Cartile de munca au disparut. Acum ce urmeaza?
Eliminarea cartilor de munca traditionale si inlocuirea lor cu bazele de date electronice reprezinta cea mai importanta miscare din ultimii 50 de ani de pe piata muncii. Ar trebui sa elimine birocratia si sa reduca cheltuielile angajatorilor, insa deocamdata initiativa este plina de controverse. Nimeni nu stie ce are de facut.
"Inteorie suna bine, dar avem o problema majora: stim ce nu mai trebuie sa facem, nu si ce avem de facut", spune Roxana Tesiu, directorul de resurse umane al companiei de business process outsourcing (BPO), Wipro. Tesiu are o sarcina importanta anul acesta - trebuie sa transfere datele din cartea de munca in baza de date electronica pentru 866 de angajati, iar problema cea mai importanta este ca nimeni nu stie exact pasii pe care ii presupune o asemenea procedura. "Am fost la Inspectoratul Teritorial al Muncii (ITM) si nu au stiut sa ne raspunda la cateva nelamuriri de baza, cum ar fi ce vom face cu cartile de munca pe care le avem deschise acum, cum vom avea certitudinea ca nu vom mai plati cei 0,25%, cum vom intra in baza de date electronica sa completam datele angajatilor sau ce vom face cu cartile de munca pe care ni le cer angajatii", precizeaza Tesiu.
Faptul ca aceste lucruri nu au fost clarificate pana acum este un semnal clar al unei hibe importante din sistem, in conditiile in care despre eliminarea cartilor de munca traditionale se discuta inca din 2006. Timp a fost, deci, suficient pentru a pune la punct toate aspectele care tin de efectuarea transferului de date. De altfel au existat doua etape prin care s-a demarat procesul de "exterminare" a cartilor de munca. Prima a constat in preluarea datelor din cartile de munca, iar cea de-a doua in scanarea lor, pentru ca apoi sa poata fi returnate angajatilor. Toate informatiile privind vechimea in munca, dreptul la pensie si traseul profesional al fiecarui angajat sunt in prezent inregistrate electronic la casele judetene de pensii.
Vestea buna pe care o aduce aceasta initiativa este legata de eliminarea birocratiei si reducerea unor cheltuieli pentru angajatori. Altfel spus, daca un angajat, spre exemplu, isi schimba locul de munca anul acesta, nu mai trebuie sa-si retraga cartea de munca de la vechiul angajator, pentru ca toate datele sale vor putea fi preluate in format electronic de catre noua companie angajatoare. Asta in cazul in care ele au fost corect introduse si sistemul nu prezinta erori.De asemenea, dispar si comisioanele pe care angajatorii le plateau pentru a gestiona contractele angajatilor.
Pana acum, o companie care alegea ca inspectorii de la ITM sa fie cei care gestioneaza contractele angajatilor trebuia sa plateasca 0,75% din valoarea totala a statului de plata, iar daca dorea sa le administreze pe cont propriu, comisionul se reducea se reducea la 0,25%. Daca acest lucru se va intampla, asa cum prevede legea, atunci angajatorii ar economisi anual intre 100 si 150 de milioane de euro. Calculul a fost facut la o masa salariala bruta de 30 de miliarde de euro, in conditiile in care sunt 4,2 milioane de angajati si a fost luat in considerare un salariul mediu de 500 de euro.
Este clar ca angajatorii au nevoie de acesti bani ca de aer, cum de altfel au nevoie de orice economie in plus pe care o pot face, insa incertitudinile care s-au creat pana acum in jurul acestei initiative ii fac sa ramana circumspecti si sa aiba o opinie pozitiva categorica doar intr-o singura privinta. "Singurul lucru bun pe care il vedem pana acum este ca nu va mai trebui sa plimbam cartile de munca la ITM, desi noi vom continua sa punem, ca si pana acum, datele pe hartie", enunta directoarea de resurse umane de la Wipro.Pana la jumatatea anului, angajatorii si inspectoratele teritoriale de munca sunt obligate sa le returneze angajatilor cartile de munca, pe care acestia trebuie sa le pastreze pentru a putea dovedi vechimea in munca atunci cand vor iesi la pensie, in cazul in care nu li s-au scanat cartile de munca.
"Suntem singura tara din Europa care a luat aceasta masura si, in mod clar, inseamna ca abia acum incepem sa lucram cu instrumente moderne", spune avocatul Iulian Patrascanu, managing partner la casa de avocatura Fine Law. Desi sustine proiectul, Patrascanu recunoaste ca efectele lui pozitive se vor vedea in timp, abia dupa ce vor fi simtite primele economii create de disparitia comisioanelor de gestionare a contractelor de munca. "Pana atunci, angajatorii se vor impotmoli de multe ori pe drum, iar angajatii vor fi putin debusolati, pana cand se vor acomoda cu aceasta schimbare. Multi, mai ales cei din provincie, vor fi neincrezatori in sistemul informatic si in acuratetea lui", adauga Patrascanu.
Urmărește Business Magazin
Citeşte pe zf.ro
Citeşte pe mediafax.ro
Citeşte pe Alephnews
Citeşte pe smartradio.ro
Citeşte pe comedymall.ro
Citeşte pe prosport.ro
Citeşte pe Gandul.ro
Citeşte pe MediaFLUX.ro
Citeşte pe MonitorulApararii.ro
Citeşte pe MonitorulJustitiei.ro
Citeşte pe zf.ro