Antreprenoarea Paula Dobrescu rulează anual 18 mililioane de euro cu doar 36 de angajaţi
Paula Dobrescu a fondat după 1990 prima agenţie de turism din România dedicată segmentului corporate. Astăzi, Business Travel numără 36 de angajaţi şi o cifră de afaceri de 18 milioane de euro, înregistrând în 2013 cel mai bun an din ultimele două decenii. Antreprenoarea spune că nu îşi doreşte să crească şi mai mult afacerea, ci va marşa în viitor în două direcţii: consolidare şi evenimente cum nu s-au mai făcut vreodată.
"ÎN 1992, NU ERAU DECÂT DOUĂ-TREI AGENŢII DE TURISM. DEŞI IDEEA DE ANTREPRENOR ERA PENTRU MINE O NEBULOASĂ, FAPTUL CĂ AM LUCRAT ANI DE ZILE CU TURIŞTI STRĂINI ÎNTR-UN MEDIU CORPORATE, CHIAR DACĂ NU ÎL NUMEAM AŞA ATUNCI, M-A AJUTAT SĂ ÎNCEP O AFACERE." Aşa începe povestea Business Travel, fondată după Revoluţie de Paula Dobrescu, atunci în vârstă de 34 de ani şi angajată până în 1989 la hotelul Intercontinental din Bucureşti. Agenţia de turism a pornit din-tr-un apartament cu două camere din centrul Capitalei - „cum probabil au început mulţi dintre cei care au pornit afacerile de la zero„ - şi, pe seama contactelor dobândite de-a lungul timpului, au început să apară primii clienţi. Antreprenoarea a hotărât încă de la început să se adreseze strict clienţilor companii în contradicţie cu tendinţa generală din piaţa anilor ‘90 de vânzare de vacanţe către persoane fizice. „Pur şi simplu am rezonat cu această zonă de călătorii de afaceri. Fiecare s-a poziţionat după experienţa cu care venea din urmă. Partenerul meu de afaceri, Gabriel Dumitroiu, venea cu ştiinţa formării personalului şi cu expertiza de lucru în turismul internaţional, iar eu cu experienţa corporate."
Emiterea de bilete de avion a fost principalul obiect de activitate a companiei, iar plaja de clienţi era formată din românii care emigrau în Canada şi oamenii de afaceri veniţi să caute oportunităţi de business în ţară. „Cine vindea bilete de avion şi voia să aibă succes trebuia să fie neapărat pe Magheru", spune fondatoarea Business Travel, care a renunţat în 2008 la biroul stradal de vânzări, afacerea funcţionând timp de zece ani în două sedii. De fapt, din acel an toate agenţiile de turism din piaţă s-au confruntat cu apariţia marilor motoare de căutare online, dar şi cu marje de profit infime pe seama scăderii preţului la călătorii - „la un bilet de avion rezervat se câştigă patru-cinci euro„. Dacă până atunci creşterea pieţei era suficient de mare încât toţi jucătorii raportau plusuri de două cifre de la un an la altul, bugetele companiilor au fost tăiate de anii de recesiune, iar Business Travel a trebuit să se reinventeze pentru a putea rămâne profitabilă şi a continua să funcţioneze.
"EFORTUL CU CARE SE OBŢIN ACUM BANII ESTE INCOMPARABIL CU CE SE ÎNTÂMPLA ÎNAINTE DE CRIZĂ. Înseamnă o luptă în fiecare zi a întregii echipe şi un volum de muncă foarte mare pentru a obţine aceleaşi rezultate pe care le obţineai înainte cu resurse mult mai mici." Pe o piaţă în care clienţii au o presiune uriaşă de scădere a costurilor, modelul de business al companiei a trecut de la simpla emitere de bilete de avion - „unde cererea era constantă, dar puţin sau deloc profitabilă„ - la oferirea de servicii de logistică - „nu doar rent-a-car şi cazare, ci şi sesiuni generate de departamentele de training şi HR". Întâlnirile bianuale ale angajaţilor din companii sau reuniunile echipelor de vânzări au devenit o piaţă interesantă pentru Paula Dobrescu, astfel că, treptat, a mutat centrul atenţiei înspre acest segment. Angajaţii Business Travel au plecat în străinătate la cursuri de formare cu privire la organizarea de evenimente, compania investind anual circa 100.000 de euro din profit în formarea personalului - „în România există diverse iniţiative de training, dar nu aş opta să trimit angajaţii la unul dintre cursurile din Bucureşti".
ACTIVITATEA COMPANIEI ÎNSEAMNĂ ACUM ÎN MAJORITATE ORGANIZAREA DE EVENIMENTE, Business Travel asigurându-şi 60% din cifra de afaceri din integrarea de servicii logistice. Mai exact, angajaţii gândesc concepte, identifică locurile unde se pot desfăşura optim şi se asigură de buna desfăşurare, ceea ce poate însemna şi punerea laolaltă a 15 furnizori pentru un eveniment. Anul 2013 a însemnat organizarea a zeci de evenimente de la zece până la 700 de participanţi, cu bugete sub presiunea scăderii costurilor, dar cu o complexitate şi o exigenţă mereu în creştere.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro