Investiţiile continuă şi în criză

Autor: Mircea Nica Postat la 17 aprilie 2021 127 afişări

Adaptabilitatea, prudenţa şi siguranţa, dar şi continuarea investiţiilor în proiecte competitive sunt câteva dintre elementele rezistenţei antreprenorilor în contextul pandemic. Evoluţia companiei româneşti Elmas din Braşov, cu activităţi în industria echipamentelor de ridicat şi cu o cifră de afaceri de peste 30 de milioane de euro în 2020, este un bun exemplu în acest sens.

Noi am intrat în această pandemie după 5-6 ani foarte buni pentru economie în care afacerile din mediul privat au crescut şi s-au dezvoltat foarte bine. Dacă ar fi să listăm trei elemente esenţiale pentru evoluţia companiilor  în continuare, cred că antreprenorii ar trebui să îşi cântărească cu atenţie riscurile şi oportunităţile afacerii, să înţeleagă modul în care contextul actual îi poate afecta. Câteodată şi băncile tind să îşi supraaprecieze talentul şi ştiinţa de a-şi gestiona businessul“, a spus Bogdan Cernescu, director executiv al reţelei corporate BCR, în cadrul emisiunii Şcoala de Business, realizată de ZF în parteneriat cu BCR. El a adăugat că în contextul pandemiei, au încercat în mod activ să vină în întâmpinarea clienţilor şi să le satisfacă nevoia de finanţare. BCR a acordat credite cu 24,5% mai mult în volum decât în anul precedent. În total au acordat credite noi în valoare de 9,3 miliarde de lei. Sprijinul pentru întreprinderile mici şi mijlocii a fost evident pentru că stocul de credite acordate IMM-urilor a crescut cu 14,8%. Au finanţat peste 4.800 de companii, care asigură undeva la 300.000 de locuri de muncă atât prin credite noi, cât şi prin credite aferente IMM Invest, iar circa 42% din aceste credite s-au dus către proiecte de investiţii, a precizat Cernescu.


Bogdan Cernescu, director executiv reţea corporate BCR: „Anul 2020 a fost marcat de trei lucruri esenţiale la nivelul antreprenorilor, mai ales al celor din sectorul IMM-urilor şi microîntre-prinderilor - adaptabilitate, prudenţă şi siguranţă.”


Din punctul lui de vedere, succesul în business poate fi, de multe ori, un profesor nepotrivit pentru că induce ideea că nu se poate greşi şi de aceea este important să existe oameni bine pregătiţi, cu o abordare independentă, care să îi ajute pe antreprenori, pentru că în unele situaţii pot apărea unghiuri moarte, pe care ei nu le văd şi care pot afecta afacerea. El observă că principalele dificultăţi cu care s-au confruntat anul trecut s-au legat de reducerea comenzilor, de probleme legate de echipe precum temerea oamenilor de a veni fizic la birou, dificultăţi în a gestiona costurile şi a acoperi obligaţiile către furnizori, clienţi sau bănci. „Anul 2020 a fost marcat de trei lucruri esenţiale la nivelul antreprenorilor, mai ales al celor din sectorul IMM-urilor şi microîntreprinderilor, respectiv adaptabilitate, prudenţă şi siguranţă. Am elaborat un chestionar adresat IMM-urilor şi microîntreprinderilor care au accesat facilităţi de tipul IMM Invest în cursul anului trecut pentru a înţelege care este starea lor emoţională, care sunt nevoile, cum se raportează la situaţia dificilă prin care trecem şi care sunt planurile pentru anul în curs“, a mai spus Bogdan Cernescu.

Marton Geza, fondatorul şi administratorul companiei Elmas din Braşov, specializată pe instalaţii de ridicat, reprezentantul antreprenorilor în cadrul emisiunii BCR Şcoala de Business, a spus că mare parte din dezvoltarea companiei în cei 30 de ani de istorie ai acesteia s-a bazat pe creditele bancare. „Primul credit bancar pe care am reuşit să îl luăm a fost în 2003, iar fondurile au fost direcţionate înspre ridicarea primei hale. Din acel moment a început dezvoltarea companiei. Producţia a pornit în anul 2014, când prin BCR am finanţat achiziţia unor facilităţi de producţie prin care am devoltat crearea macaralelor şi platformelor de ridicat. Profiturile realizate de companie nu depăşeau anual 5% din cifra de afaceri, iar aceste profituri nu sunt suficiente pentru a-ţi finanţa singur afacerea. Aşa că a fost necesar să apelăm la credite bancare“, a explicat Marton Geza.


Marton Geza, fondator şi administrator Elmas Braşov: „Decizia de a începe o afacere şi să renunţi la un loc de muncă de 8 ore cu zile libere şi concedii planificate este lĂudabilă pentru orice om care hotărăşte să meargă pe acest drum. Este mare lucru să sacrifici timpul liber şi toată viaţa pentru viitoarea afacere. Nu fiecare dintre noi este dispus să facă aşa ceva, iar pe cei care o fac îi felicit pentru curajul pe care îl au.”


Pentru această primăvară, planurile companiei constau în achiziţionarea unor utilaje noi, mai performante, pentru a-şi creşte productivitatea şi a îmbunătăţi calitatea produselor. „Acestea sunt condiţii importante pentru exportul pe care planificăm să îl facem. Ca orice antreprenor, căutăm oportunităţile din piaţă. Una din marile oportunităţi ar putea fi sistemele automate de parcare pentru autoturisme. Am achiziţionat acum doi ani o licenţă de la o firmă din Germania, iar pe baza acestei licenţe dezvoltăm un proiect pilot la noi în Braşov, chiar în curtea sediului nostru în care vom parca pe o suprafaţă destul de mică, 6 x11 metri, 19 maşini“, a descris Marton Geza unul dintre cele mai recente proiecte ale companiei.

Un loc de parcare realizat printr-un sistem produs la fabrica Elmas din Braşov ar  costa între 15.000 şi 20.000 de euro.

Cifra de afaceri a companiei a ajuns la 30 de milioane de euro la finalul anului 2020, un nivel identic cu cel de la finalul anului 2019, potrivit lui Marton Geza junior, care este acum CEO-ul companiei.

„Provocările au fost în primul rând legate de termenele de livrare şi execuţie, cât şi de infrastructură în general, pentru că şi clienţii la rândul lor au avut probleme. Perioada de lockdown ne-a ţinut pe loc aproape un trimestru, dar am recuperat după aceea - a fost o luptă mare ca în trimestrul IV să recuperăm pierderile. La început era uşor să dublezi cifra de afaceri, acum nu mai este la fel de uşor să creşti cifra de afaceri cu 10%. Trendul de creştere va fi acelaşi, cu obiective anuale optimiste pe termen mediu şi lung“, a mai adăugat  Marton Geza junior.


Marton Geza junior, CEO Elmas Braşov: „La început era uşor să dublezi cifra de afaceri, acum nu mai este la fel de uşor să creşti cifra de afaceri cu 10%.”


Scurt istoric Elmas Braşov

►Compania Elmas din Braşov a fost înfiinţată în 1990, printr-o asociere între 12 electromecanici. Firma s-a specializat pe instalaţii de ridicat.

►În parcursul istoriei de 30 de ani, compania a evoluat de la simplele activităţi de mentenanţă, la construcţia şi fabricarea de echipamente de ridicat, pe care le distribuie atât în ţară, cât şi la nivel internaţional.

►În prezent, compania produce echipamente de ridicat într-o gamă largă şi şi-a diversificat activitatea – alături de lifturi, compania produce şi macarale şi poduri rulante pentru zona industrială.

►Pentru Elmas lucrează în prezent 380 de angajaţi, iar planurile familiei Geza presupun noi angajări, până la aproximativ 400 de persoane anul acesta.


Urmărește Business Magazin

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.bmag.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.