Produsul moldovenesc care vrea sa cucerească rafturile magazinelor din România şi istoria locului unic de unde vine
Un secol de „poezie îmbuteliată”, aceasta este istoria unicului castel vinicol din Republica Moldova, Castel Mimi, construit de către Constantin Mimi, ultimul guvernator al Basarabiei, apoi director al Băncii Naţionale a României la începutul secolului XX.
A fost una din cele mai mari fabrici de vin din URSS, care producea 6-7 milioane de sticle de vin pe lună, iar în prezent, ajuns la familia Trofim, îmbuteliază anual 1 milion de sticle, dintre care 25% se găsesc pe rafturile româneşti din 2020.
Castel Mimi, din satul Bulboaca, raionul Arenii Noi din Republica Moldova, controlat de familia Trofim din aceeaşi ţară, a intrat în mijlocul pandemiei de COVID-19 cu vinuri roşii şi albe, sub brandul Castel Mimi, pe piaţa românească, adaptându-se la noile condiţii de „joacă”, după ce HoReCa a fost închisă. „Anul 2020, ca pentru orice companie, a fost o provocare. Am fost surprinşi cu toţii de o situaţie fără precedent şi a trebuit să acţionăm prompt.
Am improvizat mult, am ascultat piaţa şi am încercat să ne apropiem cât mai mult de cerinţele clienţilor. Ştim că nu există nicăieri un ghid «ce să faci pe timp de pandemie», care să-ţi creeze o perspectivă, chiar dacă şi aceea orientativă”, povesteşte Adrian Trofim, General Manager al Castel Mimi Wine & Resort.
Astfel, au luat decizia de a intra pe piaţa vânzărilor de vin din România, ştiind că vinurile moldoveneşti sunt apreciate de consumatorii români. În plus, reprezentanţii Castel Mimi spun că solurile moldoveneşti sunt mult mai benefice pentru producţia de vinuri roşii, pe când, solurile româneşti sunt mult mai benefice pentru producţia vinurilor albe, motiv pentru care cererea vinurilor din Moldova în România este mare.
Primele vinuri le-au listat pe piaţa românească în magazinele retailerului german Kaufland, în mijlocul pandemiei de COVID-19, apoi s-au extins în magazinele tradiţionale Basarabia şi în vinotecile Mega Image, dar şi în mediul online, prin intermediul platformelor eMAG, Rafinat şi Casa Vitis. „Avem în podgoria din satul Bulboaca şapte soiuri roşii, şase soiuri albe şi anual îmbuteliem în jur de 1 milion de sticle. Dispunem de vin baricat pentru 700.000 sticle în stoc şi 900 baricuri franţuzeşti, cu o valoare de peste 650.000 euro. (...) În ceea ce priveşte exportul, în România exportăm în jur de 25% din producţie”, explică Adrian Trofim.
Castelul Mimi, situat pe partea dreapta a Nistrului şi aflat în top 15 capodopere arhitectonice din lumea vinului, construit de către Constantin Mimi, guvernator al Basarabiei între 1912 – 1917 şi numit director al Bancii Naţionale a României din Bucureşti 1926, a fost una din cele mai mari fabrici de vin din URSS, iar pentru a exporta vinul către Uniunea Sovietică a fost construită o cale ferată de către 600 de persoane, timp de patru ani.
În perioada de glorie a castelului, pentru acesta lucrau 1.500 de persoane, care produceau 6-7 milioane de sticle de vin pe lună, cea mai mare parte mergând în URSS, spuneau anterior proprietarii actuali ai castelului. În prezent, la nivel de personal, compania are circa 250 de angajaţi. Compania produce patru colecţii de vinuri, colecţia Reserve: Cabernet Sauvignon 2012 sec roşu şi Merlot 2012 sec roşu; colecţia Clasică: Pinot Gris sec alb, Fetească Albă sec alb, Sauvignon Blanc sec alb, Chardonnay sec alb, Roşu de Bulboacă, Merlot sec roşu şi Cabernet Sauvignon roşu sec; colecţia Select: Traminer sec alb şi Muscat sec alb; colecţia Icewine.
Cel mai vechi vin deţinut în cramele castelului Mimi este vinul Heres din 1978. „În 2020, pe teritoriul cramei, consumul de vin a scăzut considerabil, din cauza numărului mic de vizitatori. În lunile în care numărul de cazuri COVID-19 era într-o creştere drastică, nu am avut niciun vizitator. Şi în HoReCa, la fel, a scăzut mult consumaţia. În schimb, reorientarea noastră către retail a fost de folos, ne-a ajutat să creştem binişor”, a mai afirmat Trofim. Complexul castelului se întinde pe o suprafaţă de 10 hectare şi include spaţii pentru evenimente şi conferinţe, restaurant, SPA, săli de degustare, un muzeu, o galerie de artă şi spaţii de cazare şi şapte căsuţe din piatră.
De asemenea, familia Trofim mai deţine hotelul Jolly Aron din Chişinău şi o mică vinărie din localitatea Speia. „Avem 2.000 de turişti lunar la Castel Mimi, cifre care ne bucură.”„Anul 2020 pentru business poate fi descris foarte simplu, într-un singur cuvânt: adaptare. A fost dificil pentru fiecare companie sau antreprenor să înţeleagă şi să intuiască ce va urma. Mulţi au ales să reducă bugetele de dezvoltare, alţii s-au concentrat doar pe un anumit segment de business. Noi am ales să investim mai mult în promovare şi extindere. Am simţit că, deopotrivă cu bune şi rele, acum este momentul proprice să intrăm pe pieţe din afara Republicii Moldova”, a mai spus Adrian Trofim.
Antreprenorul susţine că flexibilitatea întregii echipe şi a conducerii a fost factorul cheie la adaptarea noilor condiţii de „joacă”. În prezent, el afirmă că vaccinarea aduce speranţă în business aduce speranţă în business şi un sentiment de responsabilizare. „Anul 2021 l-am început în forţă, cu elaborarea unei noi strategii de adaptare şi promovare a brandului Castelului Mimi, cu restricţiile neprevăzute. După un an de adaptare şi readaptare, acum suntem pregătiţi, spunem noi, pentru orice cerinţă impusă de către guvernul Republicii Moldova. În ceea ce priveşte piaţa României, recent, am fost listaţi într-o reţea care deserveşte toată ţara şi, în curând, veţi găsi vinurile Castel Mimi nu doar în magazinele Kaufland”, a precizat Trofim. El adaugă că se aşteaptă ca în vară turismul să-şi recapete libertatea, iar sectorul HoReCa să se revitalizeze. „Pentru perioada următoare pregătim mai multe evenimente în aer liber şi sperăm că în HoReCa se vor redeschide terasele. Ne dorim ca, uşor-uşor, să revenim la normal.” Pentru anul viitor, Castel Mimi şi-a planificat să planteze 50 – 70 de hectare de viţă-de-vie şi să mărească capacităţile de îmbuteliere şi de depozitare a produselor finite.
Cel mai mare exportator de vin din Republica Moldova în România este grupul Purcari Wineries, care deţine pe plan local şi compania Crama Ceptura, aflată în top cinci jucători pe piaţa vinului românesc.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro