătat cunoştinţe de fineţe despre industria mondială a vinului şi m-am conectat la un ecosistem întreg de experţi, profesori şi producători”, descrie Marina Samoilă, într-o frază, pregătirea necesară.
Ea povesteşte însă că pasiunea pentru vin apăruse cu mult timp înainte de alegerea facultăţii.
„Fiind născută şi crescută într-o zonă puternic viticolă, în Dealu Mare, la Pietroasele, cred că pasiunea pentru vinuri s-a născut odată cu mine, transmisă de familia mea, mici negustori de la sat ce produceau plante de viţă de vie, vin sau fructe. A fost mereu acolo, chiar dacă uneori în stare latentă.”
Tocmai de aceea, alegerea facultăţii de horticultură a fost tot pentru a putea să devină „degustător de vinuri”, termen puţin cunoscut în România anilor 2000. „Mai târziu, aproape de mijlocul anului 2000, cariera mea a început să prindă contur o dată cu primele cursuri de specializare şi cu primele poziţii în companii importante din industria vinului. Ca într-o carte motivaţională, de îndată ce m-am întors spre drumul meu – vinul, lucrurile au devenit clare şi plăcute, iar rezultatele au început să apară imediat.”
Ea este de părere că, pe măsură ce investeşti mai mult în dezvoltarea ta profesională, cu atât vei câştiga mai multe informaţii şi vei putea avea o mai bună viziune asupra industriei pe care ai ales-o. „Când vorbim despre vinuri este nevoie ca, pe lângă partea de cursuri, să investeşti şi în vinuri. Nu există doar teorie, ai nevoie de extrem de multă practică.” Astfel, din punctul de vedere al bugetului, notează că un punct de pornire ar fi câteva sute de euro, investiţi o dată la câteva luni, pentru taxele de curs, plus câteva sute de euro pentru vinuri. „Apoi continuăm cu câteva mii de euro pentru taxele de cursuri, pe măsură ce avansăm, plus câteva mii de euro alocate pentru deplasări şi vizite. Şi, în acelaşi timp, suplimentăm şi costurile vinurilor. Însă, pe lângă bani, este nevoie să ne asigurăm că avem şi timp disponibil, cea mai importantă resursă a noastră.”
Un simţ care se-nvaţă
Meseria de somelier, spune Marina Samoilă, este una destul de provocatoare în România, „şi de multe ori asocierea femeie – vin stă încă aşezată într-o zonă arhaică”. Mulţi dintre noi, adaugă ea, au crescut cu ideea că o femeie nu ar trebui să bea şi probabil de aceea cariera de somelier a fost până acum o opţiune de carieră mai degrabă pentru bărbaţi. „În ultimii ani, femeile au ales să fie oneste cu ele însele în ceea ce priveşte pasiunile lor şi alegerea carierei, astfel că în fiecare an se instruiesc din ce în ce mai multe femei în domeniul vinului, nu doar somelieri, dar şi experte în vin sau winemakers. Este un domeniu seducător în care femeile se integrează excepţional şi pe care reuşesc să îl povestească şi să îl promoveze cu multă convingere şi delicateţe.” Potrivit ei, există şi o serie de studii publicate care arată faptul că o femeie poate să distingă mai multe nuanţe ale vinurilor, atât culori, cât şi arome. „În fine, eu cred că, dacă există pasiune şi studiu intens, această meserie se potriveşte deopotrivă femeilor şi bărbaţilor.”
Apoi, deşi, prin definiţie, somelierul este persoana care are grijă de meniul şi colecţia de vinuri a unui restaurant, de asocierea vinurilor cu preparatele locaţiei şi desigur, de partea de servire şi prezentare a vinurilor în restaurantul de care aparţine, Marina Samoilă subliniază că în România acest cuvânt a fost însă forţat atribuit experţilor în vinuri, chiar dacă ei sau ele activează într-un restaurant sau nu. Acum activitatea „somelierului modern” se poate rezuma doar la partea de prezentare a vinurilor în general sau specific, ale unei crame, completează ea.
Pe de altă parte, un wine expert este „acea persoană acreditată de cursuri internaţionale sau de experienţa vastă în industria vinului care nu este limitată doar la prezentarea vinurilor, ci şi la cunoaşterea amplă a industriei, de la vinificare la vânzare şi marketing”. Experienţa şi degustarea unui număr impresionant de vinuri rămân însă cheia succesului pentru ambele meserii, spune antreprenoarea. „A fi profesionist în industria vinului este cu totul altceva faţă de a fi pasionat sau băutor. Profesionistul face alte conexiuni între vinuri şi regiuni, comparativ cu pasionatul, care ar trebui să aibă ca scop plăcerea personală.”
În opinia Marinei Samoilă, deşi nu e necesar să ai calităţi înnăscute pentru a deveni expert în vin, pentru a ajunge la nivel profesionist ai însă nevoie de experienţă, care te ajută să faci conexiuni între vinul degustat, soi, regiune şi stil de vinificare. „Adică «degustarea conştientă», aşa cum o numesc eu.” Calităţile, explică ea, se dezvoltă prin degustare şi prin conştientizare, aşa că oricine îşi doreşte şi poate aloca timp şi atenţie are şanse să devină profesionist în industria vinului. „Fiecare om este înzestrat cu acelaşi număr de papile gustative, acelaşi număr de ochi şi de nări, diferenţa o fac întotdeauna experienţa şi timpul petrecut în industrie. Noi chiar am creat jocuri de degustare pe care le trimiteam clienţilor noştri în timpul pandemiei, când conexiunea cu vinurile şi cramele luase o pauză, pentru a ţine vie curiozitatea şi chiar pentru a da ocazia consumatorilor să descopere lucruri noi despre ei înşişi. Şi încă le trimitem.”
Potrivit ei, expertiza în industria vinului este de ajutor pentru crame, pentru poziţionarea şi clasificarea vinurilor, pentru restaurantele care îşi doresc un meniu de vinuri ofertant ca să aducă un plus de valoare oaspeţilor şi desigur să crească businessul într-o manieră activă. „Valoarea acestor experţi se vede chiar şi în proiecte de ţară, în care vinul devine produs ambasador pentru regiunea respectivă. Eu mă mândresc cu vinurile noastre şi le celebrez cu fiecare ocazie. Mai mult, cu proiectul nostru antreprenorial ţintim să ducem vinul românesc în cât mai multe ţări.” O altă faţetă a expertizei spune că este cea dedicată consumatorilor finali, pasionaţilor de vinuri, care îşi doresc o colecţie de vinuri la ei acasă sau să-şi îmbunătăţească cunoştinţele despre vinuri. „Un proiect special, la care lucrez de ceva vreme şi care cred că este parte importantă din business şi din drumul meu, este acela de a da mai departe cunoştinţele pe care le-am acumulat de-a lungul anilor printr-o serie de cursuri şi evenimente de degustare dedicate celor ce vor să înceapă să se îndrăgostească de vinuri şi celor care vor să mai pună informaţii în tolba lor. Aceste cursuri pot fi accesate de companii, de comunităţi de antreprenori sau de oricine este curios.”
Când vine vorba de provocările acestei meserii, în ceea ce o priveşte spune că cea mai mare provocare este aceea de a aloca suficient timp: pentru business, degustări, studiu, noi proiecte, partenerul său, familie şi pentru ea însăşi. „Cred că asta este provocarea tuturor oamenilor moderni şi asta se reflectă în activităţile mele zilnice.”
Pe de altă parte, cele mai frumoase şi pline de satisfacţie momente din carierea sa au fost atunci când vinul private label pe care l-a creat în 2021, Primul roşu, a câştigat medalia de argint la unul dintre cele mai prestigioase concursuri de vin din lume – Concursul Mondial de la Bruxelles. „Meseria aceasta mă face să mă bucur mai mult decât alţii pentru premii şi diplome, deşi nu mi le pun pe perete, nici în vitrină. Cu toate acestea, o mare sursă de fericire a fost când Primul a primit aprecierea profesioniştilor, înainte de concurs, la o degustare privată. Pe scurt, succesul său înseamnă pentru mine că ceva bun a ieşit după atâta studiu şi degustări şi că am reuşit să surprind frumuseţea vinului românesc prin cupajul făcut.”
O asociere atipică
Am întrebat-o, bineînţeles, şi care este vinul său preferat. „Când începi să devii profesionist, gustul se modifică, evoluează de la o perioadă la alta, dacă începi cu senzaţii bine definite şi accentuate, cum sunt cele date de vinurile din «lumea nouă», treci prin descoperirea vinurilor mai exotice şi continui către vinurile mai greu de înţeles la început, aşa cum pot fi şampania sau Pinot Noir, şi tot aşa. Astfel că, în ceea ce mă priveşte, nu aş putea vorbi de un soi sau un tip de vin preferat. Da, aleg deseori vinurile spumant şi, de cele mai multe ori, le pun lângă un mic dejun copios. Ca un răsfăţ pe care-l merităm toţi din când în când, ca o zi de concediu adusă la final de săptămână plină. După părerea mea, o asociere minunată ar fi o slană bună şi o pâine caldă lângă un spumant bun românesc. Recomand!”
Cât priveşte personalitatea cu care ar bea un pahar de vin, recunoaşte că e o alegere dificilă, şi asta pentru că apreciază şi urmăreşte mulţi oameni interesanţi de business, dezvoltare personală, Masters of Wine sau vinificatori cu care i-ar plăcea să poată povesti, cu fiecare-n parte, la un pahar de vin. „Totuşi, există în România o femeie pe care o admir, intens conectată la lumea leadershipului local de mulţi ani: Andreea Roşca. Am cunoscut-o prin intermediul conţinutului pe care îl creează în cadrul proiectului The Vast & Curious, conversaţii pe care le urmăresc cu mare plăcere în fiecare lună. Acolo găsesc mereu informaţii valoroase, lecţii şi inspiraţie venite de la oamenii de business pe care-i are ca invitaţi şi cred că se potriveşte perfect cu ceea ce ne-am propus noi prin platformele noastre de vin online: să facem accesibilă vasta şi curioasa lume a vinurilor.
În plus ştiu că i-a plăcut şi prima ediţie a vinului pe care l-am creat, aşa că este un moment numai bun pentru un pahar din a doua călătorie a acestuia, ce se pregăteşte să fie lansată pe piaţă în curând.”
Calea antreprenoriatului
Pe calea antreprenoriatului Marina Samoilă a pornit alături de Alex Dona, împreună cu care a pus, chiar în pandemie, bazele platformei desprevin.ro, un magazin de vinuri cu o selecţie de etichete care propune pasionaţilor de vin o incursiune săptămânală în câte o cramă, prezentând interviuri, legende şi cunoştinţe despre oameni, locuri şi vin. „Cum ne place nouă să spunem, Desprevin.ro a luat naştere chiar la un pahar cu vin.” Astfel, la o lună după lockdownul din 2020, proiectul începea să se contureze şi se mula perfect pe contextul de atunci: statul în casă era obligatoriu, iar vinul putea fi accesat online. „Soluţia pe care am găsit-o noi, ca să nu pierdem conexiunea cu cei care nu voiau să se lase despărţiţi de vin, a fost o escapadă virtuală. Una în care consumatorii să-şi antreneze simţurile olfactive şi gustative, în vreme ce călătoresc virtual pe la crame. Pentru asta, mi-am folosit tot know-how-ul în a gândi jocuri de degustare ghidată, poveşti despre vinuri, oameni, legende şi locuri.”
A urmat apoi rândul proiectului Winedeals.ro. „Vorba lui Alex Dona, platforma online a venit ca să umple un mare gol în industria de vinuri şi wine e-commerce: data intelligence, forecasting, consumer insights, big data. Ca să obţinem informaţiile, am creat această platformă proprietary cu multe etichete diferite de vin – de trei ori mai multe decât oricare alt competitor – cu preţuri aliniate la restul pieţei, dar cu un customer experience şi tool-uri care să ajute consumatorul să aleagă, algoritmi care să identifice şi vinuri la care el nu se gândise, să înveţe preferinţele şi să recomande exact vinurile dorite de client.”
WineDeals are listate 4.600 de etichete de vin, dintre care peste 1.600 sunt din România, urmând ca până la finalul anului numărul total de SKU-uri să ajungă la 7.000. În paralel, desprevin.ro are peste 500 de etichete şi accesorii. Investiţia în cele două businessuri, care funcţionează sub umbrela Desprevin Media, s-a ridicat la peste 200.000 de euro, iar valoarea coşului mediu pe ambele platforme este de aproximativ 350 de lei la care se adaugă TVA. Pe viitor, planurile de business ţintesc o creştere de trei ori de la an la an, obiectivul în următorii doi ani fiind o cifră de afaceri de 15 milioane de lei din ambele platforme.
În prezent însă, cel mai mare vis al Marinei Samoilă este ca proiectele pe care le desfăşoară „să ajute consumatorii să aleagă bine şi informat, să producă datele necesare industriei locale de vinuri pentru a creşte sustenabil şi, în scurt timp să ajungă relevante internaţional şi să deschidem subsidiare şi în alte ţări din lume”. Cât priveşte vinul, îşi doreşte să continue dezvoltarea etichetelor proprii şi poate să achiziţioneze şi o cramă. „Apoi, într-un plan mai apropiat, urmăresc deschiderea unui concept space în care să poţi încerca vinurile dar unde să poţi şi învăţa să savurezi un vin cu plăcere.” ■
Carte de vizită
Marina Samoilă, cofondator şi director executiv al Desprevin Media, creator de vinuri şi expert în vin
1. Între anii 2005 şi 2009 a urmat Facultatea de Horticultură din Bucureşti;
2. După o perioadă pe care a dedicat-o altor activităţi profesionale, în 2013 a ales să revină la cea mai mare pasiune a sa, vinul;
3. A făcut cursul de somelieri coordonat de Sergiu Nedelea şi a devenit wine ambassador la Domeniile Tohani. În următorii ani a continuat ca Event Manager la Cramele Recaş, până în decembrie 2019 şi, de atunci, a dezvoltat proiecte ca wine expert şi consultant de produs;
4. Începând cu anul 2014 a urmat o serie de formări internaţionale ample în domeniu, inclusiv primele
4 module de formare în cadrul Wine and Spirits Education Trust;
5. În final, ambiţia Marinei este de a absolvi cursul Master of Wine (MW) creat de Institute of Master of Wine - care sunt catalogaţi, potrivit ei, ca deţinând cel mai înalt nivel academic în domeniu - şi de a deveni unul dintre puţinii MW din lume;
6. În 2020 a intrat în lumea antreprenoriatului, punând bazele unui prim business, desprevin.ro, urmat de lansarea unei alte platforme, winedeals.ro; ca parte a acestui proiect de business, Marina a creat un vin propriu, Primul, „primul vin itinerant din România – un private label, concept unic în ţară şi în lume, un vin ce va fi produs în fiecare an cu o altă cramă”;
7. De asemenea, ea creează cursuri, evenimente şi experienţe dedicate vinului.
„I love my job” este o nouă rubrică lansată de Business MAGAZIN în care îi scoatem în faţă pe oamenii ce nu sunt neapărat parte din top managementul unei companii, dar sunt pasionaţi de ceea ce fac. Sunt mulţi, iar poveştile lor sunt fabuloase: nu de puţine ori, în interviurile BUSINESS Magazin, am auzit „Sunt îndrăgostit de... ” un lucru de care nu ne-ar fi trecut prin cap că cineva poate fi îndrăgostit (paleţi, tractoare, tehnologie ş.a.m.d.) poveştile oamenilor pasionaţi de joburile lor sunt savuroase, de aceea le vom acorda o rubrică specială în revista noastră.
Urmărește Business Magazin
citeste si:
-
I love my job. Ochii ageri din spatele paginilor
Actualitate13 mar 2023
-
I love my job. „Say cheese!”
Actualitate27 feb 2023
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro