Ce obiceiuri de lectură au angajaţii Bookster şi ce companii includ serviciile platformei în pachetele de beneficii extrasalariale
„Nu există oameni cărora să nu le placă să citească, ci mai degrabă oameni care nu au găsit încă o carte potrivită pentru ei”, este de părere Teodora Rădulescu, CEO al Bookster, platformă activă pe segmentul B2B, ce oferă ca beneficiu extrasalarial lecturi celor peste 140.000 de corporatiştilor angajaţi în diverse industrii. Ce reuşite au marcat evoluţia businessului în primul deceniu de activitate şi ce impact are lectura în bunul mers al unei companii?
Brandul Bookster a luat naştere acum 10 ani din dorinţa de a face cât mai uşor accesul la cărţi de calitate. Într-o societate în care consumul de carte este foarte redus, iar educaţia şi cultura nu reprezintă neapărat o prioritate, dorinţa oamenilor de a citi şi de a se dezvolta trebuie susţinută. Astăzi, de serviciul nostru se bucură peste 140.000 de cititori din 1.200 de companii din toată ţara. Acestora le punem la dispoziţie, în baza abonamentului oferit de compania lor, cele mai bune cărţi de la biblioteci diverse, recomandări personalizate de lectură şi campanii faine de încurajare a cititului, pe lângă livrarea la birou sau acasă”, spune executiva din fruntea Bookster, companie cu cu venituri de 3,7 milioane de euro în 2022, potrivit datelor publice disponibile.
Evoluţia poveştii Bookster, adaugă ea, a fost marcată de creştere de la an la an pe mai multe direcţii: un număr mai mare de companii în portofoliu, mai mulţi abonaţi cu acces la experienţa lecturii oferite, dar şi la o multitudine de cărţi, articole şi conţinutul digital disponibil în platformă. „Diversitatea conţinutului oferit abonaţilor a reprezentat întotdeauna o preocupare activă pentru noi, aşadar multe din parteneriatele noastre sunt centrate pe oferirea cât mai multor tipuri de lectură. Recent, un moment important a fost introducerea cărţilor în maghiară şi germană – două limbi cerute de booksteri. În plus, diversificarea conţinutului a venit şi ca urmare a schimbării preferinţelor şi obiceiurilor de lectură ale cititorilor – acum oferim diferite formate, precum podcasturi, rezumate scrise sau audio şi ebookuri.”
Alte direcţii cheie pentru companie au fost lansarea serviciului de livrare acasă, ce permite livrarea cărţilor cu buline şi în contextul de lucru hibrid sau integral de acasă, precum şi deschiderea serviciului dedicat IMM-urilor sau abordarea segmentului companiilor de stat.
Vorbind despre competiţie, Teodora Rădulescu nu dă nume de branduri, ci spune că lupta principală e pentru timpul oamenilor. „Astăzi e foarte uşor să cădem pradă surselor de gratificare instantanee, cum sunt reţelele sociale sau platformele de streaming. Astfel, trebuie să căutăm în permanenţă moduri noi prin care să facem edutainment – să facem din citit un obicei cool şi plăcut pentru cât mai mulţi români. Aici intră în joc, la propriu, campaniile noastre de încurajare a lecturii.”
Un beneficiu extrasalarial cu ecou pe termen lung. Prezenţa lecturii în viaţa angajaţilor, notează Rădulescu, aduce numeroase beneficii – de la creştere în carieră la echilibru personal, şi asta pentru că lectura a reprezentat întotdeauna o sursă de inspiraţie şi dezvoltare, fie ea personală sau profesională. „Nu o spunem doar noi, ci şi cele 1.200 de businessuri care au ales să aducă cititul în cultura lor. Dacă ne uităm la structura comunităţii noastre de cititori, observăm cât de diversă este aceasta – de experienţa Bookster se bucură angajaţi de toate vârstele, profesiile şi nivelurile de senioritate prezente într-o companie. Fie că eşti un intern la începutul carierei şi vrei să îţi dezvolţi abilităţile profesionale, un proaspăt manager şi urmăreşti să devii un lider bun sau că ai un nivel mare de senioritate în job dar vrei să rămâi la curent cu noutăţile din domeniul tău, la Bookster vei găsi lectura potrivită pentru nevoia ta. Susţinând dezvoltarea oamenilor din companii, contribuim atât la satisfacţia angajaţilor, care cresc şi devin din ce în ce mai buni, dar şi a businessurilor, care se bucură de inspiraţie şi inovaţie care să le susţină creşterea.”
The Lean Startup, de Eric Ries, este recomandarea de carte a Teodorei Rădulescu pentru orice profesionist aflat la început de drum, indiferent de industrie
În paralel cu avantajele profesionale aduse de lectură le menţionează şi pe cele cu impact asupra planului personal, lectura având „rol de relaxare şi echilibrare emoţională. Citind, învăţăm cum să ne gestionăm mai bine emoţiile şi ne inspirăm din poveşti. Devenim astfel mai empatici şi mai prezenţi, chiar şi în vremuri provocatoare precum cele pe care le trăim în ultimii ani”.
În topul industriilor din portofoliul companiei se regăsesc IT, banking şi servicii. Şi, cu toate că cei mai mulţi abonaţi provin din companii medii şi mari, executiva notează că, recent, foarte multe IMM-uri aleg să ofere angajaţilor lor acces la Bookster „deoarece s-au convins că nu este un serviciu doar pentru corporaţiile mari, ci este un serviciu care îi poate face pe angajatori mai competitivi pe piaţă muncii”.
Compania oferă abonamente anuale, iar „majoritatea covârşitoare a clienţilor aleg prelungirea lor an de an. Sunt foarte puţine companii care aleg să renunţe la experienţa Bookster pentru angajaţii lor – odată lansat într-un birou, Bookster devine parte din cultura sa”.
Lectura potrivită la momentul potrivit. La nivelul pieţei, Rădulescu subliniază că statisticile referitoare la citit în România au fost şi rămân sumbre, românii numărându-se în continuare printre europenii care citesc cel mai puţin. „De aceea, încă de la începuturile activităţii ne-am lovit de întrebarea – oamenii mai citesc? Pe măsură ce am lansat experienţa Bookster în cât mai multe companii, răspunsul a venit de la sine. Da, oamenii încă citesc – în medie, un angajat dintr-o companie care oferă acces la Bookster citeşte 12 cărţi pe an.” De altfel, este de părere că nu există oameni cărora să nu le placă să citească, ci mai degrabă oameni care nu au găsit încă o carte potrivită pentru ei. De aceea, spune că experienţa pe care Bookster o oferă utilizatorilor este centrată pe anticiparea dorinţelor de lectură şi personalizarea recomandărilor. „Practic, urmărim ca prin interacţiunea cu fiecare element al serviciului nostru – de la algoritmii de recomandare din platforma şi până la bomboana care însoţeşte cartea livrată – să creăm acea relaţie personală, un sentiment de apartenenţă la o comunitate de oameni faini şi satisfacţia dezvoltării individuale într-un mod relaxant.”
Cărţile fizice, evergreen. Legat de modul în care va evolua piaţa de profil în următorul deceniu, executiva spune că, deşi segmentul lecturilor digitale a luat amploare în ultima perioadă, cartea fizică rămâne în centrul obiceiului lecturii. „Observăm însă o diversificare a modalităţilor de a citi – adesea abonaţii aleg ca, pe lângă cartea împrumutată, să consume şi conţinut audio, digital sau chiar conţinut de dimensiuni reduse, precum rezumatele unor cărţi. În continuare, ne dorim să dezvoltăm experienţa Bookster astfel încât să ţinem cont de această îmbinare între digital şi print.” Interesul pentru lectură este, de altfel, şi unul dintre criteriile importante de selecţie a noilor angajaţi care se alătură echipei Bookster, ce numără în prezent 50 de persoane. „Căutăm oameni care să iubească lectura, să rezoneze cu valorile companiei noastre dar şi care să îşi dorească să inoveze, fără teama de a greşi. Noi învăţăm în permanenţă din cărţi şi aplicăm în munca noastră de zi cu zi multe idei faine pe care le descoperim citind. Printre activităţile care ne ajută să ne păstrăm obiceiul lecturii viu sunt pauza zilnică de lectură de jumătate de oră sau Read’n’Learn – o prezentare săptămânală ţinută pe rând de fiecare dintre noi în care vorbim despre ultima carte citită.”
Inspiraţia din spatele rândurilor. În ceea ce o priveşte, Teodorei Rădulescu îi place să descopere noutăţile editoriale din diverse domenii precum business sau dezvoltare personală şi îşi doreşte să fie la curent cu cele mai noi cărţi apărute, aşa că începe destul de multe, „însă nu termin la fel de multe, din păcate. Profit de timpul petrecut pe drumuri, mă bucur de pauza de lectură de la birou şi astfel reuşesc să citesc cât mi-am propus”. Din rândul cărţilor care i-au marcat copilăria aminteşte Cireşarii şi Apolodor, însă spune că cel mai mult i-a stârnit imaginaţia şi curiozitatea seria Harry Potter a lui J.K. Rowling – „cred că este cartea generaţiei mele”.
„Observăm însă o diversificare a modalităţilor de a citi – adesea abonaţii aleg ca, pe lângă cartea împrumutată, să consume şi conţinut audio, digital sau chiar conţinut de dimensiuni reduse, precum rezumatele unor cărţi.” - Teodora Rădulescu, CEO al Bookster
În schimb, cartea care a avut cea mai mare influenţă asupra valorilor sale şi a perspectivei asupra vieţii este Cum îţi vei măsura viaţa, scrisă de profesorul Clayton Christensen. „Această carte m-a marcat profund, în special povestea lui Tony, unul dintre studenţii profesorului Christensen şi un absolvent de succes al Harvard Business School, care a devenit un lider respectat în comunitatea sa. Ceea ce mi-a rămas întipărit în minte este modul în care Tony a fost diagnosticat cu o boală gravă şi cum aceasta l-a făcut să reflecteze profund asupra a ceea ce înseamnă cu adevărat succesul în viaţă. În ultimele zile ale vieţii sale, el a luat o decizie impresionantă – să-şi petreacă timpul cu cei dragi, să le mulţumească şi să le arate cât de mult îi iubeşte. Autorul descrie cu sensibilitate cum Tony a lăsat scrisori pentru familia şi prietenii săi, încurajându-i să trăiască cu adevărat fiecare moment. Această poveste tristă m-a convins că, în cele din urmă, calitatea vieţii noastre se măsoară în mare parte prin relaţiile pe care le construim şi prin modul în care influenţăm şi ajutăm oamenii din jurul nostru.”
Iar o carte care, în opinia sa, nu ar trebui să lipsească din biblioteca unui profesionist aflat la început de drum, indiferent de industrie, este, „cu siguranţă, The Lean Startup a lui Eric Ries. Modul de gândire pe care îl înveţi din această carte prin exemple şi poveşti faine te ajută să gândeşti agil, lucrând pe bază de ipoteze de validat, să îţi dozezi cum trebuie eforturile pentru a avea impactul cel mai mare, să experimentezi fără teama de a greşi şi să pivotezi atunci când testele tale îţi arată adevăratele nevoi ale clienţilor tăi. Pentru noi la Bookster, Lean Startup este una dintre cărţile de bază şi fiecare coleg nou trebuie să o citească pentru a înţelege instrumente preluate din teoria lui Ries pe care le folosim frecvent în proiectele noastre, precum build-measure-learn sau small batches”. Cât despre scriitorii cu care i-ar plăcea să bea o cafea şi să împărtăşească idei, în topul listei sale se află, din nou, J.K. Rowling, dar şi Neil Gaiman sau George RR Martin. „Cei trei au creat lumi uimitoare, aşa că i-aş întreba despre procesul lor creativ şi despre cum îşi găsesc inspiraţia.”
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro