BM cele mai citite subiecte ale săptămânii: Care este noua ţintă a românilor care au făcut o afacere de milioane de euro din vânzarea unui singur produs care costă 5 lei

Autor: Ioana Matei Postat la 23 februarie 2021 11386 afişări

Radu Savopol, care a fondat împreună cu Lucian Bădilă businessul 5 to go – devenit cel mai mare lanţ românesc de cafenele – spune că mizează în continuare pe expansiune. Nu au stat o secundă nici în 2020, când au folosit perioada lockdownului pentru a se ocupa de amenajări şi de găsirea de spaţii, iar acum continuă să dezvolte cu viteză 5 to go, dar şiproiecte noi.

Nu pot spune că a fost un an rău pentru noi. Da, am resimţit, ca orice business, efectele pandemiei, dar am gândit din timp planuri şi acţiuni care să ne ajute să ne menţinem şi în 2020 şi să avem rezultate bune. Din punctul de vedere al targetului de locaţii impus încă de la finalul lui 2019, cam 90% am reuşit să-l îndeplinim”, răspunde Radu Savopol, cofondatorul 5 to go, la întrebarea referitoare la efectele anului 2020 asupra businessului.

Finalul de an pandemic i-a găsit pe reprezentanţii celui mai mare lanţ românesc de cafenele cu peste 220 de unităţi deschise la nivel naţional – iar dacă cifra de afaceri a fost sub estimările iniţiale, de 10 milioane de euro, antreprenorul crede că au compensat pe alte direcţii. „Am construit o bază mai solidă pe care simt că vom putea acoperi, în 2021, minusurile din anul anterior”,

 spune el.

În 2021 şi-au propus să depăşească numărul de 300 de unităţi, iar planurile de expansiune vizează atât dezvoltarea la nivel regional, cât şi consolidarea în Capitală,  mai ales în cartiere şi prin parteneriate cu diverse businessuri. Obiectivele lor de extindere merg însă mai departe de anul acesta: în cinci ani de acum încolo şi-au propus să ajungă la 1.000 de cafenele în România. Vizează însă şi depăşirea graniţelor ţării, fiindcă în viitor plănuiesc să ducă brandurile lor la nivel internaţional.

O altă direcţie de dezvoltare pentru 5 to go este prin intermediul parteneriatelor. În 2020 au dezvoltat unele noi şi au consolidat altele anterioare – spre exemplu, au listat unele produse 5 to go pe eMAG (cana de porţelan sau siropul) şi au dezvoltat un nou brand de cafea de specialitate, Lucky Cats, cu care şi-au propus să meargă în locaţii HoReCa sau în alte cafenele to go.

„Cred că am avut o strategie bine pusă la punct şi aceasta a contat”, spune antreprenorul. În prezent, sunt în jur de 10 unităţi HoReCa în care vând această cafea – dar produsul este prezent şi la Altex şi pe eMAG, în baza unor colaborări cu retailerii. Un alt parteneriat au dezvoltat cu De’Longhi – acesta este axat pe vânzarea de aparate pentru acasă. „Lucky Cats e, pentru noi, premiera anului 2020, o dorinţă mai veche a mea care s-a concretizat acum şi datorită celor de la prăjitoria Mr. Tosh, din Bacău.”


Investiţia iniţială într-o unitate 5 to go este între 15.000 – 20.000 euro, taxa de franciză fiind inclusă (aceasta este de 4.500 euro + TVA).


Au folosit acele luni critice, din perioada stării de urgenţă, să mai scoată din sertar idei pe care le lăsaseră de ceva timp şi să iasă acum cu ele la lumină. „Şi aşa am reuşit să concretizăm şi campania de relansare pe piaţă, cum a fost «More Coffee, Less Bucks», când am oferit o cafea gratis, până la finalul anului, la orice espresso sau americano cumpărat, sau să venim în sprijinul industriei prin «Fabricat în România», când am listat unele produse ale brandurilor româneşti în cafenelele noastre”, adaugă antreprenorul. Iar măsurile luate în timpul pandemiei, în business, le-au hotărât de multe ori şi de pe o zi pe alta. „Ne-am conformat reglementărilor venite de la guvern şi am acţionat în consecinţă. Nu ne-a fost uşor să luăm, de exemplu, decizia de-a închide locaţiile grupului, la nivel naţional, însă la un moment dat a trebuit să o facem, dar am plusat apoi cu o redeschidere în forţă, dând tonul, să spunem aşa, în HoReca, când am anunţat că revenim pe 5 mai la treabă”, mai spune el.

În tot acest timp, s-au ocupat de amenajări, de găsit spaţii şi nu au stat o secundă. Munca pe teren a continuat, iar ei au resimţit şi din acest punct de vedere efectele pandemiei, pentru că au avut spaţii în clădiri de birouri care nu au mai funcţionat, chiriile erau mari şi a trebuit să se ocupe şi de relocarea acelor cafenele.

Iar când vine vorba despre lecţiile învăţate, spune că se bucură că acestea nu au fost dintre cele mai aspre, asta pentru că a mai trecut ca antreprenor prin criza din 2007-2008 şi a ştiut să gestioneze lucrurile, să ştie la ce trebuie să se aştepte, astfel încât să nu fie surprins de imprevizibil. „Cred că cel mai important în astfel de momente este să fii conectat la tot ce se întâmplă, să acţionezi raţional şi rapid şi să ştii să inovezi. Cu certitudine, inovaţia a fost cuvântul anului pentru business-ul nostru. Am folosit acel timp, de lockdown, să ne concentrăm pe toate aspectele businessului, să ne facem planuri, să găsim variante, şi asta ne-a ajutat enorm apoi, pentru că aveam toate resursele să redeschidem cu optimism şi să ne urmăm strategia. A fost un an de încercare, fără doar şi poate. Peste toate, mă bucur că  am reuşit  împreună cu echipa mea să facem faţă provocărilor, că am trecut prin situaţii care ne-au sudat şi simt că relaţia dintre noi s-a consolidat. Am mare încredere în ei toţi şi îmi doresc să continuăm pe acest drum împreună.”

Ce urmează?

„Pentru 5 to go, poate cel mai important plan este să continuăm dezvoltarea brandului şi vrem s-o facem atât la nivel naţional, cât şi internaţional”, descrie antreprenorul obiectivele pe termen mediu şi lung. În 2021, îşi doresc să ajungă la 300 de locaţii în ţară, cu accent pe dezvoltarea regională, dar şi-n diverse cartiere ale Capitalei, şi să extindă linia de produse şi parteneriatele strategice. „Vom lansa în acest an primul 5 to go Green, cu locaţii unde se vor găsi doar produse bio, vegane şi raw vegane. Preconizăm că se va întâmpla în prima jumătate a anului, printr-un prim magazin dintr-o serie de cinci în următorii 3 ani. Pe linia de produse, mizăm pe lansarea cafelei la filtru, printr-o campanie cool, spunem noi, «Filter coffee, not people».”

Recent, au anunţat lansarea businessului Fika18, pentru care Radu Savopol spune că au planuri şi separat de 5 to go, dar şi împreună.

„Accentul businessului Fika18 cade pe producţia de croissante şi pe derivatele lor, totul fiind făcut în laboratorul propriu, de la aluat şi până la creme. Şi cred că dacă spui croissant, Fika18 este brandul din România care aduce savoarea autentică şi gustul fin al acestui preparat. Atenţia la etapele şi tehnicile de procesare, ingredientele de super calitate folosite, gustul senzaţional şi răbdarea sunt esenţa acestui concept”, descrie Savopol proiectul acesta.

Recent, au deschis primul magazin Fika18 & 5 to go, shop în shop, pe Calea Floreasca 101. Designul are inspiraţie nordică, ca urmare a numelui ales pentru noul brand: „Fika înseamnă în suedeză pauză de cafea, un moment de răsfăţ care nu implică nimic legat de muncă”, spune el.

 Pe viitor, vizează extinderea businessului şi în sistem de franciză – „Asta pentru că simt că are mare potenţial de dezvoltare şi calitatea produselor este de top. De altfel, acestea au fost unele dintre motivele pentru care mi-am dorit să intru acţionar în acest business”. Adaugă că, în corelare cu 5 to go, şi-au propus ca în acest an să dezvolte şi conceptul better2gether cu Fika18 şi cu Cereal Crunch. Până acum, au deschis patru locaţii Cereal Crunch în 2020, dintre care prima în provincie, la Craiova, iar la început de februarie au lansat-o şi pe cea de la Ploieşti, despre care spune că „este un oraş care ne-a rezervat numai surprize plăcute în toţi aceşti ani de business. Am găsit aici şi oameni dedicaţi, antreprenori cu entuziasm, dar şi un public efervescent”.

În ceea ce priveşte bugetele de investiţii alocate tuturor acestor proiecte, spune că sunt greu de preconizat, fiindcă sunt influenţate de tipul de proiect pe care îl lansează. „În cazul locaţiilor Cereal Crunch, de exemplu, contează mult dacă locaţia presupune un concept aparte sau nu, dacă e o locaţie simplă, cum e cea de la Craiova, sau e ca cea pe care-o vom lansa în curând în zona Titan - Cinema Gloria, unde vom face un flagship Cereal Crunch pe o suprafaţă de 200 mp şi care deveni locul în care vom introduce în premieră produsele noi. Sunt mulţi factori de luat în calcul, pentru fiecare tip de business în parte. Dacă mai punem la socoteală şi imprevizibilul, cum e criza COVID, deja lucrurile fluctuează mai mult”, precizează antreprenorul.

1. Ce criterii trebuie să îndeplineşti ca să îţi poţi deschide un business 5 to go?

Radu Savopol: În cazul 5 to go, cerinţele de bază pentru un posibil francizat sunt legate de plasarea în piaţă (viitoarea locaţie 5 to go trebuie să fie dezvoltată în zone cu mai mult de 30.000 de locuitori), de găsirea unor spaţii optime de amplasare (zone cu spaţii de birouri, sedii administrative, licee sau facultăţi), o suprafaţă de vânzare între 10-50 mp. De asemenea, vorbim de o durată de contract de minimum 5 ani şi de plata redevenţelor: 4% taxă lunară, 1,5% contribuţia la bugetul de marketing, taxe care se vor aplica la cifra de afaceri. Noi ne ocupăm de pregătirea de dinainte de a deschide locaţia şi suport după ce demarăm businessul. Investiţia iniţială este între 15.000 – 20.000 euro, taxa de franciză fiind inclusă (aceasta este de 4.500 euro Ă TVA). Suma poate varia în funcţie de mai mulţi factori importanţi precum, suprafaţa locaţiei, chiria spaţiului, mobilierul sau numărul de angajaţi.

2. Dar Cereal Crunch?

Radu Savopol: Aceia care îşi doresc o franciză Cereal Crunch trebuie să ştie că luăm în calcul oraşe cu peste 100.000 de locuitori, o suprafaţă a locaţiei cuprinsă între 40 şi 100 mp, puterea de cumpărare şi potenţialul de consum, pe lângă condiţiile financiare şi investiţia iniţială, estimată la 35.000-40.000 euro, cu toate taxele incluse - taxa de franciză şi redevenţele.

Durata contractului este de 7 ani de zile. După expirare, francizatul are posibilitatea de a prelungi contractul.

3. În cât timp se poate recuperea investiţia într-un astfel de business?

Radu Savopol: Recuperarea investiţiei, în cazul ambelor tipuri de franciză, depinde de la caz la caz. Implicarea francizatului, pasiunea şi dedicarea lui sunt esenţiale pentru succesul unei locaţii. Sunt multe variabile de luat în calcul, mai ales în contextul unei pieţe care e în continuă dezvoltare şi schimbare. Din estimările noastre de până acum, o investiţie de acest gen se poate recupera şi într-un an, în cazul unei francize 5 to go, sau în minimum un an şi jumătate, în cazul francizei Cereal Crunch.

Urmărește Business Magazin

Am mai scris despre:
5 to go,
cafea,
cafenele,
Radu Savopol

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.